Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Via ons lid Frank Verbeke ontving ik een stapeltje documenten i.v.m. zijn grootvader Cyriel en zijn belevenissen tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Cyriel Verbeke werd geboren te Dentergem op 31 januari 1883. Op 12 oktober 1903 werd hij als dienstplichtige ingelijfd bij het 9é Linieregiment, vanaf 20 september 1905 was hij terug een vrij man. In 1906 volgt er nog een wederoproeping van 4 weken en in 1911 wordt hij in de reserve geplaatst. Bij het afkondigen van de mobilisatie op 31 juli 1914 begeeft Cyriel zich naar het Klein Kasteeltje te Brussel, garnizoen van het 9é Linie, waar hij een dag later aanwezig blijkt.
Volgens de geldende regels zou Cyriel dienst moeten doen bij de Vestingsinfanterie, want deze werd gevormd door de militieklassen 1901 t.e.m. 1905 maar volgens zijn dossier diende hij op het moment van zijn gevangenname in het 9é Linie 5/1. De gevangenname gebeurde reeds op vrijdag 7 augustus 1914 te Ans. In de namiddag worden de krijgsgevangenen naar de Chartreusse te Luik gebracht en de zondagmorgen daarop worden ze met de trein naar Duitsland gebracht. Soldaat Verbeke komt uiteindelijk te Hameln, nabij Hannover, terecht. Op 6 januari 1919 wordt hij gerepatrieerd en met een omweg via het CTAM (Centre de Triage des Ancien Militaires) te Gent wordt hij op 1 april 1919 gedemobiliseerd.

De vragen van Frank laten zich in drie groepen opsplitsen, n.m.l. de legerdienst, de oorlog en het krijgsgevangenschap, en deze zullen aan bod komen bij het plaatsen van de verschillende documenten, alle aanvullingen zijn natuurlijk van harte welkom ;)

Afbeelding

Soldaat Verbeke te Hameln.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Frank Verbeke:

Over de "Feullet de punitions" heb ik verschillende vragen:
-Vermoedelijk is het jaar 1903 het jaar van zijn indiensttreding als gewoon soldaat, dan was mijn grootvader 20 jaar oud. Hoe lang was de diensttijd in de jaren 1903?
-De andere jaren 1906 en 1911 hoe moet ik die periode begrijpen als burger?
-De periode 1914-1919 kan ik begrijpen maar .......?

Mijn grootvader was lesgever in de vakschool van Roeselare toen de oorlog uitbrak, en in 1914 was hij al 31 jaar. Was dit een verplichting om soldaat te worden of werd hij gewoon meegenomen?
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Het verhaal van de gevangenname. Alle info over het 9é (vestings-)Linie in die eerste augustusweek van 1914 is van harte welkom.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Frank Verbeke:
-Bestaan er kaarten, of platte gronden van de periode van zijn krijgsgevangenschap (in Hameln)?
-Wat deden de krijgsgevangenen tijdens de dag?
-Waar werkten ze en wat deden ze dan voor werk?
Afbeelding

De achterzijde van het hier boven getoonde portret.
Frank Verbeke:
Stamnummer 51893? maar dan heb ik een vraag: op de postkaart staat 57270 of 37270?
Volgens mij is het 57270 (vergelijk maar met de 53 die achter Hameln staat). Bij hun aankomst in het kamp werden de gevangenen opnieuw geregistreerd, het hem toegekende nummer werd zijn nieuwe "identiteit". Zijn stamnummer 51893 verwijst naar zijn leven in Belgische militaire dienst het andere, 57270 naar zijn leven als krijgsgevangene.

Afbeelding

Samen met enkele "werkmakkers. Volgens mij is de man uiterst rechts een Franse soldaat.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Nog een paar documenten die verband houden met Cyriel Verbeke.

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Op de Duitse krijgsgevangenkampen werd toezicht gehouden door neutrale commissies. Deze konden de kampen bezoeken en erop toezien dat Duitsland zich hield aan de humanitaire voorschriften en of de Conventies van Den Haag werden gerespecteerd.
Niet alleen de rapporten van deze commissies maar ook de prentkaarten die toen in omloop waren laten een beeld na dat het kamp een “gelukkige familie “was .

