krijgsgevangen bij Halen 17 aug 1914

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
jos pelgrims
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2011 18:19

krijgsgevangen bij Halen 17 aug 1914

Bericht door jos pelgrims »

mijn grootvader jan( klasse 1911) heeft ook slag geleverd te Halen en was ingedeelt bij de eerste gidsen en is daar op 17 /08/ 1914 ook krijgsgevangen genomen te samen met zijn overste (een officier ) hij was diens ordenans , hij is weggevoerd naar duitsland en heeft er 4 lange jaren moeten gaan werken op een grote boerderij met nog andere gevangen genomen militairen , daar de boer en zijn zonen opgeroepen waren om in het duits leger te dienen en te gaan vechten aan het front ,maar over het oorlogsgebeuren in Halen daar vertelde hij weinig over , hij is nog lang in ons midden geweest + 11/05/1982 .Ik eer hem ieder jaar te Halen bij de officiele militairen herdenking in aug en ben daarom ook lid te Halen bij de Nationale strijdersbond van Belgie .
krisvd1
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 feb 2012 22:03

Re: krijgsgevangen bij halen 17 aug 1914

Bericht door krisvd1 »

beste Jos, kan je me laten weten hoe ik me kan lid maken van de Nationale strijdersbond v Belgie Halen?, ik stel me even voor mijn naam Kristian Van Daele wonende in de Warande 44 te 9660 Brakel mijn interesse is eigenlijk begonnen met oorlogsmateriaal te vinden in mijn ouderlijke woning van WOII, maar na veel 5 en 6en kwam ik te weten van mijn vader zaliger dat zijn beste vriend zijn grootoom gesneuveld is te Haelen op 12/08/1914 nl De Vleeschouwer Clement, door dit ben ik me gaan verdiepen in WO I en ook omdat deze slag bij Haelen "de slag der Zilverenhelmen" de enigste slag ooit die de Belgen hebben gewonnen zonder geailleerde hulp,tevens met inzet van je grootvader en wie weet heeft je grootvader samen met Clement een lachje gedaan. Binnenkort op de 22 april, erfgoeddag met als thema "helden" breng ik een verslag over dit thema, ben in het bezit van Clement (geboren in Parike deelgemeente van Brakel en begraven te Haelen) zijn medailles die hij postuum heeft ontvangen. Tijdens deze kleine voorstelling in ons heemkundige kring ga ik daar niet over uirbreiden maar ik ga een verslag maken voor ons heemkundig boekje van Triverius Brakel in 2014 (100 jaar geleden), daarom vraag ik mocht je ergens iets hebben dat ik kan gebruiken dan zou ik dat waarderen (copie van verhalen of fotoscan van je grootvader) alle documenten of brochures van het Museum te Haelen heb ik me al aangeschaft. Laten we hen eren en niet vergeten.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: krijgsgevangen bij halen 17 aug 1914

Bericht door Grenadier »

Mooi initiatief Kris, ik wens je alvast veel succes toe!
Zoals je waarschijnlijk wel weet, is er elk jaar aan het museum een levende geschiedenis event, ook onze mensen van Fort Liezele zijn daarop aanwezig.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
jagerke
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2011 19:43

Re: krijgsgevangen bij Halen 17 aug 1914

Bericht door jagerke »

Beste Jos, mijn gorootmoeder was afkomstig uit Geetbets en was 14 toen de oorlog uitbrak. Via het station van Geetbets werden de gekwetsten uit de slag bij Halen afgevoerd naar de hospitalen van Leuven. Zij heeft mij daar in mijn kinderjaren zoveel van verteld dat elk verhaal voor altijd in mijn geheugen is gegrift. Uw grootvader heeft dus deelgenomen op 12 augustus 1914 aan deze biezonder bloederige veldslag, die op een Duitse nederlaag uitliep.
Op 17 augustus waren de 1ste Gidsen niet meer in Halen. 17 augustus is één dag voor de grote Duitse aanval op de Getelinie. De Duitse legers waren via vele wegen aan het oprukken naar de dorpen, van waaruit ze 's anderendaags de Belgen wilden aanvallen. Het was de taak van de Gidsen op 17 augustus om de Duitse opmars af te tasten. Een van die ontmoetingen is falikant afgelopen voor de Belgische patrouille.
De Duitsers hadden zich genesteld in de kloosterschool van de paters Assumptionisten, zo een 160 man sterk. Een van hun schildwachten, die de weg naar Kortenbos bewaakte, merkt op een 300 meter van het klooster een troep Belgische ruiters op. Het is het 3de eskadron van het 1ste Gidsen.
Van Kaggevinne, waar ze hun bivak hadden achter de Getelinie, hadden ze de vorige dagen tot in Oreye verkenningen uitgevoerd. De aanvoerder van het 3de eskadron, commandant baron de Wykerslooth, was zich van kwaad bewust en had tijdens zijn opdracht van die dag halt gehouden ten zuiden van het bos van Bernissem, gelegen op een exclave van Brustem. Een vooruitgeschoven peloton, waarvan sommigen uit de streek waren, had halt gehouden bij een herberg in het bos. Waren ze overmoedig geworden door hun succes van Halen op 12 augustus ? Er werden geen wachtposten uitgezet.
Verwittigd door hun schildwacht, beslopen de Duitsers de zich van geen kwaad bewuste Belgen. zij vonden het peloton, een twintigtal ruiters. Van in het begin van het gevecht werd de pelotonscommandant, luitenant ridder Menten de Horne, door op hol geslagen paarden buiten westen geslagen en kwam pas terug bij bewustzijn toen hij gevangen was genomen. Hij werd afgevoerd naar de kloosterschool en vandaar naar St-Truiden. Van daaruit stuurde men hem naar Duitsland, vanwaar hij pas in 1919 terugkeerde. Luitenant de Menten de Horne werd samen met twee onderofficieren en 9 soldaten gevankelijk afgevoerd. Hier moet je grootvader dus toe behoord hebben.
Tot de gevangenen behoren drie gekwetsten, die werden verzorgd bij de overbuur van de paters Assumptionisten, baron de Pitteurs. Pater Robert dient hen de laatste sacramenten toe en één ervan overleed nog diezelfde nacht.
Er sneuvelden 11 Belgen, die eerste op de plaats van het gevecht werden bergaven. Op 11 mei 1915 werden de lichamen ontgraven en 6 ervan werden in een gemeenschappelijk graf op het kerkhof van Zepperen gelegd. Toen het kerkhof van Halen (Velpen) werd aangelegd, werden hun lichamen daar naartoe gebracht. Dat verklaart de band van Zepperen met Halen.

Mvg,

Jagerke
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: krijgsgevangen bij Halen 17 aug 1914

Bericht door theoroels »

Mijn grootvader, Theo Roels, was artillerist bij de 4de Gemengde Brigade, 9de Batterij en nam eveneens deel aan de Slag bij Halen. Ik bewaar van hem een koperen herdenkingsmedaille. Ik heb reeds de herdenkingen te Halen bijgewoond.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap - 1914-1918 - militaires belges en captivité”