Programma video monteren

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Programma video monteren

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Ik ben een interview van een britse veteraan aan het monteren. Nu zou ik graag hetvolgende willen invoegen: terwijl hij spreekt zou ik een ander filmpje willen laten afspelen zodat hij als het ware verteld bij dit filmpje. Maar in windows movie maker kan je het geluid en beeld niet scheiden. Weet iemand een gratis programma waar je dit wel mee kan doen?
Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Programma video monteren

Bericht door one_O_five »

Met gratis programma's gaat ge dat niet kunnen vrees ik, ondertussen monteer ik bijna 20 jaar video met computers en ik heb de ervaring opgedaan dat een gratis versie van een programma ofwel even beperkt is als Movie Maker ofwel een watermerk in de video zet.
Voor ik een eventueel gratis programma ga zoeken moet ik wel een paar extra inlichtingen hebben, kwestie van techniek.
In welk formaat ligt de video op Uw schijf, mpeg2, mpeg4 en noem maar op, verder ook nog of ge in PAL of in HD werkt, en als laatste het doel van de video, moet die terug op band gespeeld worden, op DVD gebrand of enkel digitaal voor YouTube en en co.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Bedankt voor je reactie.
Over het formaat kan ik je helaas niets zeggen, ik vind enkel: .wmv, wat dus gewoon staat voor windows movie maker. De proefversie is opgeslagen als HD en gebrand op een DVD.
Iemand zei me dat het programma Sony Vargas er eventueel geschikt voor is, ik ga dit eens uitzoeken.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
belg1914
Berichten: 201
Lid geworden op: 31 mei 2011 20:42

Re: Programma video monteren

Bericht door belg1914 »

volgens mij kan je in moviemaker het geluid van het ene filmpje stil zetten en een ander geluid (interview) in de plaats zetten, even kijken in de instellingen voor geluid....
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Programma video monteren

Bericht door one_O_five »

Zonder al te technisch te worden, Sony Vega ken ik, een jaar of tien terug al mee gewerkt maar er is geen gratis versie van.
WMV staat voor Windows Media Video en is een verouderde codec die nog enkel door de programmas van Microsoft gebruikt word, slechte basis om mee te werken.
Ik lees HD en DVD, indien ge een opname in HD, 1920 op 1080 pixels, op een DVD gaat branden met een beeld van 720 op 576 pixels verliest ge beeld kwaliteit, uitgeven voor weergave op een groot TV toestel moet in HD blijven.
Uitgeven voor een dergelijke TV kan op Bleu Ray, meer in gebruik is gewoon op een USB stick vermits de meeste toestellen tegenwoordig van een stick of geheugenkaart kunnen afspelen.

Een gratis programma dat misschien geschikt is ... Lightworks ... http://www.lwks.com/

Wat ge zeker nodig hebt is de codec, met Microsoft zijn prutsen komt ge er niet, best is het K-Lite codec pack te installeren ... http://www.free-codecs.com/download/k_l ... c_pack.htm

Als alles e ingewikkeld of te technisch word gaat ge maar over op PB of email.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Bedankt voor jullie hulp!
@belg1914: ik heb die instelling niet gevonden, waarschijnlijk doordat ik een andere versie heb.
@ 105: het is inderdaad al redelijk ingewikkeld voor me :) Het voordeel is dat er iemand het geluid apart opgenomen heeft, ik ga eens proberen om dat zogezegd als muziek bij te voegen bij een filmpje.

Wordt vervolgd.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Programma video monteren

Bericht door one_O_five »

Dan hebt ge inderdaad een programma nodig waar ge meerdere audio en video tracks kunt gebruiken.
Opletten met geluid toevoegen, ge moet de audio tracks apart kunnen bewerken, als ge muziek en spraak en eventueel de Otoon ... (vakjargon voor de originele toon) ... als ge die drie door elkaar wil mixen moet ge op elk spoor apart punten kunnen zetten en daar waar gesproken word de andere sporen lager zetten.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Weet er iemand een goed gratis programma om .wmv bestanden om te zetten in .avi??
Op het internet vond ik verschillende bestanden. Heb er 4 gedownload, geen enkele werkt of geeft een fout. Een 5e is zeer goed maar zet een watermerk in het midden van de video. Dit programma heet WinAVI video converter. Om het watermerk te verwijderen vragen ze 40 dollar...
Weet iemand nog een oplossing?
Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Programma video monteren

Bericht door one_O_five »

Echt gratis bestaat niet op het net, de meeste gratis programmas hebben hun nadelen, ofwel een demo beperkt in tijd ofwel ... een watermerk ...

Een gedeelte van onderstaande is wel bruikbaar maar sommige zijn totaal verouderd.
http://webseasoning.com/technology/best ... ware/1079/

Ik zou hier voor virtualdub gaan, dit is een open source program dat ik af en toe voor converties gebruik, meer uitleg op de site zelf.
http://www.virtualdub.org/

In ieder geval gaat ge ook een codec pack moeten installeren, die Windows mee aan boord heeft zijn meestal onvoldoende, om zeker te spelen kiest ge hier voor de Full.
http://www.free-codecs.com/download/k_l ... c_pack.htm
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Bedankt voor de reactie!
Na een tip van een maat heb ik het programma wmvtoavi van windows gevonden. Dit bleek te werken. Ik moet het alleen nog op DVD branden en eens in de DVD speler steken.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

De ee DVD speler herkende het bestand niet, de andere speelde enkel het geluid af. :(
Blijkbaar lezen ze toch niet goed .avi? Of ligt dit aan het type DVD zelf? Dit is een DVD + R, 16X
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Programma video monteren

Bericht door one_O_five »

Er bestaan verschillende AVI formaten, en er is ook een verschil in hardware, en daar zit niet alleen het verschil in de CD of DVD lezer maar ook in de videokaart, enfin, heel de samenstelling van de PC speelt mee.
Op een DVD branden is tegenwoordig ook al afhankelijk van de gebruikte software, heel de uitleg daar over is een cursus op zich maar indien ge Uw eindproduct omzet naar mpeg4 (h.264) en gewoon als data op een CD of DVD zet dan kan diet door elke PC afgespeeld worden, dezelfde file als data op een USB stick of memorakaart gezet maakt dat het ook op de meeste moderne flat screens gespeeld kan worden, gewoon de stick insteken en met de mediaplayer van het toestel afspelen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Ook als VOB bestand wordt het niet door de spelers gelezen. Of brand ik het misschien gewoon fout?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Programma video monteren

Bericht door Yente »

Dankzij 105 tot een goed einde gekomen!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”