Uit een reeks van 5 prentkaarten, allen vanuit Hameln door Victor Brasseur naar Mademoiselle Rose Van Broeckhoven gestuurd in 1917

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
Frank Verbeke:

Over de "Feullet de punitions" heb ik verschillende vragen:
-Vermoedelijk is het jaar 1903 het jaar van zijn indiensttreding als gewoon soldaat, dan was mijn grootvader 20 jaar oud. Hoe lang was de diensttijd in de jaren 1903?
-De andere jaren 1906 en 1911 hoe moet ik die periode begrijpen als burger?
-De periode 1914-1919 kan ik begrijpen maar .......?

Mijn grootvader was lesgever in de vakschool van Roeselare toen de oorlog uitbrak, en in 1914 was hij al 31 jaar. Was dit een verplichting om soldaat te worden of werd hij gewoon meegenomen?
De duur van de legerdienst

Tot 1853 was er geen effectieve duur van de diensttijd vastgesteld.
- De militieklasse van 1853 tot en met 1867diende 30 maand bij de Linie-regimenten.
- Vanaf 1868 tot 1869 24 maand en 3 opeenvolgende jaren 1 maand.
- 1870 tot 1872: 26 maand en 3 opeenvolgende jaren 1 maand.
- 1873 tot 1901: 28 maand en het jaar volgend op de afzwaai 1 maand extra.
- 1902 tot 1908: 20 maand.
- 1909 tot 1914: 15 maand.
Vanaf 1870 werd ook het verlof officieel vastgesteld:
- 1870-72: 2 maand.
- 1873-1901: 3 maand.
- 1902-1913: 15 dagen per jaar.

Deze gegevens hebben ook alleen betrekking op de Linie-regimenten. Elite-regimenten (Grenadiers, Karabiniers…) en bereden troepen (cavalerie, artillerie) dienden gemiddeld 3 à 6 maand langer.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door bcordens »

Ik val bijna van mijn stoel! Mijn overgrootvader Edouard Jorissen (zie topic 'Gedenkplaat Munsterlager') deed dienst bij het 9e Linie in het Klein Kasteeltje van 1/10/1902 tot 28/9/1904. In 1906 werd hij heropgeroepen van 26/8 tot 28/9: vermoedelijk heeft hij toen tegelijk met Cyriel Verbeke dienst gedaan. Op 1/8/1914 werd hij gemobiliseerd (op 33-jarige leeftijd) en werd eveneens ingedeeld bij het 9e Vestingsinfanterie: 5e bataljon, 1e compagnie forteresse: dit is waarschijnlijk dezelfde eenheid! Ook hij legde in de ochtend van 7 augustus op de markt te Ans de wapens neer op bevel van kolonel Streits, bevelhebber van het 14e Linie waar hun compagnie was bij ingedeeld. Van hieruit werd hij naar de Chartreuse gebracht om van daaruit naar het Munsterlager bij Hannover gevoerd te worden. Hij kwam terug via Thionville (Frankrijk) na de wapenstilstand en was op 19/1/1919 terug thuis.

Ge ziet dat de twee verhalen grote gelijkenissen vertonen. Naar alle waarschijnlijkheid zaten de twee mannen in dezelfde eenheid in 1914. Mijn overgrootvader heeft zijn belevenissen in de oorlog opgeschreven, ik heb dit een paar maanden geleden overgetypt op pc. Als er interesse is zal ik dit verhaal posten in het topic 'Gedenkplaat Munsterlager', ik denk dat het voor Frank een grote hulp kan zijn om die eerste oorlogsdagen in Luik te reconstrueren.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door Paddy »

Da's mooi! :)

Natuurlijk mag je dat verhaal hier op het forum plaatsen. ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Cyriel Verbeke, 9é Linie - Hameln (D) 1914-1918

Bericht door bcordens »

Paddy schreef:Da's mooi! :)

Natuurlijk mag je dat verhaal hier op het forum plaatsen. ;)
Het volledige verhaal staat nu in het topic 'Gedenkplaat Munsterlager'. Hopelijk kan er wat nuttige informatie uitgehaald worden. Mochten er vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap - 1914-1918 - militaires belges en captivité”