Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door mava105 »

Tijdens mijn legerdienst in 1967, die ik bij de Militaire Politie volbracht in de kazerne Prins Albert deden we zelf nogal wat dingen die eigenlijk helemaal niet mochten.
Zo stonden we in de morgen in een erehaag aan het vliegtuig op Melsbroek bij de aankomst van Koning Faisal van Saoudi Arabie, die hier op officieel bezoek kwam. Onze Bouderwijn kwam hen persoonlijk opwachten. Twee dagen later was er op het Koninklijk paleis in Brussel een galadiner ter ere van deze gast, waarop nogal wat hoge lieden aanwezig waren. Ook de vleugeladjudant van de koning was aanwezig. Destijds was het gewoonte dat de chauffeur van deze vluegeladjudant, natuurlijk een generaal, een onderofficier van de MP was. Om niet de hele tijd in zijn Mercedes te moeten blijven zitten, kwam hij even verpozen in onze kazerne, op amper 300 meter achter het paleis. Omdat er niet veel te doen was, en de chauffeur pas terug rond 24 Hr aan het paleis verwacht werd, besloten we met 5 man een stapje in het Brussels nachtleven te zetten. Wij allemaal (5 sergeanten in uniform) in de Mercedes met nummerplaat 54, en zo door Brussel gereden. Op het De Brouckereplein was een goede dancing, gelegen onder een cinema. Wij parkeerden de wagen langs de stoep, op een plaats waar dit normaal verboden was, en gingen de dancing binnen. Na ongeveer 2 uur kwamen we terug buiten, en er stond een Brusselse politieagent naast de wagen. De schrik sloeg ons om het hart, maar deze agent salueerde zoals hij blijkbaar nog nooit gedaan had, en hield het verkeer nog tegen zodat wij ongehinderd konden vertrekken.
Gevolgen zijn er niet geweest, zodat we mogen aannemen dat deze agent zich heeft laten imponeren door de nummerplaat.
We hebben het echter geen 2de maal geprobeerd.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door BPS10 »

Foei foei foei mava105 en dat voor mensen uit een eenheid die een voorbeeldfunctie hadden en andere op den boek gooide voor orde, discipline, etc.,... :lol: :lol: :lol: Gewaagde stunt en je mag van geluk spreken dat dit straf verhaal geen staartje heeft gekregen. :D
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door nick »

mava105 schreef:Tijdens mijn legerdienst in 1967, die ik bij de Militaire Politie volbracht in de kazerne Prins Albert deden we zelf nogal wat dingen die eigenlijk helemaal niet mochten.
Zo stonden we in de morgen in een erehaag aan het vliegtuig op Melsbroek bij de aankomst van Koning Faisal van Saoudi Arabie, die hier op officieel bezoek kwam. Onze Bouderwijn kwam hen persoonlijk opwachten. Twee dagen later was er op het Koninklijk paleis in Brussel een galadiner ter ere van deze gast, waarop nogal wat hoge lieden aanwezig waren. Ook de vleugeladjudant van de koning was aanwezig. Destijds was het gewoonte dat de chauffeur van deze vluegeladjudant, natuurlijk een generaal, een onderofficier van de MP was. Om niet de hele tijd in zijn Mercedes te moeten blijven zitten, kwam hij even verpozen in onze kazerne, op amper 300 meter achter het paleis. Omdat er niet veel te doen was, en de chauffeur pas terug rond 24 Hr aan het paleis verwacht werd, besloten we met 5 man een stapje in het Brussels nachtleven te zetten. Wij allemaal (5 sergeanten in uniform) in de Mercedes met nummerplaat 54, en zo door Brussel gereden. Op het De Brouckereplein was een goede dancing, gelegen onder een cinema. Wij parkeerden de wagen langs de stoep, op een plaats waar dit normaal verboden was, en gingen de dancing binnen. Na ongeveer 2 uur kwamen we terug buiten, en er stond een Brusselse politieagent naast de wagen. De schrik sloeg ons om het hart, maar deze agent salueerde zoals hij blijkbaar nog nooit gedaan had, en hield het verkeer nog tegen zodat wij ongehinderd konden vertrekken.
Gevolgen zijn er niet geweest, zodat we mogen aannemen dat deze agent zich heeft laten imponeren door de nummerplaat.
We hebben het echter geen 2de maal geprobeerd.

