Ze bestaan in soorten

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Ze bestaan in soorten

Bericht door nick »

Beste allemaal,

=> Net gelezen... Toch een kaakslag voor de slachtoffers, hun nabestaanden en de overlevenden.

Groeten,

Nick

******

Joseph Hirt was beroemd als een slachtoffer van de Holocaust. Hij ontsnapte uit Auschwitz en gaf daar toespraken over. Maar nu moet hij toegeven dat hij heeft gelogen.

Joseph Hirt uit Pennsylvania, die inmiddels 91 is, jarenlang presentaties over zijn ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zo vertelde hij onder meer dat hij was gearresteerd door nazi's en naar Auschwitz was gestuurd. Daar zou hij SS'er Josef Mengele hebben ontmoet, die medische proeven uitvoerde op gevangenen. Hirt zou uit het kamp zijn ontsnapt door onder een hek met schrikdraad door te kruipen.

Ook vertelde Hirt dat hij Adolf Hitler had gezien bij de Olympische Spelen in 1936 in Berlijn, en dat hij de Amerikaanse presidentsvrouw Eleanor Roosevelt en sporter Jesse Owens ontmoette toen hij naar de VS was gevlucht.
Leugens

Eerder dit jaar kreeg een geschiedenisleraar uit New York bedenkingen bij het verhaal van Hirt. De namen van slachtoffers van concentratiekampen zijn openbaar, maar de naam van Hirt vond hij nergens terug. De leraar kwam er ook achter dat het ontsnappingsverhaal niet klopte. Ook zou Mengele helemaal niet bij het kamp zijn geweest in de tijd dat Hirt zei dat hij daar was. En zo stuitte hij op meer leugens.

In de brief die Hirt naar een lokale krant stuurde schrijft hij volgens The Guardian dat het inderdaad niet waar was wat hij vertelde. "Ik was geen gevangene daar. Het was niet mijn bedoeling om de dingen die echt zijn gebeurd te overschaduwen. Ik zat fout", schrijft hij. Hij zegt dat hij deze dingen vertelde omdat hij bang was dat de verschrikkelijke dingen die daar destijds zijn gebeurd, vergeten zouden worden. Hij wilde de herinnering levend houden.

Hirt heeft spijt van wat hij heeft gedaan en bood daarom zijn excuses aan. Die zijn door de geschiedenisleraren die de zaak heeft aangekaart inmiddels aanvaard.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”