kogelkop

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

kogelkop

Bericht door GOLFBREKER »

Materiaal: lood
Afmeting: lengte 23,4mm diameter 15,4mm
Massa (gewicht): 31,5 gr.

iemand enig idee bij welke munitie en wapen deze kogelkop hoort ? Ik vind meestal kogelkoppen van WO1 en zoek reeds meer dan 20 jaar. Gezien ik nog maar twee van deze koppen heb gevonden vermoed ik dat deze niet van WO1 is, ik zou er reeds meer moeten hebben gevonden.

vgn, Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koen n
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:36
Locatie: Bellingen

Re: kogelkop

Bericht door Koen n »

Volgens mij is het een Miné kogel. Werd gebruikt midden 19de eeuw.
Gezocht informatie over Halle, Lembeek, Pepingen voor en tijdens WOII
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: kogelkop

Bericht door belgsken »

Hallo,

Het zou inderdaad een Minié projectiel kunnen zijn?

Kijk eens aan de onderkant van de kogel, daar zit normaal een (kegelvormige)opening in.

Mvg
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

Re: kogelkop

Bericht door GOLFBREKER »

inderdaad er is een kegelvormige opening, deze is 7mm diep.

In mijn openingsbericht wist ik te melden dat ik er twee in mijn bezit heb. Ik heb deze avond in mijn verzameling gezocht naar mijn tweede exemplaar en heb moeten vaststellen dat deze niet identiek zijn.
Het exemplaar die ik vroeger heb gevonden is nagenoeg identiek maar veel groter. 28 mm lang een diameter van 17,5 mm en als gewicht 43,8 gr. Er is ook een verschil met de opening, deze is ongeveer 10 mm diep en er zit een kegelvormige pen in het midden.

vgn, marc
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: kogelkop

Bericht door belgsken »

Marc, kan je hiervan een foto posten?

Bedoel je een pennetje onderaan zoals een loodje voor een luchtkarabijn?
Dan is dit waarschijnlijk een variant van de Minié werkend op hetzelfde basisprincipe.

Het Minié projectiel is altijd hol onderaan de kogel. Bij vertrek van het schot zorgt de druk ervoor dat het aan de onderzijde uit elkaar gedrukt wordt. Zodoende krijg je een perfecte gasafsluiting in de loop, waardoor de kogel veel verder vliegt.

Een loodje van een luchtkarabijn werkt net hetzelfde.

Mvg
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

Re: kogelkop

Bericht door GOLFBREKER »

het pennetje lijkt inderdaad op een loodje van een luchtkarabijn. Als je in de opening kijkt zie je een afgeknot kegeltje. Hierbij enkele foto's van beide projectielen. Op de grootste zijn duidelijk insnijdingen te zien. Een soort dum-dum kogel.
In welk conflict werd deze munitie gebruikt in de Westhoek ? Ik vermoed dat deze niet door burgers werd gebruikt voor het schieten van een haas.
vgn, Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: kogelkop

Bericht door belgsken »

Hallo Marc,

Beide projectielen zijn Menié kogels.

Die groeven zijn niet bedoeld als dum-dum maar zorgen voor een betere stabiliteit in de loop waardoor de ballistische eigenschappen verbeteren en men dus precieser kan vuren. Men noemt dit Tamisier groeven.

De kogel dateert van rond 1850 maar welk wapen dat deze kogels afvuurde weet ik helaas niet.

Beroepsmatig heb ik wel enige kennis van munitie en ballistiek maar wapens horen daar niet bij.

Hopelijk ben je hiermee wat wijzer geworden en wees voorzichtig als je op "schattenjacht" gaat.

Ik ga hier zeker niet de "boeman" spelen maar bedenk dat die dingen zelfs na 100 jaar nog steeds gevaarlijk kunnen zijn.

Mvg
GOLFBREKER
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2014 20:18

Re: kogelkop

Bericht door GOLFBREKER »

dank voor de informatie en de goede raad. Ik zoek nooit naar munitie en mijd plaatsen waar dergelijke vondsten kunnen verwacht worden.
vgn, marc
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”