Beste,

=> Ik zou wijselijk zwijgen over deze 'heldendaad '...

=> Heeft in mijn ogen niets te maken met fratsen en/of grollen die miliciens onder elkaar uithalen en die sowieso bij de dienstplicht horen.

=> Dit exploot hoort echter niet thuis in dit rijtje en is mijns inziens laakbaar gedrag. Bovendien is dit een sergeant en zeker een MP onwaardig. Ik zou 't nog kunnen wijten aan de jeugdige onbezonnenheid en onwetendheid. Een sergeant en zeker een MP zou echter beter moeten weten. 't Feit echter dat je dit hier na zoveel jaar te grabbel gooit op het www doet me eventjes denken dat je er nu nog steeds fier op bent...

=> Had je toen met mij te maken gehad als agent, had ik er een serieuze staart aangebreid, zeker weten...

=> Dancings gaan uitkuisen, argeloze miliciens hun muts doen opzetten en zorgen dat die naderhand gestraft werden en het weekend konden binnenblijven en zo hun liefje en hun thuis niet terugzagen voor een tijdje was misschien ook wel helemaal jouw ding...

=> Geen enkel probleem maar zorg dan aub dat je zelf als MP op het lijntje loopt want dat is inherent aan die functie...

=> Ik zal er nu over ophouden want ik krijg plaatsvervangende schaamte... In mijn ogen heb je 't blazoen van de Belgische Militaire Politie en 't vertrouwen dat jouw chefs indertijd in jou gesteld hebben serieus beschaamd...

Dit is mijn mening en ik wens hier ook geen polemiek te starten.

Mvg,

Nick
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Onderstaand mailtje heb ik daarnet in mijn postbus mogen ontvangen, mailtje uitgaande van onze gewezen Sergeant MP...

Waarschijnlijk eens opgeschreven door de MP, en straf gehad, en kan je dat vandaag de dag nog steeds niet verkroppen?


=> Ik zal hier kort op reageren:

- Ik ben nooit gestraft geweest tijdens mijn legerdienst... Ben evenwel later Rijkswachter geworden en had met de nodige ernst en beroepsijver de interventie met nummerplaat 54 afgehandeld.
- Jouw handelen van 1967 en jouw antwoord van 2013 geeft mijns inziens enkel mee dat je een totaal disrespect vertoonde voor de macht waarmee je toen bekleed was. Nu kan je 't blijkbaar niet hebben dat er iemand jouw gedrag van toen afkeurt.
Misschien had en heb je nog altijd niet door welke gevolgen dit gehad kon hebben...

Ik som ze misschien even voor je op:
- zware sanctie met blijvende gevolgen indien je na jouw diensttijd had gepostuleerd voor een job als ambtenaar
- de eventuele diplomatieke gevolgen die dergelijke zaken met zich kunnen meebrengen
- de imagoschade die de krijgsmacht en de militaire politie kunnen oplopen indien dergelijke zaken de pers halen

Enfin, we hebben elkaar na jullie ritje in 1967 niet getroffen... Er ging wel degelijk gesalueerd worden, er gingen 5 MP's flink in de houding gaan staan voor de interveniërende Rijkswachters... De gevolgen gingen niet mals zijn, dat behoeft geen verdere uitleg (krijgsraad => MP af, degradatie en achter de klas dienen...)

Ik blijf erbij dat jouw gedrag van toen een Sergeant MP onwaardig was en geloof me vrij, ik ben niet de enige...

