Topdagen tijdens mijn legerdienst

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Topdagen tijdens mijn legerdienst

Bericht door tsjokke »

Ik heb 10 bijzonder geweldige dagen gehad tijdens mijn legerdienst in het jaar 1970.
Namelijk de dagen dat ik van wacht was in Basse Wavre.(15april,27mei,12juni,2 aug,20aug,11sept,9 okt,4 nov,8 nov en 3 dec)

Nu denken jullie:"die is goed zot zekers"
Neeje,let op!

In Basse Wavre,een 15 à 20 Km van de "vliegende basis" (typisch taalgebruik in de LuM )van Bevekom/Beauvechain lag een klein depootje met medisch materiaal voor in geval van een conflict.Er bevonden zich een NBC-bunker,een grote opslagloods en een modern gebouwtje met een aantal opslagruimten en een wachtlokaal erin.

Erachter een groot bos en er voor een zeer verkeersluwe weg.Het wachtdispositief bestond uit één man!
Er werd geen eten gebracht,men moest 's morgens voor de wachtparade zelf een lunchpakket voor 24 uren samenstellen in de keuken.

Velen vonden dat maar niks daar in Basse Wavre.Maar ik heb er van genoten!
Er werd enkel streng op gelet dat je altijd je helm en de lange kapotjas tot op de enkels meehad.
De enige verbinding met de buitenwereld was een telefoontoestel met zwengel.Nooit heeft dat ding gebeld en ik bleef er ook ver van.Ik was er best tevreden
mee dat ik voor 24 uur vergeten was.


24 uur rustig met wat boeken,denksporten,een minuuscuul radiootje,enkele(?) flessen bier,voldoende sigaretten en wat lekkers.
En niemand kwam hier ooit storen,zelfs de officier met wachtdienst is nooit langsgekomen.
Natuurlijk zwaar bewapend met een SAFN .30 met bajonet en 5 teflon veiligheidspatronen.Bovendien beschermd door een omheining tegen de wilde dieren die daar in" de walen" plegen voor te komen.
Dus 's zomers zat ik tussen het hoge gras boven op de bunker en 's winters knusjes bij de centrale verwarming in het wachtgebouw.
Man man,gewoon zalig,temeer dat er 's anderendaags nog een vrije dag was en toch de volle betaling van 20 fr/dag binnengerijfd werd!HEERLIJK!
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”