Gecrashte Spitfire

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Gecrashte Spitfire

Bericht door BERNIE01 »

Hallo,niemand soms op de hoogte van een gecraschte spitfire in Bulskamp (Veurne)tijdens ww2
ik heb polaroid bril gekregen die is gevonden bij het wrak van die spit meer informatie is altijd welkom,
Grt Bernard
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Gecrashte Spitfire

Bericht door Gepard »

Ik weet dat er twee Spitfires gecrasht zijn te Beveren-aan-de-IJzer (Alveringen) en te Nieuwkapelle. De eerste op 5 september en de tweede op 19 september 1943.

De te Nieuwkapelle neergestorte Spitfire Mk.IX (DV-U) was van het 129e Squadron, de piloot werd in het toestel gevonden bij de berging in september 2002.
De piloot viel boven Nieuwpoort een Focke-Wulf aan, zonder dat hij het merkte zat een tweede Focke-Wulf op zijn staart en deze schoot hem neer.
De piloot was Sergeant John Carmichael. Op 5 september 2003 werd Sergeant John Carmichael in aanwezigheid van zijn familie, met militaire eer begraven op het Coxyde Military Cemetery in Koksijde. Twee Hawks brachten hulde met een flypast.
De Duitse piloot was Feldwebel Gerd Wiegand 4.Staffel/Jagdgeschwader 26 (JG 26) Schlageter van de basis Florennes.
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
Gepard
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 11:52

Re: Gecrashte Spitfire

Bericht door Gepard »

toevallig gene foto van je bril?
2013:Canadian Citizen’s Memorial Campaign in Sicily.
http://www.operationhusky2013.ca/
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Gecrashte Spitfire

Bericht door BERNIE01 »

Bedankt voor de reaktie,ik zal trachten eens een foto te plaatsen van die spit,en die bril.
jammer op de foto zijn niet al de tekens te lezen op de romp van het vliegtuig,een vriend van me
heeft die foto van zijn pa gekregen,hij staat erbij geposeerd in zijn verzets kledij.
er ligt een luik open,dit misschien afkomstig van de camera,vliegtuig heeft net een buiklanding gemaakt
en is nog intakt bij het zien.dit zal iets zijn voor de kenners,romp heeft een goeie gelijkenis op die
van een Hawker Typhoon,vandaar een dilemma voor me.
Grt Bernard
ben1
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2018 15:56

Re: Gecrashte Spitfire

Bericht door ben1 »

Hallo Bernard,

Mijn moeder, die ook in Bulskamp woonde en nog woont, heeft mij nog verteld over dit vliegtuig en de locatie. Ook mijn buurman had een foto waar hij bij dat vliegtuig stond. Mijn buurman is inmiddels al lang overleden. Toen ik die foto zag, was ik nog maar een kind van de lagere school en herinner het me nog maar vaag. Een andere buurman had het over een "bombardier" wat doet vermoeden dat het een jachtbommenwerper was. Heb jij nog een foto van het gecrashte toestel?

Groetjes,
Lieven
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Gecrashte Spitfire

Bericht door jef »

Hallo,
Indien gewenst kan ik je in contact brengen met iemand van de bergingsgroep.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”