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door eaw458 »

Anderzijds is het wel zo dat ik ook de andere kant van de gendarmen gezien heb tijdens mijn legerdienst.

Toen we op een zaterdagochtend in 1993 van afgaande wacht waren in het munitiedepot van Leopoldsburg en er bij het leegmaken van de laders van onze FNC's bij een van onze zes miliciens een patroon ontbrak, werd prompt de Rijkswacht van Leopoldsburg gebeld. Geheel volgens de procedure.

Na anderhalf uur wachten kwam de combi aan... De twee dienaren van de wet hebben ons na aankomst staan ondervragen, fouilleren, afdreigen en uitmaken voor rotte vis tot op de middag toe.

We gingen allemaal een strafblad krijgen, zouden er nog jaren de gevolgen van dragen, werden allemaal in de 'computer van de rijkswacht' opgenomen, zouden op zijn minst een veroordeling voor verduistering van oorlogsmunitie mogen verwachten, enz... Onze tassen werden leeggegoten op de grond en we mochten met zijn allen met de benen en armen open tegen de muur. En dat werden we een na een apart verhoord en uitgescholden in het kot van de postcommandant. Een van deze heren dat zijn GP in het midden op het tafeltje gelegd, mooi in de richting van de ondervraagden. Dat spelletje heeft een uur of twee geduurd. En ondertussen de twee gendarmen maar lachen samen met onze wachtmeester.

Ze hebben er nog geen militair verslag voor geschreven - ah neen, want dan zouden we wel eens kunnen gaan vertellen wat er gebeurd wat, en reden na twee uur dikke pret geheel voldaan met wijdse glimlach terug richting dorp. Onze SSM, op wiens bureau ik toen werkte, vertelde me na het weekend dat de ontbrekende patroon gewoon terug aangevuld was uit de zwarte stock die ze er op nahielden voor dat soort situaties.

Toch nog lang een vieze smaak in de mond gehad telkens ik een combi met rode streep zag rondrijden in Leopoldsburg.

Misschien waren maar beter de MP's eens gepasseerd.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door mava105 »

Dergelijke fratsen gebeurden weleens met DIENSTPLICHTIGEN van 18 à 22 jaar, zowel in de garnizoenen in België als in de BSD.
Ik leg hier wel de nadruk op DIENSTPLICHTIGEN, die voor 12 à 15 maanden verplicht het kaki kleurtje moesten dragen.
Ik had het hier niet over beroeps, zoals jij er blijkbaar één was bij de rijkswacht destijds.
Welke dienstplichtige heeft er eens niet van geprofiteerd als de kans zich voordeed?
Het betrof daarenboven geen voertuig van de ABL, maar een burgervoertuig, met witte nummerplaat met daarop rode letters.
De betreffende chauffeur mocht van dit voertuig gebruik maken om boodschappen, toertjes ed te doen, bij langere wachttijden op zijn baas, de vleugeladjudant.
Tevens waren we buiten de diensttijd, en dus vrij een dancing te bezoeken. Onze houding tijdens deze bezoeken was steeds korrekt. Alleen hadden we hier gebruik gemaakt van een voertuig met een ietwat ongebruikelijke nummerplaat.
En waarom ik er nu, na bijna 45 jaar mee naar buiten kom, is dat er juist een post was over nummerplaten in de ABL.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door nick »

eaw458 schreef:Anderzijds is het wel zo dat ik ook de andere kant van de gendarmen gezien heb tijdens mijn legerdienst.

Toen we op een zaterdagochtend in 1993 van afgaande wacht waren in het munitiedepot van Leopoldsburg en er bij het leegmaken van de laders van onze FNC's bij een van onze zes miliciens een patroon ontbrak, werd prompt de Rijkswacht van Leopoldsburg gebeld. Geheel volgens de procedure.

Na anderhalf uur wachten kwam de combi aan... De twee dienaren van de wet hebben ons na aankomst staan ondervragen, fouilleren, afdreigen en uitmaken voor rotte vis tot op de middag toe.

