Identificatie kenteken

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Identificatie kenteken

Bericht door BPS10 »

Geachte Forumleden,

De foto in bijlage werd in 1954 genomen ter gelegenheid van het huwelijk van mijn ouders. Mijn vader was toen Sergeant bij de Commando's. In die tijd waren Para's en Commando's nog twee losstaande entiteiten en was er van het Regiment Para-Commando nog geen sprake. Bij die foto heb ik echter een vraag en ik hoop dat iemand mij kan helpen? Op de linkermouw van mijn vader zijn uniform herken ik het kenteken "Commando" en het kenteken "Pegasus". Ik val echter over het derde kenteken met name de twee palmen in een soort kraagspiegel. Kan iemand mij a.u.b. vertellen welk kenteken dit is?
img029.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Identificatie kenteken

Bericht door RSMCI »

Ik vermoed hier het kenteken van gebrevetteerd(breveté) onderofficier klasse 1 (later omgevormd tot B1/keuronderofficier)

W.
RES NON VERBA
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Identificatie kenteken

Bericht door Patric »

De dubbele palm op de linker mouw is /was het kenteken voor een onderrichter?
Eventueel zou de omgekeerde V dan een rang /categorie van onderrrichter kunnen aanduiden.
Een Sgt die reed zijn brev behaald heeft is nogal vlug. Deze cursus werd gevolgd als 1Sgt. Maar alles is natuurlijk mogelijk.
mvg
Patric
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Identificatie kenteken

Bericht door wolf »

Hadden de commando's in die tijd ook het pegasus-kenteken? DAt verwondert me heel erg.
Wolf (ancien 2Codo Flawinne)
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie kenteken

Bericht door nick »

Beste,

=> De omgekeerde V is de eerste dienststreep, deze werd toegekend na vier jaar dienst.

=> Dubbele palm = onderrichter.

=> Pegasus is inderdaad vreemd doch als de foto van 1954 is waren de para's en commando's reeds samen (vanaf 1952).
Ik vermoed dat jouw pa er dus op staat als gebrevetteerd commando doch nog zijn para-A brevet moest halen. Niettemin blijft het vreemd dat een commando (zwart-witte kraagspiegels) een pegasus draagt, volgens mijn bescheiden mening kan dit niet.

Groeten,

Nick
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Identificatie kenteken

Bericht door Patric »

nick schreef:
=> De omgekeerde V is de eerste dienststreep, deze werd toegekend na vier jaar dienst.
=> Dubbele palm = onderrichter
Nick
Die omgekeerde V staat op hetzelfde stuk stof als de dubbele palm waardoor ik dacht dat ze samen één geheel vormden.

Patric
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Identificatie kenteken

Bericht door BPS10 »

Beste RSMCI, Patric, wolf en nick,


Eerst en vooral bedankt voor jullie reacties tot dusver. Uit rede van ziekte en afstand heb ik met mijn vader bitter weinig contact dus kan ik het hem ook niet persoonlijk vragen. Mijn ma beweert stellig dat ze in 54 met mijn vader gehuwd is. Ik was toen nog niet geboren dus heb ik er geen weet van en kan ik enkel voortgaan op hetgeen zij verklaard heeft. Behoudens vergissingen mijnentwege heeft mijn vader zijn opleiding als Onderofficier gevolgd aan de Brigadeschool destijds gevestigd in Maaseik. Van zijn opleiding als Commando weet ik weinig of niets af. Volgens mijn ma lag hij gekazerneerd in een klein dorpje bij Andenne?? Mijn vader heeft nooit een Para A brevet gehad. Hij had enkel een Commando A brevet en een Para B brevet. Mijn excuses naar Nick toe ik had er eerlijk gezegd geen idee van wanneer het Regiment Para - Commando tot stand gekomen is. Ik weet niet meer in welk jaar juist maar mijn vader heeft op zeker moment zijn examen A afgelegd waardoor hij Officier geworden is. Hij is dan van de Commando's overgegaan naar het wapen van de Transmissietroepen. In 65 diende mijn vader naar de BSD te muteren en we zijn hem uiteraard gevolgd. Op zijn latere uniformen, als TTr, mocht hij nog steeds het Commando A en Para B brevet dragen. Over het Pegasus kenteken kan ik mij niet uitspreken. Een ding weet ik wel met alle zekerheid mijn vader zou nooit kentekens gedragen hebben die hij niet verdiend heeft of die hem niet toegekend waren. Daarvoor was mijn vader een veel te correcte en fiere militair.
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Identificatie kenteken

Bericht door wolf »

Halo BPS10, bedankt voor de bijkomende info.
Ik twijfel zeker niet aan de correctheid van je vader, maar heb nog nooit de combinatie "commando" en "pegagusteken" gezien.
Als ancien Para-Commando van het 2de bat. Commando's interesseer ik me heel erg aan de geschiedenis van de Commando's.
Ik zal dit ook even navragen op het Para-Commando-forum, misschien kan niemand daar meer info over geven.

EDIT: Marche-les-Dames en Andenne liggen maar 12km van mekaar....
Laatst gewijzigd door wolf op 17 apr 2016 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Identificatie kenteken

Bericht door BPS10 »

Dag Wolf,

Bedankt voor je reactie en dat mag je zeker en vast ook eens op het Para-Commando forum navragen. Alvast bedankt !
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Identificatie kenteken

Bericht door wolf »

Even ter verbetering van mezelf:
in 1952 wordt het 2de Bataljon Commando's gestationeerd in Seilles en... als ik me niet vergis , is dat is een deelgemeente van Andenne!!!
Dus je moeder heeft het juist.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Identificatie kenteken

Bericht door wolf »

Vraag ook gesteld aan verantwoordelijke van Commando-museum. Kben in blijde verwachting. 8-)
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Identificatie kenteken

Bericht door BPS10 »

Alvast bedankt Wolf en weet a.u.b. dat ik dit ten zeerste apprecieer :)
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Identificatie kenteken

Bericht door wolf »

BPS10; ik ben momenteel in contact met mensen van het 2Codo, zij zijn zeer verwonderd, zullen het nachecken, maar vragen de naam van je vader.

Als je meer wil weten, moet ik die naam wel doorgeven, anders lukt het niet meer.
Als je daar akkoord mee bent, kun je zijn naam (en ev. nog meer details) mailen naar mij:
wolfmobil AT gmail punt com
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Identificatie kenteken

Bericht door BPS10 »

@ Wolf Bedankt voor uw reactie. Ik heb u een e-mail gestuurd.
Tricht
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mei 2016 08:48

Re: Identificatie kenteken

Bericht door Tricht »

Ik had het ook al in een andere post geplaatst, maar ik heb een gelijkaardig kenteken gevonden op het dagboek van mijn grootvader over zijn dienst van '45-'46 te N-Ierland. (zie foto hieronder)
Werd het insigne ook al gedragen door de troepen in Noord-Ierland? Zoja, door welke eenheid?
insigne.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Identificatie kenteken

Bericht door nick »

Tricht schreef:Ik had het ook al in een andere post geplaatst, maar ik heb een gelijkaardig kenteken gevonden op het dagboek van mijn grootvader over zijn dienst van '45-'46 te N-Ierland. (zie foto hieronder)
Werd het insigne ook al gedragen door de troepen in Noord-Ierland? Zoja, door welke eenheid?

insigne.JPG

Beste,

=> De 'pegasus' werd gedragen door de SAS, niet door de commando's.

=> Heeft hoegenaamd niets te zien met de Infanteriebrigades in Noord-Ierland.

Meer info, breng een bezoek aan:

http://www.be4046.eu/index1.htm

Mvg,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”