Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwerpen

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwerpen

Bericht door storm »

Ik heb in het rijksarchief een aantal documenten terug gevonden betreffende mijn overgrootvader, dhr Van der Steen Charles Louis (ofwel Karel Lodewijk Van Der Steen)
Soldaat 1e regiment artillerie en krijgsgevange.
Uit de documenten kan ik enkel afleiden dat hij in Parchim heeft gezeten en dat hij als vrijwilliger in dienst is getreden in 1909.
Is er iemand die mij meer info kan bezorgen of tips kan geven waar ik meer info kan vinden/krijgen omtrent mijn overgrootvader zijn militair verleden...?

Alvast bedankt voor alle tips.
Storm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door Paddy »

Hallo Storm,
Je kan het beste beginnen met zijn persoonlijk militair dossier op te vragen. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat kan je hier terug vinden:
[link2]Persoonlijke militaire dossiers,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=76&t=232[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door storm »

Bedankt voor de snelle reactie, maar ik ben al in het Jubelpark geweest. De ifo die ik heb komt vandaar... Ik hoop gewoon meer details te kunnen vinden over het reilen en zeilen van zn garnizoen, misschien info over het kamp waar hij heeft gezeten en eventueel zelfs personnlijke informatie over hem mocht die nog ergens te vinden zijn...
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door Troyka »

storm schreef:Bedankt voor de snelle reactie, maar ik ben al in het Jubelpark geweest. De ifo die ik heb komt vandaar... Ik hoop gewoon meer details te kunnen vinden over het reilen en zeilen van zn garnizoen, misschien info over het kamp waar hij heeft gezeten en eventueel zelfs personnlijke informatie over hem mocht die nog ergens te vinden zijn...
In het documentatiecentrum kan je het persoonlijke militaire dossier van die persoon opvragen...daarin staat o.a. waar hij gezeten heeft, verwondingen, wat persoonlijke informatie, mogelijke decoraties en citaten op het dagorder...

Wat is er in het Rijksarchief te vinden?
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door storm »

Hallo Troyka,

Bedankt voor de reactie.

In het rijksarchief heb ik brieven van mijn overgrootmoeder terug gevonden, waarin ze vraagt naar de toestand en verblijf van mijn overgrootvader. Ook een brief van het toenmalige ministerie, afdeling krijgsgevangen, waarin ze vragen om inlichtingen met hoofding van "Villa Suzanne" in Le Havre.

Begrijp ik het goed dat het documentatiecentrum en het Rijksarchief twee aparte instellingen zijn met aparte informatie...???
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Mogelijk verwart u twee zaken. Het Rijksarchief ligt niet in het Jubelpark. Het documentatiecentrum van het Legermuseum wel.

Mvg,

Bram.
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door Troyka »

storm schreef:Hallo Troyka,

Bedankt voor de reactie.

In het rijksarchief heb ik brieven van mijn overgrootmoeder terug gevonden, waarin ze vraagt naar de toestand en verblijf van mijn overgrootvader. Ook een brief van het toenmalige ministerie, afdeling krijgsgevangen, waarin ze vragen om inlichtingen met hoofding van "Villa Suzanne" in Le Havre.

Begrijp ik het goed dat het documentatiecentrum en het Rijksarchief twee aparte instellingen zijn met aparte informatie...???

Ja. Het Documentatiecentrum van het Legermuseum is gelegen achter het Legermuseum, heeft de militaire personeelsdossiers van miliciens geboren tot 1888 en officieren tot 1890 IIRC. De latere militaire personeelsdossiers liggen bij DGHR Notariaat in het militaire hoofdkwartier in Evere bij Defensie zelf, daarvoor dient u met de naam & geboortedatum van de persoon contact op te nemen met Adj. Van Tilborg (de Guru...). Het Rijksarchief ligt achter de Koninklijke Bibliotheek aan Bxl-Centraal (omgeving van), heeft o.a. archieven van Buitenlandse Zaken e a fondsen.

Het zou mij verbazen mocht u in het documentatiecentrum enkel briefwisseling gevonden hebben en geen inboekingsdocumenten. Bent u naar het RA geweest of het documentatiecentrum?

Verdere lectuur over praktische werking opzoeking:
http://www.davidvandenberghe.be/?p=590
http://www.davidvandenberghe.be/?p=740
storm
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:44

Re: Soldaat Van Der Steen, Charles. Vestingartillerie Antwer

Bericht door storm »

Troyka schreef:
storm schreef:Hallo Troyka,

Bedankt voor de reactie.

In het rijksarchief heb ik brieven van mijn overgrootmoeder terug gevonden, waarin ze vraagt naar de toestand en verblijf van mijn overgrootvader. Ook een brief van het toenmalige ministerie, afdeling krijgsgevangen, waarin ze vragen om inlichtingen met hoofding van "Villa Suzanne" in Le Havre.

Begrijp ik het goed dat het documentatiecentrum en het Rijksarchief twee aparte instellingen zijn met aparte informatie...???

Ja. Het Documentatiecentrum van het Legermuseum is gelegen achter het Legermuseum, heeft de militaire personeelsdossiers van miliciens geboren tot 1888 en officieren tot 1890 IIRC. De latere militaire personeelsdossiers liggen bij DGHR Notariaat in het militaire hoofdkwartier in Evere bij Defensie zelf, daarvoor dient u met de naam & geboortedatum van de persoon contact op te nemen met Adj. Van Tilborg (de Guru...). Het Rijksarchief ligt achter de Koninklijke Bibliotheek aan Bxl-Centraal (omgeving van), heeft o.a. archieven van Buitenlandse Zaken e a fondsen.

Het zou mij verbazen mocht u in het documentatiecentrum enkel briefwisseling gevonden hebben en geen inboekingsdocumenten. Bent u naar het RA geweest of het documentatiecentrum?

Verdere lectuur over praktische werking opzoeking:
http://www.davidvandenberghe.be/?p=590
http://www.davidvandenberghe.be/?p=740

Hallo, Ik ben destijds inderdaad naar het documentatiecentru geweest en blijkbaar was daar niet meer terug te vinden dan een paar brieven en kaart van z'n krijgsgevangenschap waarop vermeld staat naar welk kamp hij gebracht werd (Parchim).
Ik zal alleszins eens checken bij het RA, hopelijk kom ik daar iets meer te weten...
Alleszins bedankt voor de info!

Grts
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap - 1914-1918 - militaires belges en captivité”