Dood met de kogel

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Dood met de kogel

Bericht door tsjokke »

Tijdens de elementaire opleiding in het CMV werden de nieuwe "bleus"ook vergast op de voorlezing van de reglementen
en de militaire straffen.Alles werd in sneltreintempo afgeraffeld door een verveelde onderofficier voor een zo mogelijk
nog minder geïnteresseerd publiek,dat zich echter wel wachtte om enige kritiek te spuien.
Plotseling echter begon de o/off veel luider te spreken aan een merkelijk langzamer tempo.
Iedereen spitste dan ook de oren bij de woorden:"De dood met de kogel."
Met wellustig leedvermaak las de man alle regels en voorwaarden klaar en nadrukkelijk voor om in aanmerking te komen
voor deze wel zeer ingrijpende maatregel.
Ik ben er van overtuigd dat iedereen in gedachte een snel gewetensonderzoek deed om te bepalen of die straf misschien
al op hem van toepassing zou kunnen zijn.
tsjokke
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dood met de kogel

Bericht door Paddy »

In 1980 kreeg ik deze speech ook van onze "Monkey", de SSM van den Echo 1JP, een hilarische moment :lol: Zijn echte naam weet ik niet meer maar zijn beeldspraak, samen met de gebaren, herinner ik mij nog al te goed.
Wordt deze "dood met de kogel"-toespraak heden ten dage nog gegeven?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Dood met de kogel

Bericht door tsjokke »

Paddy schreef:In 1980 kreeg ik deze speech ook van onze "Monkey", de SSM van den Echo 1JP, een hilarische moment :lol: Zijn echte naam weet ik niet meer maar zijn beeldspraak, samen met de gebaren, herinner ik mij nog al te goed.
Wordt deze "dood met de kogel"-toespraak heden ten dage nog gegeven?


Ik veronderstel van niet paddy,dergelijke intimiderende acties zouden tot hilarische lachpartijen leiden met als gevolg ernstige ondermijning van de geloofwaardigheid van het leger en scherpe opmerkingen van het gehoor,iets wat wij in onze tijd zelfs niet in het hoofd durfden halen.
Overigens werd steevast vermeden om te vermelden dat zoiets enkel in oorlogstijd mogelijk was.
tsjokke
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Dood met de kogel

Bericht door one_O_five »

Vermits de dood met de kogel afgeschaft is zijn die toespraken spijtig genoeg ook het repertorium verdwenen.

De beste reactie die ik ooit hoorde tijdens die "les reglementen" kwam van de grapjas van het peloton ... "Heeft het Belgisch leger wel zoveel kogels ?" ...
Grote hilariteit in het lokaal maar ik heb die jongen dan bij de eerste schietbeurt even helemaal alleen de lege hulzen laten oprapen, en tellen, toen was hijn wel overtuigd dat het leger over voldoende munitie beschikte.
Markus
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 nov 2011 09:56

Re: Dood met de kogel

Bericht door Markus »

Wel wel,

Toen ik een 15-tal jaren geleden begon te werken werden bepaalde controlelijsten opgesteld met procentuele afwijkingen tussen wat iets zou moeten kosten volgens de interne prijslijst en wat er uiteindelijk aangerekend werd aan de klant.

Dit om enerzijds al te lage marges of te hoge kortingen op te sporen, anderzijds om fouten uit de administratie te halen (fout artikel geselecteerd, te weinig of te veel artikels geselecteerd).

Bij grote afwijkingen zowel in meer als in min werd het dossier er bijgehaald en uitgezocht waar de fout nu juist zat.

De zaakvoerder noteerde dan in drukletters 'DMDK' op de lijst.

Menig maal hartelijk gelachen als een nieuwkomer kwam vragen waar 'DMDK' nu eigenlijk voor stond ...

Nu weet ik ook waar het vandaan komt.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”