Belgische kepie

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Belgische kepie

Bericht door D.B. »

Hallo iedereen,

Weet er misschien iemand raad met deze kepie?

De blauwe kleurenbies, vorm en binnenzijde lijken op een model van voor 1940. De lederen stormriem en het leeuwtje zijn echter van na 1940, volgens mij. Als ik goed kijk langs de binnenzijde, dan blijkt er op de plaats van het kenteken ooit iets anders hebben gezeten. De kepie werd gemaakt door 'Maison Boucqueau' uit Brussel.

Een kepie die werd doorgebruikt in de UK?! Doorgebruikt na de bevrijding?! Of misschien nog later?!

Alvast bedankt!


Het geheel:
Afbeelding

De kentekens en blauwe bies.
Afbeelding

De lederen stormriem (langs beiden zijden identiek):
Afbeelding

Het leeuwtje:
Afbeelding

De binnenzijde:
Afbeelding

De maker aan de binnenzijde:
Afbeelding

De zweetband:
Afbeelding
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Belgische kepie

Bericht door canadian2nd »

Heb hier een fotootje van Lt Van Hooff tijdens zijn verblijf bij SOE in Gr Brittanië.
Lijkt mij dezelfde kepie afgezien van de lederen kinriem. Het leeuwtje lijkt mij toch hetzelfde.
groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Belgische kepie

Bericht door homefront »

Het leeuwtje is dat van de Belgische staatsveiligheid.
Klopt ook met de foto, de SOE werkte samen met de Belgische staatsveiligheid in Londen, sommige SOE agenten waren lid van de staatsveiligheid.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
D.B.
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:57
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Belgische kepie

Bericht door D.B. »

Hartelijk dank voor de foto en informatie, heren. Nu kan ik al iets gerichter op zoek gaan naar een voorbeeld (foto) met lederen riem.

Op de website van Jean-Marie Van Wijnsberghe ben ik nog gelijkaardige hoofddeksels tegengekomen. Maar telkens met een zilveren of gouden stormriem. Ik neem aan dat een lederen riem het resultaat is van enige 'Engelse' invloed?!

Groeten,
Bram.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgische kepie

Bericht door nick »

homefront schreef:Het leeuwtje is dat van de Belgische staatsveiligheid.
Klopt ook met de foto, de SOE werkte samen met de Belgische staatsveiligheid in Londen, sommige SOE agenten waren lid van de staatsveiligheid.

Het leeuwtje is niet expliciet voorzien voor de staatsveiligheid, er bestond zelfs geen specifiek kenteken voor die dienst. Er werd gewoon gebruik gemaakt van de voorhanden zijnde Belgische heraldische leeuwen.

Zo hadden bv de diensten DCS, sommige oorlogsvrijwilligers en dies meer dezelfde leeuwen zoals afgebeeld... In de collectie heb ik verschillende side-caps met dergelijke leeuwen op. Kandidaten onderluitenant droegen voor de oorlog net dezelfde leeuw op de linkermouw...

Aanhalen dat dergelijke leeuwen 'het' kenteken zijn van de staatsveiligheid klopt maw hoegenaamd niet.

In het reglement van 1939 vind je dergelijke leeuwen ook terug.

Mvg,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”