oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Keuvelen over koetjes en kalfjes :-)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
HMRC
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 mei 2016 15:13

oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door HMRC »

Wat verdient de voorkeur ?
oude versleten lint van een medaille uit WO1 behouden of het vervangen door een nieuw lint ?
Bij voorbaat dank voor aanbevelingen / tips
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door canadian2nd »

volgens mij doe je ermee wat je zelf wilt.
Ik zou alleszins de oude bewaren.
Hangt ervan af voor wat of bij welke gelegenheid je deze oude medaille wilt gebruiken. Indien voor re-enactment zou ik gaan voor een vernieuwd lint. Indien niet (om gewoon te bewaren of ergens in een kader op te hangen) zou ik alleszins de oude eraan laten.
Je ziet maar
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door jef »

Dat hangt van U af en wat die medaille voor U betekent. Emotionele waarde? Zijn allemaal factoren die een rol spelen.
Wat mij betreft: als er een mooie medaille in de verzameling komt met een aartslelijk lint, dan probeer ik het lint te vervangen door een mooier lint, geen moderne aanmaak ( kunststof). Als het van een familielid moest zijn behoud ik zeker het lint.
jef
HMRC
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 mei 2016 15:13

Re: oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door HMRC »

Dank voor de reacties,
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door love4history »

Hangt inderdaad af van de bedoeling van het bewaren van het stuk en hoé versleten het is.
Indien het lint samen met de medaille persoonlijke "geschiedkundige" waarde heeft (ontvanger bekend of familie) zou ik het zo laten. Indien het een anonieme medaille betreft vervangen. In theorie kan de persoon die de medaille ontving in het verleden ook al het lint eens vervangen hebben wanneer het vervuild of beschadigd was.
Grts
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: oude versleten lint van een medaille vervangen door nieuw lint of niet ?

Bericht door Walesha »

Zoals in vorige reacties al werd gezegd: je doet er mee wat je wil maar soms kan een oud en versleten artifact meer waard zijn dan een gerestaureerd exemplaar. Denk er eens in alle rust over na maar mocht je toch beslissen het te vervangen, dan zou ik (zoals ook eerder hier al werd gezegd) het oude toch ook bewaren.
Plaats reactie

Terug naar “Algemene chat - le chat en général”