petitie voor behoud van het Legermuseum

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door piot1940 »

ter info:
Petitie voor het behoud van ons nationaal patrimonium van de krijgsgeschiedenis van het Koninklijk Legermuseum te Brussel.


http://tervueren-montgomery.eu/Site-FR/ ... enaire.htm

Je kan het word documentje met info downloaden via RAAK NIET AAN ONS ERFGOED


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Ter info Jean ... en alle leden van het forum.

De informatie op bovenstaande website is niet alleen verouderd maar ook niet helemaal juist, vrij rood Waals gekleurd (PS).
Het museum is jarenlang verwaarloosd door de directie die uit wetenschappers bestond, wetenschappers met een beperkte visie, zo vond een toenmalig directeur, ondertussen overleden, het niet nodig dat het Tankmuseum een Leopard II en een Merkava kreeg, gratis geschonken uiteraard.
Wat op die website uitgespeeld word is communitaire politiek, nergens staat vermeld dat het materiaal aan tanks en andere voertuigen dat vroeger in Kapellen in depot stond sedert 2010 verplaatst werd.
Nergens staat vermeld dat al het materiaal WO II zich nu in Bastogne bevind en daar tentoon gesteld wordt.
Nergens staat vermeld dat het materiaal (tanks) die zich op de Cour Carrée in Brussel stonden er weg moesten omdat de ondergrond uitgespoeld is, en ook niet dat de gebouwen eigendom zijn van de Regie der Gebouwen.

Het museum zal niet verdwijnen in Brussel, het verhuist enkel van palliatief naar intensieve zorgen.

Brasschaat word uitgebouwd met als thema Belgische artillerie en de koude oorlog en Bastogne zal ook blijven met alles wat rond WO II draait.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door piot1940 »

Dank voor de duiding in verband hiermee. Jammer dat alles in ons land communautair gepolitiseerd raakt.

Maar wat bedoel je met "en Bastogne zal ook blijven met alles wat rond WO II draait". Is het dan zo dat al wat bvb "mei 1940 .... bevrijding" aangaat voor wat betreft kledij, uitrusting, mannequins etc.... naar Bastogne verhuist?

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door Exjager »

Bedankt Frans.
Ik informeerde me ook reeds verder wat dit eigenlijk is, en klopt wat je daar zegt.
Jammer dat het weer zo naar buiten moet komen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Voor zo ver ik weet blijft Bastogne zo als het nu is, de Nuts kelder en het restauratie centrum.
Of er van Brussel nog iets naar Bastogne verhuist of dat Brussel ook zo blijft zo als het is weet ik ook nog niet, alles is nog niet helemaal duidelijk.
Nu heb ik wel het vermoeden dat er voorlopig in Brussel niet veel gaat veranderen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Toch reeds over de 10.000 voor de petitie voor het KLM in een goede twee weken.

In Bastogne hadden ze gerekend op de amerikanen maar daar was het meer dan teleurstellend...
Blijkbaar zou daar ook Tempora tussenkomen volgens een lokale bron ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Georges, zelfs al haalde die petitie het miljoen dan veranderd er niet veel meer.
Op 1 april houd het KLM op te bestaan als militaire eenheid, het KLM gaat op in het War Heritage Institute en dit is een nieuwe parastatale.
Brussel word een site zo als de andere, Brasschaat, Bastogne, de Kemmelberg, de Dodengang.
Elke site krijgt een eigen bestuur onder het WHI als overkoepelend orgaan, dit is nu bij interne bronnen toch al een maand of vier bekend.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door piot1940 »

Als ik het zo hoor dan blijft alles gewoon bestaan en staan waar het nu is. Voor ons is er dus eigenlijk geen probleem of gemis. Is dat in zijn geheel niet een structuur zoals bij het IWM in Engeland.

M vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Er zal inderdaad niets verdwijnen, een andere structuur als parastatale en een ander bestuur.
Alle sites krijgen een lokaal bestuur onder het bestuur van het WHI.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Als het KLM ophoud te bestaan als militaire eenheid, quid van Bastogne dan ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Bastogne blijft als zelfstandige site, op een paar na behoren de militairen daar niet tot het KLM.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Zal de defensie militairen betalen die niet veel produceren in Bastogne ????
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Geen idee Georges, het enige dat ik weet dat ze daar enorm veel restaureren, op het ogenblik ook voor de musea in Luxemburg, de Panther van Houffalize staat ook op hun programma.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Inderdaad zijn ze zeer aktief kwa restoratie... ik had het meer over de anderen die de McAuliffe kelder beheren met hun twee begeleide bezoeken per dag ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Daar zal ook niet veel aan veranderen denk ik.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Ik dacht dat er meer reaktie zou geweest zijn voor deze KLM petitie... dus het resultaat van de petitie voor het behoud van de kazerne in Bastogne was uiteindelijk niet zo slecht dan !!!!!! ;)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Dat was al een besloten zaak voor die petitie opgestart werd Georges.
Het vervelende van het KLM is dat ze daar jaren lang een wanbeheer hadden, wetenschappers met oogkleppen op, en een volledig gebrek aan communicatie naar de buitenwereld.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Het vertrek van de vorige direkteur, Dominique Hanson, was dit dan ook een politieke zaak geweest ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Heel die zaak is politiek hoe kan het ook anders in ons landje.
Met wat rondneuzen kom ik tot het volgende, een bepaalde Waalse politieke partij spant hun Brusselse vleugel voor de kar, het museum word niet leeggeroofd maar er is een herstructurering aan de gang.
Die petitie is een maneuver in een communautaire kwestie, het materiaal van het KLM dat in depot stond in Kapellen is verdeels onder verschillende sites.
Toen de voertuigen van de Tweede Wereldoorlog van Kapellen naar Bastogne verhuisden werd er geen woord over gerept, ondertussen zijn ook de voertuigen van de periode Koude Oorlog naar Brasschaat overgebracht.
Ook de meeste voertuigen die in Brussel in het KLM op de Cour Carré stonden te verwaarlozen zijn gedeeltelijk overgebracht naar Brasschaat, op dit ogenblik moeten er nog een paar overgebracht worden.
Ook die binnenkoer is volledig vervallen en aan onderhoud toe, dat was ook al gepland toen de voertuigen van Kapellen naar Bastogne verhuisd zijn, in 2010 groots aangekondigd maar niets uitgevoerd.
Nu er eindelijk iets gedaan word staan ze van uit het Brussels gewest in het KLM met een camera om alles maar dan ook alles te filmen, er moest nog maar eens een schroefje het Brussels gewest verlaten ...
Heel die petitie is in die context te bekijken, ik vrees dus dat heel wat mensen in die val getrapt zijn, minsten de helft van diegenen die ondertekenden.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door piot1940 »

Ik voel me bijna schuldig dat ik die link doorgegeven heb. Maar wie van ons verzamelaars - historici - geïnteresseerden gaat nu zo ver gaan denken of er hij niet gemanipuleerd wordt door de een of andere politieke partij van welke kleur, gewest of zonnestelsel ook.

m vr gr, Jean
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door bupi »

DSCN0539.JPG
Hopelijk filmen ze ook deze (vijzen) die onder de " gaze " van de Brusselse Metro reeds lang verkommeren !
Tussen haken , ne "Deflecteur Barbarie " of te " Loopgravengeweer " .
Zat in die " grotte d' alli baba " zoals de eerste Franse "Copiens " ze zagen .
Wij moesten in een Franse " Coliére " schieten om da ook te zien .
Moet mijn mooie foto's hier verschrompelen om hier te plaatsen .
Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Wijkt wel even van het topic af Pierre maar ge hebt gelijk, er staat veel te verkommeren ...
Jean, ge kunt dat niet weten, de pers verdraait alles in de zin zo als hun bazen (politiekers) het willen.
Zojuist nog een Franstalig artikeltje gelezen waar ook weer naar die petitie verwezen werd, waar zijn die twee "Obusiers" heen die voor de poort stonden, het antwoord stond er onderaan wel bij maar zo onopvallend dat het schandalig is.
Die twee zijn binnen gehaald voor restauratie, zo simpel is dat.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door bupi »

Het Legermuseum is als een ijsberg , bedoelde ik .
Er zit nog zoveel eronder .
Komen nog altijd dingen boven " water " ,maar ga die hier niet plaatsen dus .
Een ding hoop ik , dat ze toch niet " virtueel " gaan zoals veel musea met " subsidie " .
Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door Walesha »

