Wie woonde waar

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Wie woonde waar

Bericht door piot1940 »

Een vraagje dat eerder kadert in het civiele gebeuren tijdens de eerste wereldoorlog.

Heeft iemand een idee waar ik officieel kan te weten komen waar mijn grootvader en zijn broers gewoond hebben ten tijde van de eerste wereldoorlog. Via publicaties in heemkundige documenten woonde een van de drie op twee plaatsen wat toch wel eigenaardig lijkt.

Aansluitend hierbij wens ik ook te achterhalen welke familie op een bepaald adres woonde.

Ook aansluitend: bestaan er registers en waar zitten die van Het Nationaal Comiteit voor Hulp en Voeding uit de eerste wereldoorlog.


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Wie woonde waar

Bericht door jef »

Dag Jean,
Als je een gemeente of stad weet waar je familieleden zouden kunnen gewoond hebben, kun je de kiezerslijsten raadplegen. Van juist voor de oorlog en de kiezerslijst van 1919. Daar heb je het juiste adres erbij. Toch even zeggen, het adres, de straatnaam kan gewijzigd zijn.
veel geluk,
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wie woonde waar

Bericht door piot1940 »

Jef,

Dank voor de info. Waar vind ik de kiezerslijsten?

De veranderde straatnamen uit de mogelijke buurt heb ik wel


m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Wie woonde waar

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Voor het comiteit kan je eventueel eens zoeken op arch.be. Het rijksarchief heeft aardig wat documenten van zulke diensten. Evenueel eens polsen bij Luc Vandeweyer.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Wie woonde waar

Bericht door jef »

Jean,
Iedere gemeente, stad, heeft de kiezerslijsten van zijn locatie. Het is een lijst van alle stemplichtige mannelijke Belgische burgers. Vrouwen mochten nog niet gaan stemmen.
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Wie woonde waar

Bericht door piot1940 »

Ok,

ik weet wat gedaan;

m vr gr,Jean
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Wie woonde waar

Bericht door Patric »

In elke gemeente werd een woningfiche bijgehouden waarop vermeld wie er allemaal woonde op een bepaald adres en wanneer.
Daarnaast was er de persoonsfiche die vermeldde waar en wanneer de persoon woonde en de historiek der adressen. Dit persoonlijk bundel volgde de persoon bij verhuis naar zijn nieuwe gemeente.
Het kan dus zijn dat op de gemeente van laatste wettelijke verblijfplaats het volledig bundel werd gearchiveerd.
Bij de informatisering van de bevolkingsdiensten liepen de manuele fiches nog naast de computergegevens maar de fiches werden niet meer aangevuld maar dienden nog slechts als raadpleging.
Het zal dus zoeken worden waar deze fiches gestockeerd werden /worden op gemeentelijk niveau.

mvg,
Patric
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”