Fort 8 op 8 november...

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Fort 8 op 8 november...

Bericht door georges-cdl »

Fort 8 is één van de vooruitgeschoven Brialmontforten die het Nationaal Reduit Antwerpen vanaf het midden van de 19de eeuw moesten beschermen.
Sinds 6 jaar is de gidsenwerking van Fort 8 actief om de historische versterking te ontsluiten als onderdeel van de Antwerpse fortengordels. In deze optiek werden de eigenaars, gidsen en gebruikers van de andere forten uitgenodigd om samen deze fortendag vorm te geven.
Op 8 november nodigt de gidsenwerking van Fort 8 iedereen uit om het fort te verkennen en kennis te maken met de diverse deelnemers aan de infobeurs. En de pop-up kantine zorgt voor een passend hapje en drankje. De toegang tot deze fortendag is gratis.

Fort 8 Fortendag
Zondag 8 november 2015
doorlopend van 10u tot 17u
Ingang Hoofdfrontweg (einde Krijgsbaan)
2660 Hoboken-Antwerpen
Toegang gratis
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fort 8 op 8 november...

Bericht door georges-cdl »

De moeite om er langs te gaan !
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fort 8 op 8 november...

Bericht door georges-cdl »

Het was een fijne dag.
De kans om andere antwerpse gidsenwerkingen te ontmoeten.
Alsook forten fanaten te ontmoeten

Fort 8 heeft zijn best gedaan, veel bezoekers en tot volgend jaar !
arsenaal72
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2016 14:04

Re: Fort 8 op 8 november...

Bericht door arsenaal72 »

Zelf ben ik nooit in fort 8 geweest ook niet tijdens mijn dienstjaar in '72-'73 gekazerneerd in Antwerpen. Wel was er bij ons het 33Bn Log een klein eenzelfde groepje van enige miliciens die iedere dag daar naartoe moest om jerrycans met brandstof te gaan vullen, toen toch altijd vernomen. Het was in december '72 dat daar toen een milicien van bij ons Marc Janssens genaamd is verongelukt. Hij zou al rijdend op de brede treeplank van een oude Ford camion zijn gesprongen om de chauffeur te verassen maar deze was hierdoor zodanig geschrokken dat hij tegen een muurtje is aangereden en de ander hierdoor is geplet geworden. Hij zou een stuk steen in zijn nek hebben gekregen. Ik ben nadien nog samen met enige andere miliciens 's avonds naar een gedenk mis geweest in de kapel van het toenmalig militair hospitaal vlak naast onze kazerne. Het doodsprentje dat ik toen heb gekregen heb ik altijd bewaard. De overleden milicien zou afkomstig zijn geweest van Hoogstraten of omgeving, dit herinner ik me nog. In ons dienstjaar aldaar zijn er in totaal 3 miliciens om het leven gekomen en dat op een bezetting van amper gemiddeld 90 miliciens!
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”