Wat one_O_five over deze kwestie zegt klopt volkomen, ik heb er vanmorgen nog een klein artikel over gelezen maar ik was niet in de gelegenheid de link te kopiëren. Het is idd zo dat de laatste jaren het bestuur, dat politiek benoemd werd alles maar op zijn beloop lieten en zelfs de vrijwilligers tegenwerkte! Als ik het artikel mag geloven streeft de minister een andere wind na... hoe dan ook: het KLM in Brussel blijft en verder moeten we nog afwachten.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Ondertussen heeft de PS (Partie Scandaleuse) die het vorige bestuur vormden het klaar gekregen om de oprichtingsdatum van het WHI met een maand te vertragen.
Als oud militair doe ik normaal gezien niet aan politiek maar dit begint toch de spuigaten uit te lopen, 25 jaar de grote uithangen en half België naar de kl.... helpen en nu ze in de oppositie zitten word het nog erger, kijk maar eens naar die situatie rond Brussels Airport.
Nu weer het WHI, eigenlijk, alles bij elkaar genomen munitie voor Bartje zijn confederatie plannen, we gaan nog lachen binnen een paar jaren.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Ik geef je 100% gelijk "105". Ik ben franstalig maar ben die kleingeestelijke politiek kotsbeu...
Corruptie in het frans wordt nu anders geschreven hé... CoruPSion. :D
Inderdaad is dit allemaal "argumentatie" voor den Bart

By the way zijn de "2 obusiers" verleden woensdag weggenomen. Geen idee waar ze naartoe zijn gegaan ? Het was een "zware taak" in ieder geval !
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Die twee zijn gewoon naar binnen gehaald voor restauratie, de houten wielen stonden op inzakken.
Volgens de laatste geruchten staat PS voor Partie Scandaleuse wat dan weer door madam Non ten stelligste ontkend word.
Eigenlijk moeten we de steen smijten naar de pers die dergelijke politiek gekleurde zaken zonder enige controle op waarheid gewoon publiceert.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

De pers en hun "recht" om zogezegd ons de waarheid te moeten vertellen, speeld een zeer slechte rol.
En zonder daarbij de nieuwe media mogelijkheden (FB, Twitter...) te vergeten !
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door Walesha »

georges-cdl schreef:Ik geef je 100% gelijk "105". Ik ben franstalig maar ben die kleingeestelijke politiek kotsbeu...
Ach wat... al dat gehakketak tussen Walen en Vlamingen is gewoon slechte politiek! Dat was al zo sinds het ontstaan van België terwijl de gewone man zich daar niks van aantrekt. Ik kom graag in Wallonië, de mensen zijn er over het algemeen veel gastvrijer en vriendelijker dan de Vlamingen. :)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Walesha, ik voel mij overal goed in België ! ! ! !
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door Walesha »

Ik ook hoor, maar een week aan zee of een week in de buurt van de vallei van de Semois geeft toch wel een voelbaar verschil tussen de mentaliteit van de plaatselijke bevolking. :roll:
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Ik werk in de Henegouwen, da's nog een ander verhaal ! :D

Inderdaad, een weekske aan de kust of in onze valleien geeft een voelbaar verschil kwa mentaliteit. Maar beide regio's zijn aangenaam. Je moet uiteindelijk niet ver gaan om effe uit te blazen. ;)

Fijn weekend.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Ik ken onze Ardennen ook vrij goed en als ge het mij vtaagt, die politieke problemen komen niet van de gewone burger maar van de bedriegers die zich politieker noemen.
Ik stel voor dit hier af te sluiten want zo lang ze die nog verkiezen kunnen we hier blijven over zeveren tot we in onze kist moeten kruipen.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Om terug te gaan naar de WHI, vermoed ik dat de volgenden inbegrepen zijn :
*KLM
*Dodengang
*Kemmelberg
*Gunfire
*Bastogne
Eventueel nog iets anders... ?
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door Walesha »

En wat met Kapellen? :roll:
En heeft er trouwens nog iemand iets gehoord over dat bewuste nieuwe museum dat er zou komen in kwartier Ijzer in Leopoldsburg?
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door georges-cdl »

Ik dacht dat Kapellen naar Brasschaat verhuisd was ?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: petitie voor behoud van het Legermuseum

Bericht door one_O_five »

Kapellen is al geruime tijd leeg, dat stond op de lijst te verkopen.
Al het materiaal van Kapellen is verhuisd, Tweede Wereldoorlog naar Bastogne waar ook het officiële restauratie centrum is, geopend in 2010.
Materiaal van de Koude Oorlog is nadat de actieve eenheid in Brasschaat de installaties leeg maakte naar hier verhuisd.
Het Russisch materiaal is naar Heverlee gegaan en we hopen een gedeelte er van ook in Brasschaat te krijgen.
Een gedeelte van de tanks op de binnenkoer van het KLM in Brussel is ook naar Brasschaat verhuisd, de tanks die jaren daar in open lucht stonden zijn in een zeer slechte staat, enkel diegene die beschut stonden langs de zijmuur zijn nog min of meer in orde.
PS: Van de PS geen woord gehoord toen het materiaal van Kapellen naar Bastogne verhuisde.
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”