Rotdagen tijdens mijn legerdienst

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Rotdagen tijdens mijn legerdienst

Bericht door tsjokke »

En nu,na het artikel over de topdagen,de rotdagen.
Dat waren er gelukkig slechts weinig maar toevallig alle 6 tijdens wachtbeurten aan Post 6.
(3 mei 1970-1 juli,21okt,22 nov,11 dec en woensdag 20 jan 1971.)
Post 6 was binnen "den draad" van het vliegveld gelegen-op een plaats waar een poort toegang gaf tot een ander omheind terrein met munitiebunkers.
Het wachtdispositief was ook hier één man.Dus ik was postoverste en planton tegelijk.
In tegenstelling tot Basse Wavre was post 6 een ramp.
Er stond een klein huisje tegen de draad zonder centrale verwarming maar met een "duveltje".
Helaas was er slechts zelden hout en cokes in voorraad.Wel werd er eten bezorgd.Dat was dan het enige menselijk wezen dat je er zag.
Het uitzicht was beperkt door woekerende struiken en kreupelhout.Ik kon niet op het terrein met die bunkers komen voor een ronde.
Zelfs rond de draad een rondje lopen kon niet.
Waarom was daar eigenlijk een wachtpost voorzien?
In het lokaal stond verder enkel een oude bureautafel ,een aftandse stoel en een muf bed.
Een andere deur leidde naar een toiletruimte.Die rook je wel,daar moest je niet achter zoeken.Ik veronderstel dat de meesten de deur openden en vanop de drempel min of meer in de richting van het urinoir mikten.
Er stond altijd een grote plas urine.
's Nachts was het buiten pikkedonker,je hoorde enkel de ratten door de grachten ritselen.Tenminste in de tijdsruimte tussen 2 startende of landende F104's in.Het was er dus op zijn minst vrij ongezellig.
En het moest toch wel lukken zeker dat ik net op mijn laatste wacht op 20 jan1971 al slapende gesnapt werd door een MP-patrouille.
Ik heb niemand gehoord of gezien en ze hebben me niet wakker gemaakt.Vreemd hé?
Op 26 jan mocht ik aantreden,slechts 3 dagen voor mijn afzwaai, en werden me 6 dagen ballen toebedeeld.
Hiervan heb ik er slechts 2 "uitgezeten".Enfin, ik"zat" in mijn stamcafé in Jodogne.Het was alleen de zaak om tijdig weer binnen te glippen door "den draad" om me te melden voor het strafappel van 1900 u. en het avondappel van 2200 u.Telkens daarna weer als de bliksem terug naar mijn café natuurlijk.
Ja,dat waren nog eens tijden!
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”