Excuses

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Excuses

Bericht door stefan »

Hallo,
Indien het toegelaten wordt zou ik graag mijn excuses aanbieden aan diegenen bij wiens mijn schertsen onder het pseudoniem 'Rommelmarkt' destijds in het verkeerde keelgat geschoten zijn.
Ik durf op erewoord zeggen dat het van mijnentwege als 'scherts' bedoeld was zonder wie dan ook openbaar of privé belachelijk te maken.
Mijn bedoeling was zo'n ongelooflijk verhaal te brengen dat geen ziel op aarde het nog zou geloven en dat door deductie en door diegenen die mij van nabij of verderaf kennen uiteindelijk zou kenbaar worden wie ik was en dat de bedoeling was om wat te zeveren. Vandaar ook de 'infantiele' manier van schrijven.
Helaas heb ik destijds een en ander anders ingeschat dan het bij een aantal mensen is overgekomen. En vandaar ook dat ik er geen moeite mee heb mij verontschuldigingen aan die mensen aan te bieden.
Ik hoop echter dat ze overtuigd zijn of kunnen worden dat er GEEN boosaardigheid achter schuilde en dat de les geleerd is.
Mijn postings onder het pseudoniem 'Zandstuiver' (in mijn ogen een eretitel voor de jonge kerels die destijds hun plicht hebben gedaan in moeilijke omstandigheden) hielden niets fouts in. Tenzij iets mij zou ontsnapt zijn heb ik nergens verstoppertje gespeeld tenzij mijn ware identiteit niet van d eerste seconde kenbaar te maken (of alleszins niet rechtstreeks) en dit met de bedoeling de misverstanden en de spijtig omstandigheden van mijn eerste aanwezigheid te vermijden.
Het handboek over de paardentuigen is daadwerkelijk bij de nieuwe eigenaar toegekomen en was dus geen farce of 'spelen met de voeten'. net zo min als mijn vraag omtrent te betekenis van de eretekens op de Cy.F. vest.
Vraag mij het verschil tussen een T.15 van de eerste reeks en die van de tweede levering, maar vraag mij niet wat voor een ereteken dit of dat is, noch welke tailleurs in 1940 allemaal actief waren voor het AB-BL. Dat is voor mij even braakliggend terrein als andere onderwerpen voor collega's verzamelaars.
Soit, het is mijn wens dat de dingen voor eens en altijd uitgeklaard mogen worden en dat er gewoon wat gezeverd en hobbyplezier kan beleefd worden op het ABL-forum, waar ik in dat geval nu en dan wel iets zal posten waar ik het fijne niet van weet of wat anderen misschien als interessant kunnen vinden.
Met oprechte vriendschappelijke groeten en met de hoop dat de 'kwetsuren' kunnen helen.

Stefan De Meyer (alias Zandstuiver)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Excuses

Bericht door canadian2nd »

Excuses aanvaard voor mij.
en nu ... en avant la musique !
met vriendelijke groet
canadi(j)an
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Excuses

Bericht door Bram1940 »

Stefan,

Case closed zou ik zeggen. En welkom.

Groeten,
Bram.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Excuses

Bericht door Bram1940 »

By the way, ik heb jouw naam de eerste maal horen vallen bij Marcel De M. Toen die zijn verzameling van de hand deed (moey rond 1990 geweest zijn). Jij zou er o.a. een volledige brancardier met brancard overgenomen hebben. Ik heb die mannequin nog zien klaarstaan in Marcel zijn living voor die afgehaald werd. Ik vond dat toen zeer indrukwekkend. Heb je die nog? Waren alle stukken origineel?

Groeten,
Bram.
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Excuses

Bericht door stefan »

Ik heb die stukken nog. Of course! :-) LOL
De brancard is in de loop van zijn carrière meermaals overschilderd geweest. Hij is momenteel nog turquoise, maar ik ben zinnens om hem netjes op te smukken.
Originele verf zit er niet meer op tenzij restanten onder het appelblauw zeegroen.
Hij ligt uit elkaar genomen bovenop een caissette zoals het meubelstuk dat elke soldaat boven zijn bed hangen had genoemd werd. Ook daarvan heb ik destijds een paar exemplaren van de ondergang kunnen redden toen het leger deze kleinoden tot de brandstapel veroordeelde.
Zo'n brancard heb ik nog gezien en daar waar mijn exemplaar intact is, heeft het niet meer de donker rood/roze kleur van weleer, maar is het beige geworden. Waarschijnlijk door het zonlicht destijds of door het simpelweg vergaan van de rode tint.
Die ambulancier-brancardier heb ik nadien nog wat trachten te vervolledigen.
Bedoeling is om hem binnen afzienbare tijd in zijn glorie te herstellen.

A propos, nu we het er toch over hebben, weet hier iemand of het draagstel van de brancard zwart of kaki was in 1940?

Ik denk dat de brancard de oorlog heeft overleefd doordat diensten zoals het rode kruis dergelijk materiaal hebben gerecupereerd (of als dotatie kregen), civiele bescherming mss idem...

