Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Exjager »

Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Walesha »

Op de opgeven link vind ik er niks van terug. :(
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door one_O_five »

Op plaatselijk nieuws kan dat snel verdwijnen, nog wel zichtbaar op onderstaande link ...
http://www.tvoost.be/nieuws/legertanks- ... kken-36624
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Walesha »

Daar gaat wel één en ander te zien zijn maar ik vind dan wel dat er wat meer diversiteit bij de tanks mocht zijn... het KLM heeft ook een paar exemplaren oudere tanks van voor en uit WO2. Nu zijn het er drie uit de jaren '60 - '70. :roll:
Nu ja, voor de bevolking daar en de jeugd in het bijzonder zal het wel sensatie zijn. :D
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door one_O_five »

Walesha, het KLM veranderd volledig van structuur, tegen een april zou dat voltooid moeten zijn, de exemplaren uit WO II staan in Bastogne en bij ons in Brasschaat enkel het materiaal uit de koude oorlog.
Bovenstaande link mag men vergeten, de video is op de plaatselijke nieuws site offline.
Betreft de diversiteit, we zijn met niet zo veel vrijwilligers die de tanks onderhouden en het transport moet van landsverdediging komen, dat maakt dus dat we eigenlijk een beetje beperkt zijn in onze mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Exjager »

Walesha schreef:Daar gaat wel één en ander te zien zijn maar ik vind dan wel dat er wat meer diversiteit bij de tanks mocht zijn... het KLM heeft ook een paar exemplaren oudere tanks van voor en uit WO2. Nu zijn het er drie uit de jaren '60 - '70. :roll:
Nu ja, voor de bevolking daar en de jeugd in het bijzonder zal het wel sensatie zijn. :D
Ik moet zeggen dat ik al heel tevreden ben als er eens voertuigen buiten komen.
Diversiteit is natuurlijk mooi, maar dat kost geld en manschappen...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Walesha »

Tja, het was niet mijn bedoeling om met mijn opmerking over diversiteit op de één of andere manier met modder te gooien.
Ik bekeek het ergens logisch en kan enkel maar met een boze vinger naar het politieke beleid wijzen want één en ander heeft natuurlijk -alweer - te zien met "besparingen"! :roll:
Zo leek het me logisch dat, wanneer het gaat om "100 jaar tanks" dat je dan ook echte tanks wil laten zien, er toch en paar exemplaren te zien zijn uit verschillende periodes van de krijgsgeschiedenis. (of tankgeschiedenis)? Ach ja, 10 tot 20 jaar geleden had dat allemaal geen probleem geweest, enfin: dit was gewoon mijn mening en verwijt niemand iets behalve onze politici dan die toch wel ergens steeds een domper op zetten en ja... ergens mogen we blij zijn dat ze toch nog een beetje toegeeflijk zijn met een paar jongere tanks. :)

Maar wat ik me dan ook afvraag: hadden de organisatoren dan ook niet een paar privé eigenaars van bvb een Sherman, een Chaffee of een Stuart kunnen warm maken want die zijn er ook in België??? :roll:
Nu ja, het zal wel succes gehad hebben! :D
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door one_O_five »

Wij organiseren niet Walesha, dat is de gemeente natuurlijk.
En wij, dat zijn de vrijwilligers van Gunfire Brasschaat, hier staat enkel materiaal uit de periode van de koide oorlog, als wij gevraagd worden via het Legermuseum en we kunnen het met onze mensen doen dan doen we dat ook.
Wilt ge materiaal van WO II dan moet ge U tot de mensen in Bastogne wenden, maar daar werken enkel militairen, als die komen zal landsverdediging een rekening moeten opmaken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door Walesha »

Dat de gemeente, al dan niet samen met (vaderlandslievende) verenigingen dit organiseren weet ik ook wel. Maar gezien je heftige reacties heb ik zo het gevoel dat jij je een beetje persoonlijk aangevallen voelt en dat is nergens voor nodig. Over de vrijwilligers van het KLM hoor je mij geen kwaad woord zeggen hoor!
Ik denk dat je mijn standpunt niet echt volgt: zoiets organiseren gaat niet vanzelf maar ik vind dus dat ze wel iets meer moeite mochten gedaan hebben.
Alleen al bij onze vereniging zijn er diverse tanks uit WO2: twee M4 Shermans, een Firefly, een M24 Chaffee, een M3 Stuart en een M18 Hellcat, allemaal particulier bezit. In verenigingen die zich bezig houden met re-enactment en/of het instant houden van deze voertuigen zit heel wat materiaal en sommige van die tankbezitters zijn maar wat blij als ze de gelegenheid krijgen om met dat ding ook een keer echt te rijden!
Enne... de rekening, tja: alles heeft zijn prijs en gratis bestaat niet meer, als je weet hoeveel een Sherman en een M19 Diamond verbruiken? :roll:
Waar het uiteindelijk om draait is dat de organisatie slechts op één paard heeft gewed, terwijl ze meer hadden kunnen doen als ze dergelijke verenigingen hadden aangesproken! Wij krijgen het hele jaar door regelmatig verzoeken voor een militair voertuig al dan niet vergezeld van re-enactors voor de meest uiteenlopende manifestaties van herdenkingen tot zelfs huwelijken en feesten van jeugdbewegingen en niet enkel in eigen regio maar van aan de kust tot in de Ardennen!

Dat wilde ik even verduidelijken! :)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Voordracht "100 jaar tanks" te Zele op 9 november 2016

Bericht door one_O_five »

Ik begrijp U volledig Walesha, ik reageer af en toe wel eens zo, slechte gewoonte aangeleerd in Vogelsang ;)
Ge kent de achtergrond niet, er zijn mensen in die gemeente die persoonlijke contacten hebben met het legermuseum, vandaar dat ze ons gevraagd hebben.
Nu houd er niemand U en Uw vereniging tegen om zelf wat contacten te leggen, misschien moet ge eens overwegen om mee iets te doen bij ons op Gunfire, we hebben hier geen WO II materiaal staan op de afdeling artillerie na, tanks uit die periode staan in Bastogne.
Volgend jaar plannen we in Brasschaat uiteraard iets over de 50 jaar Leopard, verder is het wachten op de nieuwe structuur van het KLM, tegen april zouden we iets meer moeten weten.
Betreft de organisatie in Zele, alles geregeld door het 11 november comité, stel die eens voor om met w materiaal naar daar te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”