Militair hospitaal Antwerpen

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Isabelgje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:04

Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door Isabelgje »

Even een oproep.
Ik woon momenteel in Antwerpen, aan de rand van het vroegere militair hospitaal, nu het Groen Kwartier.
De huidige bewoners van het domein zijn op zoek naar verhalen, foto's,..... over het militair hospitaal in Antwerpen.
Kan jij hen helpen?
Dan kan je contact op te nemen met Mieke De Langhe via een mail naar mhgeschiedenis@gmail.com

Alvast bedankt!

Isabelle Brouckaert
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door Exjager »

Welkom Issabelle,

onderstaande kan een goede start zijn :
http://www.haringrode.be/mha/index.html
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door Michel Mol »

Mijn vader is daar een slordige 30 jaar telefonist geweest. Ik weet dus wel een en ander te vertellen.
Re-enactment is keeping history alive!!
Isabelgje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:04

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door Isabelgje »

De website van Haringrode is bekend. We hebben zelf deelgenomen aan het hele gebeuren als randbewoners. Maar de huidige bewoners zijn dus echt op zoek naar mensen met persoonlijke verhalen. Dus wie die heeft, aarzel niet en mail bovenstaand mailadres. Ze luisteren graag!

Isabelle
die trouwens niet in de werkgroep hiervan zit.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door BPS10 »

Dag Isabelle,


Behoudens vergissingen mijnentwege waren er naast het hospitaal nog andere diensten in de buurt gevestigd. In de Lange Leemstraat bevond zich het Logistiek Centrum Nummer 2 dat instond voor de bevoorrading van onder andere voedsel, kledij en uitrusting. Op de Belgiëlei is nog steeds het Provinciecommando van Antwerpen gevestigd. Tijdens mijn loopbaan heb ik echter nooit iets te maken gehad met het hospitaal noch met de overige diensten. Ten spijte kan ik u dus niet helpen met verhalen noch met foto's. Ik zou u echter graag willen adviseren om eens contact op te nemen met het Centrum voor Historische Documentatie van de Krijgsmacht in het Kwartier Koningin Elisabeth, Eversestraat 1 te 1140 Evere. Mogelijk kan deze dienst u inzage verschaffen tot artikels, documentatie, tijdschriften, foto's, kaarten, etc.,.. met betrekking tot uw opzoekwerk. Deze dienst is geopend van maandag tot en met woensdag en dit van 08:00 uur tot 14:30 uur. U mag zich voorzien van een fototoestel of laptop en scanner of u kan ter plaatse tegen betaling kopies nemen. Voor een eventuele afspraak kan u best even contact met deze dienst opnemen via het telefoonnummer 02/701.43.25 of via e-mail info.cdh@qet.be. Ik wens u alvast heel veel succes toe met uw project.
Isabelgje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:04

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door Isabelgje »

Dankjewel! Ik geef het door aan de werkgroep.

Isabelle
romaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2015 18:15

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door romaan »

Michel Mol schreef:Mijn vader is daar een slordige 30 jaar telefonist geweest. Ik weet dus wel een en ander te vertellen.
Dag Michel,
Mij even voorstellen,
Romaan Cuypers.
Ik heb mijn legerdienst vervuld in de Lange leemstraat van September 1968 tot Augustus 1969
Hoofdzakelijk wasserij en nog wat andere dingen,maar dat is voor later.
Het kontact met de beroeps militairen verliep daar heel soepel,zowel de beroeps als de hogere officieren,het motto luide daar laat ons gerust doe uw plicht en wij laten u gerust,groeten 1 x per dag was meer dan voldoende en als je het niet deed was dat ook zo.
Koper poetsen enkele malen per jaar (voor het Bataljons feest) schoenen hetzelfde getten dragen was voor de nieuwelingen (zij hadden nog angst)
De was en herstel dienst liep er op rolletjes zolang dat goed was liet men je gerust.
Straffen viel niet veel voor,men zag veel door de vingers soms een uitbrander en gedaan.
Drill en schiet oefeningen gebeurden sporadisch,sommigen kregen wel een aparte opleiding!!!!!! dat is misschien voor een andere keer.

De miliciens die niet gehuwd waren beleven slaper in de Sanderus straat,daar was de kleer en schoenmakerij,zij kwamen s'morgens om 7 uur naar de Lange leemstraat tot 17 uur.
De gehuwden mochten om 7 uur binnen en om 17 vertrekken naar huis,ik was toen 22 jaar en gehuwd.
Omdat ik al wat ouder was dan de meeste had ik wel een steepje voor, plus Chef D'Haese van de wasserij was de beste vriend van mijn oom,lap weer een voordeel.
Natuurlijk gehuwd en bij het leger moest er ook geld binnen komen,een familielid van mij was ploegbaas aan de haven en die kon mij werk geven,
rapport aangevraagd bij de commandand ( Snijkers) en ja zo kreeg ik regelmatig een dag vrij om te gaan werken.
Zo zie je dat daar rekening werd gehouden met je toestand.
Je kreeg ook een dag vergunning als je van piket of wacht was,bataljons feest een dag verlof een speciale wacht buiten de kazerne zoals tanks of schepen met oorlogstuig in de haven van Zeebrugge(op Nieuwjaarsavond) 5 dagen verlof,zo kwam ik aan meer dan 150 dagen verlof.

Maar de kazerne had ook een ander kantje,ik deed regel matig dingen die mij wel raar opvielen,er waren ook enkele bijzondere militairen daar die er eigenlijk niet thuis hoorden.
Het verhaal van de kazerne,verstoken voor de meeste die er ooit waren,kwam in 1990 uit in Italie daar maakte enkele van ons deel uit. Er valt nog veel te vertellen,dat is voor een andere keer.
Grt
Romaan
romaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2015 18:15

Re: Militair hospitaal Antwerpen

Bericht door romaan »

Isabelgje schreef:Even een oproep.
Ik woon momenteel in Antwerpen, aan de rand van het vroegere militair hospitaal, nu het Groen Kwartier.
De huidige bewoners van het domein zijn op zoek naar verhalen, foto's,..... over het militair hospitaal in Antwerpen.
Kan jij hen helpen?
Dan kan je contact op te nemen met Mieke De Langhe via een mail naar mhgeschiedenis@gmail.com

Alvast bedankt!

Isabelle Brouckaert
Michel Mol schreef:Mijn vader is daar een slordige 30 jaar telefonist geweest. Ik weet dus wel een en ander te vertellen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”