We gingen allemaal een strafblad krijgen, zouden er nog jaren de gevolgen van dragen, werden allemaal in de 'computer van de rijkswacht' opgenomen, zouden op zijn minst een veroordeling voor verduistering van oorlogsmunitie mogen verwachten, enz... Onze tassen werden leeggegoten op de grond en we mochten met zijn allen met de benen en armen open tegen de muur. En dat werden we een na een apart verhoord en uitgescholden in het kot van de postcommandant. Een van deze heren dat zijn GP in het midden op het tafeltje gelegd, mooi in de richting van de ondervraagden. Dat spelletje heeft een uur of twee geduurd. En ondertussen de twee gendarmen maar lachen samen met onze wachtmeester.

Ze hebben er nog geen militair verslag voor geschreven - ah neen, want dan zouden we wel eens kunnen gaan vertellen wat er gebeurd wat, en reden na twee uur dikke pret geheel voldaan met wijdse glimlach terug richting dorp. Onze SSM, op wiens bureau ik toen werkte, vertelde me na het weekend dat de ontbrekende patroon gewoon terug aangevuld was uit de zwarte stock die ze er op nahielden voor dat soort situaties.

Toch nog lang een vieze smaak in de mond gehad telkens ik een combi met rode streep zag rondrijden in Leopoldsburg.

Misschien waren maar beter de MP's eens gepasseerd.

Walter

Dag Walter,

Hoewel ik jouw reactie wel enigszins begrijp vraag ik me wel af wat gans jouw betoog te maken heeft met dit topic...

't Is een typische reactie waar plots alle 'gendarmen' over dezelfde kam geschoren worden...

Ik ben nog altijd fier dat ik 'gendarm' geweest ben en ik blijf de idealen en de korpsgeest van toen nog altijd trouw. Sommigen noemen dit oubollig, ik noem 't een vorm van bestendig engagement. En neen, ik heb de mars van de Rijkswacht niets als ringtone op mijn gsm staan, de eenmaking van de politiediensten is ondertussen ook al meer dan 10 jaar jong...

Ook nu nog lopen er in onze rangen 'foutjes van de selectiedienst' rond, 't is van alle tijden...

Zoals in elk korps waren er ook bij de Rijkswacht uitwassen die door hun houding en optreden imagoschade toebrachten aan de organisatie...

Ook nu is 't bij de eengemaakte politie niet anders maar da's een ander verhaal...

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door one_O_five »

Inderdaad van alle tijden en rangen, ook bij de beroeps werden gappen uitgehaald en dat van soldaat tot Officier, en zo lang er geen aanstoot aan werd gegeven werd er later in de bar het een en ander afgelachen.
Als ge nu natuurlijk als ClC kok in de Mess Offr het uniform van een generaal gaat "uitlenen" en er mee in Keulen op kroegentocht gaat ... :roll:
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door eaw458 »

Dag Nick,

Ik wou allicht gewoon vertellen dat er ten tijde van de legerdienst een gedragsnorm heerste die eigen was aan dit systeem, zowel van dienstplichtigen naar de beroeps toe als van het beroepspersoneel naar de miliciens.

Die twee Rijkswachters van toen hadden zich allicht ook anders gedragen in het leger van na 1994 en hadden waarschijnlijk toch niet zo de zot gehouden met zes beroepsvrijwilligers in een leger zonder miliciens. Het zat nu eenmaal in het systeem. Ondanks alle principes van voorbeeldfuncties.

Al het bovenstaande is eigen aan die periode en zat ingebakken in het instituut van de legerdienst.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
stormfuselier
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:46

Re: Uitstapje met auto met nummerplaat 54

Bericht door stormfuselier »

Deze MP moest verlegen zijn met zijn stunt ,wie weet hoeveel soldaten hij op de bon heeft gezet
voor de ene of andere kleine overtreding,
MP is de afkorting van Milicien Pesters
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”