Schiet en andere standen

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Schiet en andere standen

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 13 Apr 2011 8:49
one_O_five schreef:Schietstanden zijn ook altijd al een bron van verhalen geweest, zo waren we eens in Bergen Hohne op schietkamp en elke nacht bleef er een Leopard bemanning van wacht op de stand.
Nu hadden we daar een tent staan en er de brancards uit een stretcher in gezet, zo konden we ons een beetje neerleggen terwijl een man de wacht hield.
Op een moment zo ergens rond een uur of drie lag ik met mijn rug tegen de tent en ik kreeg daar een duw in de rug dat ik bijna van die brancard rolde, eerste idee natuurlijk dat mijn chauffeur mij een pee wou stoven en me van die brancard duwde, dus ik met de volle vuist tegen die bult in de tent geslagen, hier op volgde onmiddellijk een hoop gebrul en lawaai dat niet menselijk was, ik had namelijk een everzwijn getroffen.
Toen ik de tent uitkwam was er direct geen spoor van mijn chauffeur te zien, die stond namelijk boven op de controletoren, en maar roepen "wachtmeester ... is hij weg ... is hij weg ...".
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schiet en andere standen

Bericht door Paddy »

Drackx schreef: @ one_O_five

Enne...was ie weg???
(of bleek het een Ardeense jager te zijn...)
In ieder geval plezant verhaal...
Beste groeten,
Filip
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schiet en andere standen

Bericht door Paddy »

Exjager schreef:Heb het ooit mogen aanschouwen dat tijdens het schieten met de vigneron iemand blijkbaar bij de laatste poetsbeurt het toch niet zo goed had samen gestoken dat het wapen volledig uit elkaar viel tijdens het schieten.
De loop viel recht voor zijn voeten, en er waren geen gewonden...als bij wonder.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Schiet en andere standen

Bericht door Paddy »

one_O_five schreef:@Drackx ... hij was weg, maar goed ook ... :lol:

Vigneron gaan schieten, als onderrichter naast een schutter staan was een beetje aan de gevaarlijke kant, veel van de mannen drukten de schokveiligheid niet goed in en dan schoot het wapen niet, de reactie was dan dikwijls omdraaien met de woorden "Che-ef ... dat gaat niet ..."
Toch twee keer mijn poten verbrand omdat ik de Vigeneron bij de loop moest nemen.

En dan hadden we in het 4L een keer een luitenant, iedereen noemde hem de Cowboy, op een keer stonden we in Soest op de half open schietstand, enkel zo een afdak boven de schijven, en de Cowboy was aan de beurt om zijn schietbeurt te doen, land er daar een bosduif op de rand van het dak ... Cowboy schiet en de duif was weg ... wij zouden er vier dagen aan over gehouden hebben.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Schiet en andere standen

Bericht door Yente »

:lol:
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Binkske007
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:54

Re: Schiet en andere standen

Bericht door Binkske007 »

Het was in het oude OC Nr3 eens schietdag voor het kader.
Alle kaderleden moesten dus passeren om met de goeie ouwe GP te schieten.
Toen kwam de kolonel binnen om zijn beurt te doen.
Iedereen gedroeg zich dus correct en voorbeeldig.
De munitie werd uitgedeeld en het bevel "laden" werd gegeven.
Effe wachten tot iedereen klaar was en het was uiteraard muisstil tot het vuurbevel zou volgen.
Ineens......PANG, de kolonel had enkele centimeter voor zijn voeten in de grond geschoten.


Niemand durfde ook maar te reageren of te glimlachen.

Achteraf natuurlijk hilariteit alom, maar zoals eerder al geopperd : Wij moesten zo'n kemels maar ne keer schieten als de grote ('twas eigenlijk nogal ne wreed kleinen) baas aanwezig was.
"They shall grow not old, as we that are left grow old"
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Schiet en andere standen

Bericht door one_O_five »

Dat verhaal van Binkske007 doet er me aan denken dat ik een keer als coach in Neheim op een schietstand gestaan heb toen het kader van de zestiende Divisie moest komen schieten.
Daar is toen met de GP wel geen gat in de grond geschoten maar heel veel in de lucht, de reden, er waren meer kolonels dan in het OC 3, en ge moogt me gerust geloven, ik stond liever met een peloton rekruten naast Binkske op de schietstand in Turnhout dan toen die dag in Neheim.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Schiet en andere standen

Bericht door LEO »

Effe niet ABL, maar toch met wapens.

Begin jaren '80 was ik schietinstructeur bij een afdeling van een bewakingsmaatschappij. Jaren '80, je weet wel, Haemers, CCC, Bende van Nijvel en co. Er werdt besloten om meer nadruk te leggen op schietervaring, dus gingen we meer oefenen. In een privé schietstand met 8 banen in het Brusselse. Ons wapen was de goede oude GP van FN. Na nog eens alle veiligheidsmaatregelen doorgenomen te hebben gingen we het in praktijk brengen. Nu moet je weten dat de directie wel de nadruk legde op schietervaring voor hun mensen, 8 in mijn geval, en dat ik 20 kogels meegekregen had !! Maar enfin, we werden toch maar 1 uur betaalt voor de training.

Na de procedure van ' Lader laden' met twee kogels op de schietbaan, lader in het wapen, wapenen en richten zou ik het nummer van de baan roepen waarop de agent van die baan zijn twee kogels na elkaar kon afvuren. Als ik 3 riep werdt de agent op baan 3 verondersteld twee maal te schieten en te de schoten te tellen. Ik riep baan 7. Binnen enkele seconden had iedereen geschoten, bijna iedereen, want bij het beveiligen van het wapen waren er nog twee met een kogel in de loop. Nu ja, we waren toch maar 1 uur betaald. Jééézus.

Daarna heb ik geweigerd om met nog meer dan 4 man naar de schietstand te gaan, als instructeur is het je verantwoordelijkheid om persoonlijk bij iedere schutter aanwezig te zijn.Kan niet met 8 kandidaten !

Ik kan een boek schrijven van hoe het er in werkelijkheid aan toe ging in de jaren '80 in de bewaking, alhoewel onze tegenstanders niet de minste waren.
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”