Vlaanderen wil eigen eretekens

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Scorpio
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2013 19:52
Locatie: Antwerpen

Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door Scorpio »

We krijgen hier een deel meer om te verzamelen... 8-) 8-) 8-)
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... heid.dhtml
"respect kan je alleen maar geven als je geen oogkleppen draagt"

Groetjes
Swa
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door Stef »

Ik ben wel eens benieuwd hoe ze eruit zullen zien :)
Fidelitas et Superbia
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door jef »

Tot nu toe hadden we niet-officiële ( creatie van verenigingen) en officiële ( ingesteld bij KB) medailles. Ben benieuwd in welke categorie deze zullen ingedeeld worden.
Jef
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door Patric »

jef schreef:Tot nu toe hadden we niet-officiële ( creatie van verenigingen) en officiële ( ingesteld bij KB) medailles. Ben benieuwd in welke categorie deze zullen ingedeeld worden.
Jef
Ingesteld bij decreet is een mogelijkheid.
Tenslotte is het toch een officieel ereteken uitgevaardigd door de Vlaamse gemeenschap.
(Hoop ik toch want anders zal het minder betekenen dan het belang dan er nu aan gegeven wordt en ook van geringere waarde /betekenis zijn voor diegene die dergelijk ereteken ontvangt.)

mvg,
Patric
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door jef »

Patric schreef:
jef schreef:Tot nu toe hadden we niet-officiële ( creatie van verenigingen) en officiële ( ingesteld bij KB) medailles. Ben benieuwd in welke categorie deze zullen ingedeeld worden.
Jef
Ingesteld bij decreet is een mogelijkheid.
Tenslotte is het toch een officieel ereteken uitgevaardigd door de Vlaamse gemeenschap.
(Hoop ik toch want anders zal het minder betekenen dan het belang dan er nu aan gegeven wordt en ook van geringere waarde /betekenis zijn voor diegene die dergelijk ereteken ontvangt.)

mvg,
Patric
Ik begrijp je volkomen, Patric. Maar het wordt ingesteld bij Koninklijk besluit... of niet. Het is het een of het ander. Daar tussenin bestaat er (nog) niets. Dat maakt me een beetje nieuwsgierig.
Jef
Nelis1908
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jul 2012 16:08

Re: Vlaanderen wil eigen eretekens

Bericht door Nelis1908 »

Natuurlijk is dit mogelijk... Of zouden 3 partijen tesamen een voorstel van decreet doen zonder te weten wie de bevoegdheid heeft in deze? Dat zou nogal dwaas zijn...
Eretekens verlenen kan blijkbaar zowel op federaal - als op Vlaams niveau (parallelle bevoegdheid). Wellicht heeft men deze bevoegdheid aangetrokken door te wijzen op een 'nauwe band' met andere belangrijke Vlaamse bevoegdheden, of men maakt gebruik van de zgn. 'implied powers'. Zo gaat het meestal in dit ingewikkelde federale land... Er 'regenen' constant bevoegdheden van het federale (Belgische) niveau naar het deelstaat-niveau, soms is het een 'stortbui' en dan speken we over een staatshervorming...
Er is dus helemaal geen koninklijk besluit voor nodig om deze wet (decreet) in de praktijk om te zetten. Dat kan gewoon met een Vlaams regeringsbesluit met de handtekening van alle Vlaamse ministers. De handtekening van Flupke (eigenlijk indirect die van lieve Elio) is dus helemaal niet nodig hier.

N
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”