Griezelen

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Griezelen

Bericht door tsjokke »

De eerste "echte"griezelfilm die ik ooit te zien kreeg,zag ik bij "den troep".
Zonder verdere informatie werden we in de eerste dagen van de opleiding verzameld in de filmzaal voor de vertoning van een "instructiefilm"
Het betrof de beruchte film over de venerische ziekten.
Waarschijnlijk was het een film van véle jaren her,van slechte kwaliteit met veel strepen,vlekken en bobbels.
En de beelden kwamen schijnbaar uit de tijd dat er nog geen sprake was van penicilline.
Een verzameling van eens trotse familiejuwelen met aantastingen door VZ in diverse stadia van ontwikkeling passeerden de revue.
Voorts kwam regelmatig een ernstig kijkend persoon in witte jas in beeld;onduidelijk was of het een dokter was of een slager die even later met
geroutineerde nauwkeurigheid met een scherp mes,....zip,de aangetaste elementen vakkundig zou verwijderen.
Zover kwam het gelukkig niet.
Dan kwam er ook ergens een lang stukje over "den druiper".Ik zag helemaal niets druipen.Maar het was zo al onsmakelijk genoeg.
De vertoning was trouwens gepland in het uur net voor het middagmaal.Met opzet denk ik;vermoedelijk had de chefkok voor die dag te weinig
voedsel ingeslagen.Een eetlust remmende actie was dus zeer gelegen komend.
En met succes!Althans toch bij mij.De portie die ik me liet opscheppen was zéér miniem te noemen.

tsjokke
Passant46
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2011 09:54

Re: Griezelen

Bericht door Passant46 »

Was de film die u bedoelt niet "Het sluipend gif"? Wij kregen hem in de Veldartillerieschool te Brasschaat in 1965 te zien in gelijkaardige omstandigheden...

Beste groeten,


Passant46
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Griezelen

Bericht door tsjokke »

Passant46 schreef:Was de film die u bedoelt niet "Het sluipend gif"? Wij kregen hem in de Veldartillerieschool te Brasschaat in 1965 te zien in gelijkaardige omstandigheden...

Beste groeten,


Passant46
Ja Passant46,nu je het zegt,dat was de titel.Die titel was me al ontglipt.Gelukkig niet als resultaat van vergevorderde Vieze Ziekten. :D
Bedankt,zo wordt het plaatje weer wat vollediger.
Groeten,
tsjokke
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Griezelen

Bericht door one_O_five »

Bij die opleidingsfilms zaten er wel een paar waar Hollywood een puntje aan kon zuigen ... :D

Herinnert zich iemand nog "Wijlen de B Compagnie" ...???
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Griezelen

Bericht door tsjokke »

one_O_five schreef:Bij die opleidingsfilms zaten er wel een paar waar Hollywood een puntje aan kon zuigen ... :D

Herinnert zich iemand nog "Wijlen de B Compagnie" ...???

Er blijft steeds maar iets in mijn hoofd rondmalen in verband met dit onderwerp.
Deze titel zegt mij niets,maar er blijven nog altijd beelden door mijn grijze cellen flitsen van een andere informatiefilm die mij ooit eens vertoond werd.
Ik denk tijdens de cursus B1, militair gedeelte in Saffraanberg.Dus periode 1981-1982.
Het ging over de eerste behandeling van zware oorlogsverwondingen in een veldhospitaal tijdens de Vietnam oorlog.
Die beelden waren ook niet van aard om de eetlust te bevorderen.Ik dacht dat de film vertoond werd in het kader van de "vorming chef"
Een cursus die gegeven werd door "propere Jef"(info voor de insiders)

tsjokke
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Griezelen

Bericht door LEO »

one_O_five schreef:Bij die opleidingsfilms zaten er wel een paar waar Hollywood een puntje aan kon zuigen ... :D

Herinnert zich iemand nog "Wijlen de B Compagnie" ...???
Was dat die film waarin Amerikaanse soldaten hun uitrusting aanpasten volgens hun gedacht, trekkermechanisme van het karabijn bijvijlen enz...?

De film liet daarna een gevecht zien waarin ze het onderspit moesten delven door hun gepruts aan de uitrusting.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Griezelen

Bericht door bcordens »

LEO schreef:
one_O_five schreef:Bij die opleidingsfilms zaten er wel een paar waar Hollywood een puntje aan kon zuigen ... :D

Herinnert zich iemand nog "Wijlen de B Compagnie" ...???
Was dat die film waarin Amerikaanse soldaten hun uitrusting aanpasten volgens hun gedacht, trekkermechanisme van het karabijn bijvijlen enz...?

De film liet daarna een gevecht zien waarin ze het onderspit moesten delven door hun gepruts aan de uitrusting.
Is hier blijkbaar nog te koop: http://www.ihffilm.com/22721.html
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Griezelen

Bericht door one_O_five »

Dat is hij inderdaad, maar nu moet ge daar geen tien dollar aan geven want die NTSC versie laat zich hie in Europa niet afspelen.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”