belgische gasmaskers

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

belgische gasmaskers

Bericht door Walesha »

Lang geleden kreeg ik van mijn grootvader zaliger twee Belgische gasmaskers, het ene zit in een groene koker, het andere is hetzelfde maar zit in een grijze koker. Bieden hebben op het deksel de markering "L.702" staan. Mijn grootvader vertelde me destijds dat de groene van het leger was en de andere aan de bevolking werd uitgedeeld door de civiele bescherming bij de mobilisatie.
Nu hoor ik de laatste tijd daar heel wat tegenstrijdigheden over, kan er iemand me nu eens uitleggen hoe het precies in de haak zit want ik weet het niet meer. :?
DSCI0925 (3240 x 2430) (1620 x 1215) (534 x 400).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: belgische gasmaskers

Bericht door canadian2nd »

De L.702's werden enkel VERKOCHT aan de burgerbevolking. Niets met het leger te maken. De kleur van de koker had niets te maken met al dan niet toebedeeld aan het leger.Om compleet te zijn moet je koker bevatten : gasmasker met draagriempje - filterpot (liefst gesloten en verzegeld - de meeste hebben een controlestempel uit 1939) - een instruktieblaadje (Nederlands/Frans) en twee mica reserve glaasjes in een vetpapier verpakking.
Ze werden niet uitgedeeld maar verkocht aan de burgerbevolking die het zich kon permiteren. Ik heb er eens een 5-tal gevonden in het containerpark en daar stonden den namen ingekrast van de personen voor wie ze waren (Mémé - Antoine - Papa - Maman en Lucie).
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: belgische gasmaskers

Bericht door Walesha »

Pfffffffff.... het hoe langer hoe gekker, weeral een zoveelste verhaal! :?
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: belgische gasmaskers

Bericht door larotje »

Hallo,

Het gasmasker L702 is wel door de Rijkswacht gebruikt, zie foto's. De foto met de LandRover Series 1 is duidelijk na-oorlogs maar de andere kan misschien 1940 of toch later zijn, die foto hangt in het politiemuseum van Etterbeek. Voer voor de experts.

Voor het leger? Waarom sommige bussen en filters khaki geschilderd zijn is ons ook onduidelijk. Tussen de Engelse Wo2 gasmaskers en de invoering van de ANP51 is dit misschien de missing link. Er zijn er toch meer van geproduceerd dan gebruikt.

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: belgische gasmaskers

Bericht door homefront »

De L702 was voor de oorlog enkel te koop voor burgers. Na de oorlog zat de producent met een enorm overschot. Die stocks werden opgekocht door de civiele bescherming (ook alle andere modellen van andere producenten). De rijkswacht gebruikte de L702 ook maar na de oorlog, een korte periode.

De groen geverfde L702 zijn gebruikt door de leden van de civiele bescherming. Soms staan er controlestempels op van de jaren 50.

Tot over 5 jaar lagen die stocks nog opgeslagen in o.a. het fort van Walem. Voor de vernietiging hiervan heb ik enkele mooie kisten sacic's en een volle doos L702's kunnen bemachtigen. De meesten waren weliswaar kapot en rot, toch nog iets kunnen redden. De rest is in containers naar de 'brandstapel' vervoerd. Nu huizen er vleermuizen in het fort.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: belgische gasmaskers

Bericht door Yente »

Ik heb die ruimtes vol gasmaskers in Walem ook als kind kunnen aanschouwen. Wat daar binnen stak was te zot voor woorden. Ik vond er nog veel gasmaskers in zeer goede staat, alsook nog volledig intacte instructieboekjes. Nu heb ik spijt dat ik er toen geen meegenomen heb.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: belgische gasmaskers

Bericht door popo_fireman »

homefront schreef:De L702 was voor de oorlog enkel te koop voor burgers. Na de oorlog zat de producent met een enorm overschot. Die stocks werden opgekocht door de civiele bescherming (ook alle andere modellen van andere producenten). De rijkswacht gebruikte de L702 ook maar na de oorlog, een korte periode.

De groen geverfde L702 zijn gebruikt door de leden van de civiele bescherming. Soms staan er controlestempels op van de jaren 50.
Dit is de meest correcte info die ik hier las...Meer kan ik hier niet aan toevoegen!
Je moet maar eens de dop bovenaan de groen geschilderde filterpatronen afdraaien, met grote waarschijnlijkheid zit er een in 4 opgeplooid papiertje in met een controledatum uit begin jaren '50...

Groeten,
popo_fireman
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”