'kepie MP'

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

Beste forumleden

Misschien eerst even voorstellen, Ik ben Herman 18 jaar (groentje dus ;))en verzamel uniformen, medailles etc. van het Belgische leger... 'wat anders' :D .
Ik heb al enkele jaren een account op dit forum, en heb hier ook al veel bijgeleerd over Belgische militaria.
Ik heb eens een vraag over en stuk uit mijn collectie. Het betreft een kepie die mijn moeder ooit ergens voor mij heeft gekocht.
Het lijkt te gaan om een kepie van de 'MP', maar er zijn echter enkele eigenaardigheden aan deze kepie.
Deze eigenaardigheden zijn;
- De kokarde (Belgische driekleur) is groter dan alle andere in mijn collectie.
- Het embleem is plat en dus niet bol zoals ik bij andere 'stukken' heb gezien.
- De 'klep' van de kepie loopt zeer stijl naar beneden.
- Het bezit twee verschillende stormbanden.
- ...
Kan iemand me er meer over vertellen?
Alle info is welkom.
Alvast bedankt op voorhand ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: 'kepie MP'

Bericht door canadian2nd »

Herman,
een fotootje van de binnenkant (ook de lederen band eens opheffen en kijken of daar niets onder te vinden is) zou al veel meer zeggen.
Ik denk een persoonlijke aankoop in privé.
Mijn vader was militair toen hij trouwde en hij heeft ook een "niet gewone" kepie laten maken ergens in Duitsland ter die gelegenheid.
Ik plaats wel eens een fotootje.
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: 'kepie MP'

Bericht door Walesha »

Die kepie doet me een beetje denken aan een Britse kepie.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: 'kepie MP'

Bericht door BPS10 »

In bijlage een foto van Belgische "MP's" anno 1946. Ondanks de slechte kwaliteit van de foto zie ik hier toch al enkele verschillen qua kepie. Ik ben actief militair bij de Landmacht geweest tussen mid 80 en begin 90 en ik heb nooit een combinatie geweten van twee verschillende soorten stormbanden. Mogelijk heeft dit in het verleden bestaan maar daar heb ik geen weet van. De rechtse kepie (vergelijkende foto van de twee kepies) is de kepie die door MP's in mijn actieve periode gedragen werd. Aan de kentekens te zien was dit de kepie van een MP TV/BV Landmacht (Korporaal, Korporaal-Chef). Ik volg hiermee de piste van Walesha dat het mogelijk om een Brits model gaat. Heel wat eenheden werden tijdens W.O. II in Engeland opgeleid en op Brits model geschoold. Vlak na W.O. II werd ons leger vooral met Brits materiaal en uniformen uitgerust. (P.S. : de foto komt uit een boekje over de geschiedenis van de Belgische MP's van hun oprichting tot het einde van het Brits - Belgische contract - 2nd Belgian Traffic Control Company - C.M.P. - 2281 TC). Mogelijk is de linkse kepie een tussenmodel bij de overgang van het Belgisch Leger van het Brits naar het Amerikaanse model? Gewoonlijk staat er een producent en productiejaar vermeld in de binnenzijde van de kepie...
Belgian_MP_1946.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

Re: 'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

Aan de binnen zijde is niets vermeld...
Is de MP granaat dan misschien ook Brits?
In de lederen band binnen in de kepie staat ook niets gedrukt. Het betreft wit leer en geen bruin.
Hieronder nog een foto van de binnenzijde;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

Re: 'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

Even ontleden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: 'kepie MP'

Bericht door BPS10 »

Bedankt voor het plaasten van de bijkomende foto's. Wat ik persoonlijk raar vind, is dat de kepie geen binnenbekleding heeft. Ik had in het verleden, in mijn eigen collectie, ook een kepie MP Landmacht Troep en deze was voorzien van een binnenbekleding met vermelding van ABL, de fabrikant en het fabricagejaar. Bovendien was de klep van de kepie voorzien van een soort groene binnenbekleding wat als een soort filter diende tegen weerkaatsend zonlicht. De kepie was verder voorzien van een dubbele, bruin lederen stormband. Het kenteken had inderdaad een bolle granaat. In het topic van onze collega Drackx, kan je ten andere de binnenkant van zo'n kepie bekijken (je moet wel effe door de pagina scrollen).

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... 1741477111
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

Re: 'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

De kepie van op de 'vergelijk foto' heeft ook een binnenbekleding (wel wat beschadigd) ,hierdoor vind ik het persoonlijk ook wel vreemd dat deze hier ontbreekt. Volgens mij heeft er wel een wit stoffen bekleding ingezeten, Ik zag namelijk achter de lederen band nog een stukje stof zitten. Maar waarvoor zou men die bekleding eruit halen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: 'kepie MP'

Bericht door Walesha »

hermanvansant schreef: Is de MP granaat dan misschien ook Brits?
Het gebeurt wel meer dat sommigen gelijkende items "vervalsen" om ze een andere identiteit te geven en mensen iets wijs te maken. Een embleem staat los van de kepie zelf, daar kan je op zetten wat je maar wil.
hermanvansant schreef:Maar waarvoor zou men die bekleding eruit halen?
Zoals ik hierboven al zei zou dat ook een reden kunnen zijn waarom de binnenbekleding en dus ook de markeringen ontbreken, maar er is ook een kans dat deze kepie nog verkocht werd onder een oude wet in het kader van de privémilitie die bepaalde dat burgers geen militaire spullen mochten bezitten en dus werd op die manier de kepie "gedemilitariseerd", dat deed men toen met militaire kleding ook: knip de labels eruit en het was geen militaire kledij meer.

Maar ik wil wel even benadrukken dat ik in geen geval beweer dat deze kepie niet Belgisch zou zijn.
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

Re: 'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

Ik heb de kepie even op de kop van men pop ' de Gust' gezet. Misschien komt het model dan meer tot zen recht ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hermanvansant
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 sep 2011 01:01

Re: 'kepie MP'

Bericht door hermanvansant »

Beste Walesha

Ik ben me er inderdaad van bewust dat het om een vervalsing zou kunnen gaan.
Eerlijk gezegd toen ik dit onderwerp poste vond ik dat de meest logische uitleg.
Maar jullie hebben mij al het één en het ander uitgelegd over dat hij misschien voor een ander reden zo afwijkt van de andere kepie's.

De pistes blijven hier dan ook open... Is hij echt zo gebruikt of achteraf geknutseld uit verscheidene rariteiten om deze met winst te kunnen verkopen.
Nieuwe info blijft natuurlijk welkom, maar ik bedank jullie allen voor de informatie, ik leerde vandaag weeral eens wat bij op dit forum.

Vriendelijke Groeten,
Herman
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: 'kepie MP'

Bericht door BPS10 »

Het Belgisch MP kenteken is niet hetzelfde als het Engelse MP kenteken. Google maar eens RMP Cap Badge en je zal het verschil merken. Van het Belgisch MP kenteken, net zoals vele andere Belgische militaire kentekens, bestaan er meerdere versies.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: 'kepie MP'

Bericht door Patric »

hermanvansant schreef: Maar waarvoor zou men die bekleding eruit halen?

Als jonge LuM haalden wij de mousse en de metalen ring uit onze kepie zodat die wat sneller ging doorhangen en er wat ancien-achtiger uitzag.
Maar inderdaad ik denk niet dat dit bij de MP's gebruikelijk was want die reclameerden daarop.

Patric
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”