Militaire Groet

Ditjes en datjes over het Belgische leger.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militaire Groet

Bericht door eaw458 »

Snaaip schreef:De Militaire groet moet gegeven worden als je een hogere graad langs passeer (met eventuele uitzonderingen), Last Post word gespeeld, Belgische vlag word gehesen, het vaandel passeer, militaire lijkwagen langs je voorbij rijd of je loopt er langs. Als ze je het zeggen. Maar ook als het Belgisch volkslied word gespeeld. Je mag blijkbaar niet groeten tijdens het Vlaams en Waals volkslied. Wel moet je groeten naar nationale volksliederen en die van Europa. Klop het zo een beetje? Vraagje over het Schots volkslied. Schotland kent er geen officiële. Ze hebben meer dan 1 niet officiële volksliederen. Flowers of Scotland, Scotland the Brave, Highland Cathedral, A Man's A Man for A' That en Scots Wha Hae...... Betekend als je als militair op bijvoorbeeld een militaire plechtigheid aanwezig bent (laten we zeggen de Menenpoort) en een band speelt plots Scotland the Brave of Highland Cathedral (uit eigen ervaring weet ik dat deze twee veel worden gespeeld tijdens het verlaten van de ceremonie plaats (mennepoort bv) of tijdens de plechtigheid bv tijdens de bloemenhulde) je dan de militaire groet moet geven?
Schotland is geen onafhankelijk land, en heeft dus inderdaad geen volkslied. Die deuntjes waarover je spreekt dienen om op de voetbal niet met lege handen te staan - meer niet.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

Walter, ik denk dat ge dat beter niet tegen een Schot gaat vertellen, het zou kunnen dat die zijn kilt opheft om beter uit te kunnen halen ...
De Schotten zijn op hen volkslied even fier als de Vlamingen op de Vlaamse Leeuw, verder is Schotland wel een onafhankelijk land binnen het Verenigd Koninkrijk, dit laatste kunt ge moeilijk met België vergelijken, wij volgen op dit moment een omgekeerd proces tegenover de vorming van het Verenigd Koninkrijk.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militaire Groet

Bericht door eaw458 »

one_O_five schreef:Walter, ik denk dat ge dat beter niet tegen een Schot gaat vertellen, het zou kunnen dat die zijn kilt opheft om beter uit te kunnen halen ...
De Schotten zijn op hen volkslied even fier als de Vlamingen op de Vlaamse Leeuw, verder is Schotland wel een onafhankelijk land binnen het Verenigd Koninkrijk, dit laatste kunt ge moeilijk met België vergelijken, wij volgen op dit moment een omgekeerd proces tegenover de vorming van het Verenigd Koninkrijk.
Neen hoor - Schotland is niet soeverein binnen het Verenigd Koninkrijk. De nationale regering draagt rechtstreekse verantwoordelijkheid voor alle niet-geregionaliseerde bevoegdheden. En het Scotland Office is verantwoordelijk voor de link tussen de nationale regering en de deelstaat. Schotland is gewoon een deelstaat; geen onafhankelijk land. De Schotten mogen dan wel fier zijn over Scotland The Brave of gelijk welk ander liedje, maar er is inderdaad geen officieel Schots volkslied. Net zoals er ook geen officieel Engels, Welsh or Noord-Iers volkslied is.

Nadat de SNP (Schotse nationalisten) in mei de deelstaatverkiezingen gewonnen hebben, is er een belofte om de komende jaren een referendum over onafhankelijkheid te houden, maar een datum is er nog niet omdat er ook binnen Schotland bijlange geen meerderheid voor is.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

Walter, ge hebt wel gelijk, misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, dat gebeurd wel eens meer :roll:

Maar toch zou ik het geen schot op die manier vertellen, ik heb er een paar leren kennen en dat waren allemaal heel vriendelijke mensen tot ge ze op hun "souvereniteit" gaat aanspreken, dan zijn ze snel op hun tenen getrapt.
En ondertussen zijn we een beetje off-topic geraakt.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Militaire Groet

Bericht door eaw458 »

one_O_five schreef:Walter, ge hebt wel gelijk, misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, dat gebeurd wel eens meer :roll:

Maar toch zou ik het geen schot op die manier vertellen, ik heb er een paar leren kennen en dat waren allemaal heel vriendelijke mensen tot ge ze op hun "souvereniteit" gaat aanspreken, dan zijn ze snel op hun tenen getrapt.
En ondertussen zijn we een beetje off-topic geraakt.
Zo is dat, net zoals ge de Vlaamse Leeuw ook maar beter niet op zijn staart trapt. :-)

Vraag is of onze Snaaip er zou voor gaan groeten. Denk niet dat er hem iemand vies gaat bekijken als hij het wel doet.

W
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

Nu weet ik niet wat ze tegenwoordig in de opleiding vertellen, per slot van rekening ben ik er al meer dan tien jaar uit, vroeger was het wel zo dat dergelijke vlaggen ook gegroet werden bij officiële aangelegenheden.
Gewoonlijk was in dat geval ook wel de echte nationale vlag daar zodat het in de praktijk niet veel verschil uitmaakte.
Zo werd ook geleerd om indien men in uniform op de straat was en men een lijkstoet tegen kwam front te maken en te groeten, tegenwoordig zijn zowel het uniform als de lijkstoet uit het straatbeeld verdwenen, of die situatie nu nog voorkomt in het lesplan daar kan onze Snaaip misschien op antwoorden ... en zo zijn we terug bij het topic ... :)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

Dat zou wel kunnen dat een dergelijke situatie niet in Uw handboek staat Snaaip, dat is al meer iets voor de leiding van de ceremonie, als gewoon militair is het gewoon wachten op het bevel om te groeten.
En komt ge ooit als militair in uniform ergens als gast op een tribune merkt ge zelf wel wanneer de groet moet gegeven worden, ge zult in dat geval wel niet alleen daar staan.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Militaire Groet

Bericht door LEO »

Nu we toch aan het groeten zijn, een vraagje : Wie kent de oorsprong van de militaire groet ? Zou terug gaan tot in de Middeleeuwen :?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

De meest voorkomende verklaring gaat inderdaad terug naar de middeleeuwen, de groet zou voortkomen uit het gebaar dat de ridders bij een tornooi maakten als ze voor de aanvang van een gevecht het vizier van hun helm openden, dit was dan om de tegenstander te laten zien dat ze wel degelijk zelf deelnamen en er geen plaatsvervanger in het harnas zat.
Ook het gezegde "gezicht bekennen" zou hiervan afstammen.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Militaire Groet

Bericht door LEO »

Dank U 105. Ik had van ver zoiets gehoord en dat is nu bevestigd. Het geeft ook een betekenis aan het gezegde "...met open vizier strijden..", je kenbaar maken zeg maar.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Militaire Groet

Bericht door one_O_five »

Aan dat gezegde had ik niet gedacht, maar het ligt wel goed in de lijn ... misschien duiken er hier nog een paar op.
Plaats reactie

Terug naar “ABL - algemeen - en général”