Bij Marcel De M. heb ik destijds redelijk wat kunnen kopen, maar de brave mens sloeg er soms wat met zijn muts naar of zat op het foute spoor met wat hij dacht dat bepaalde voorwerpen waren of waarvan ze afkomstig waren.

Ik zal bij gelegenheid eens wat foto's maken.

Prettig WE en tot schrijf.

Stefan
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Excuses

Bericht door one_O_five »

Excuses aanvaard Stefan.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door piot1940 »

Excuses uiteraard aanvaard.

Terug naar de essentie van de zaak.

Ik heb ook zo'n brancard, nog in de oorspronkelijke donkerblauw ge-emalleerde versie met plaquette van de maker uit Gembloux, maar er zijn geen draagriemen bij. Het canvas is nog redelijk "vieux roze" van kleur.
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... cardNL.htm
Maar de stof is dus wel heel ontvankelijk voor licht. Ik heb ooit nog een tweede canvas gehad die redelijk verbleekt is. En al lang verkocht. Die beruchte broeder brancardier heb ik ook nog weten staan.

Ik zal her en der eens navragen of ze een belgische brancard hebben met de draagriemen er nog aan.

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Excuses

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Het gaat dan om de Discry brancard uit +/-1926. Sinds de verkoop bij De M. heb ik er ook zo twee gevonden. Ze zijn telkens vervaardigd in Gembloux. Eén exemplaar heeft donkerrood-bruine canvas. Ik ging er van uit dat dit geen militair model was. Er staan bovendien verwijzingen op naar het Rode Kruis provincie West-Vlaanderen. Nu lees ik dat het canvas origineel standaard die kleur had?

Groeten,
Bram.
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Excuses

Bericht door stefan »

Dag Bram, Jean...
Ik heb ooit een foto gezien van die draagberrie in dienst. Kan mij niet meer herinneren of het de Duitsers waren die hem gebruikten of onze eigen mannen.
Ik zal diep moeten zoeken om die foto op te diepen, maar als hij ooit weer door mijn handen gaat zet ik hem op het forum.

Grtjs
Stef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door piot1940 »

Die Discry zal wel en door het leger als door het Rode Kruis gebruikt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Excuses

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Dragen die mannen een pistooltas of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
Bram
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Excuses

Bericht door stefan »

Zo meende ik het ook. I.e. zowel burgerlijk kals militair gebruik.
Zou ook weinig logisch zijn om voor burgerdoeleinden en militaire afzonderlijke modellen te vervaardigen.
Een gewone of invalide persoon daarvoor maakt zijn status weinig of geen verschil. :-)
Dus... iedereen op dezelfde draagtafel :-)
Ik denk dat op mijn exemplaar ook een metalen plaatje zit met de vermelding Gembloux.
Zal het eens opdiepen.
Voilà, ik kon mij natuurlijk niet inhouden. Er zit een plaatje op met de vermelding :'Manufacture belge de Gembloux S.A.'
Heb de metalen stukken nog eens ter hand genomen (het canvas zit in een koffer opgeborgen) en de originele kleur is een grijsblauw geweest.
Te vergelijken met Panzergrau waar een scheutje blauw aan toegevoegd werd.
Grts
Stef
stefan
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 feb 2016 13:18

Re: Excuses

Bericht door stefan »

@Bram: idd., op het eerste zicht een pistooltas voor een 7,65mm.
A propos, het lijken wel marsmannetjes met hun gasmasker op. Leuke foto btw.
VG
S
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door piot1940 »

Het klopt dat die brancardiers een pistooltas hebben en dat staat ergens omschreven in een of ander reglement. Ik heb dat ooit gelezen maar weet helaas langs geen kanten meer waar.

m vr gr,Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door piot1940 »

Ter aanvulling:

Ze hadden wel degelijk een draagriem en volgens de tekening lijkt me dat gewoon een khaki webbing draagriem
http://www.abbl1940.be/ABBL1940files/Ui ... Discry.htm

m vr gr,Jean
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door Walesha »

piot1940 schreef:Het klopt dat die brancardiers een pistooltas hebben en dat staat ergens omschreven in een of ander reglement. Ik heb dat ooit gelezen maar weet helaas langs geen kanten meer waar.

m vr gr,Jean
De medische dienst van het leger die onrechtstreeks werken onder de vlag van het internationale rode kruis, zijn ongewapende eenheden. Ik meen echter te weten dat, wanneer ze in oorlogstijd opereren aan het front, ze op vrijwillige basis een pistool mogen dragen. Achter het front is wapendracht voor hen uit den boze!
En ja, dat staat ergens omschreven maar ik kan me ook niet herinneren waar precies.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door piot1940 »

En ja, dat staat ergens omschreven maar ik kan me ook niet herinneren waar precies.
worden we dan oud en vergeetachtig of hebben we gewoon het TMI syndroom (Too Much Information)

m v rgr, Jean
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Excuses

Bericht door Walesha »

Tja piot, wie zal het zeggen? :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”