Koptelefoon ATEA

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Koptelefoon ATEA

Bericht door Peter T »

Op een rommelmarkt vond ik deze mij onbekende koptelefoon. De enige markering ATEA en de kaki kleur laten me vermoeden dat dit misschien wel voor militair gebruik was. Heeft er iemand info over dit stuk? Militair? Vooroorlogs? Naoorlogs?
Alvast bedankt voor de info
Peter
DSCN9066.jpg
DSCN9067.jpg
DSCN9068.jpg
DSCN9069².jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Koptelefoon ATEA

Bericht door piot1940 »

Peter,

De gebruikte kleur en materiaal doet me eerder denken aan vooroorlogs. Kort na de oorlog was ons telecommateriaal grotendeels gebaseerd op het Britse en Amerikaanse materiaal.

Het lijkt me eerder onwaarschijnlijk dat men na het verouderen van dit geallieerde materiaal nog heeft geinvesteerd in klassieke, lees vooroorlogse tuigen. Men is dan al vlug begonnen met te investeren in nieuwere modellen aangepast aan de technologie van het moment.

Je kan altijd eens de vijsjes losmaken en kijken of de draden pvc geïsoleerd of rubber geïsoleerd zijn. PVC is uit een jongere periode.

m vr gr, Jean
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Koptelefoon ATEA

Bericht door Peter T »

Bedankt Jean,

Ik heb het volledig open gemaakt. De draden zijn geïsoleerd met stof, daaronder zit iets zwart, pek of verstorven rubber. In elk geval geen PVC of ander recent materiaal. Binnenin het rechthoekig bakje werd rubber gebruikt als isolatie. Die is als het ware gesmolten en kleeft aan het metaal.
Ik denk dus ook vooroorlogs, alleen vind ik dit type nergens op foto. Het moet wel gezegd, dat foto’s van transmissiemateriaal uit het interbellum raar zijn.

Peter
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Koptelefoon ATEA

Bericht door one_O_five »

ATEA, Belgisch telecomunicatiebedrijf uit Herentals ...
http://www.madeinkempen.be/nieuws/van-h ... iets-over/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Koptelefoon ATEA

Bericht door Bram1940 »

Deze koptelefoon staat in een catalogus van Atea uit eind jaren 30.

Gtn,
Bram
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Koptelefoon ATEA

Bericht door Peter T »

Bedankt Bram,

dat bevestigt alvast dat hij vooroorlogs is. Staat er ook enige uitleg in de catalogus? Hoorde hij bij een bepaald toestel?

Mvg

Peter
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”