identificatie plooibare zaag

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

identificatie plooibare zaag

Bericht door Krt »

Hallo,

Weet iemand of deze zaag al dan niet militair/belgisch is?

Alvast bedankt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door homefront »

Volgens mij is dit eerder tuingereedschap. Het Belgisch leger gebruikte handzagen maar die waren niet plooibaar.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door canadian2nd »

Vreemd dat daar wel een nummer op staat hé Brecht ?
Toch militair gebruik ?

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door homefront »

Stadsdiensten en grote aannemers of grote boerderijen nummerden of markeerden vroeger ook hun materiaal. Mijn grootvader deed dat ook, met een lettertype die identiek lijkt als gebruikt in het leger.

Deze cijfers lijken er op gebrand. Bij militair materiaal is dat er meestal in gestempeld of 'gestampt'.
Maar natuurlijk weet je nooit, het Belgisch leger gebruikte tijdens de mobilisatie heel wat opgeëist burgermateriaal. Schoppen, zeisen, zagen en ander materiaal werd vaak bij boeren en aannemers opgeëist.

Feit is dat dit zaagje niet in het instructieboekje met materialen staat. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit is gebruikt door een Belgisch soldaat, who knows?
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Krt
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2015 21:07

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door Krt »

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door canadian2nd »

homefront schreef: 23 jun 2018 12:05 Stadsdiensten en grote aannemers of grote boerderijen nummerden of markeerden vroeger ook hun materiaal. Mijn grootvader deed dat ook, met een lettertype die identiek lijkt als gebruikt in het leger.

Deze cijfers lijken er op gebrand. Bij militair materiaal is dat er meestal in gestempeld of 'gestampt'.
Maar natuurlijk weet je nooit, het Belgisch leger gebruikte tijdens de mobilisatie heel wat opgeëist burgermateriaal. Schoppen, zeisen, zagen en ander materiaal werd vaak bij boeren en aannemers opgeëist.

Feit is dat dit zaagje niet in het instructieboekje met materialen staat. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit is gebruikt door een Belgisch soldaat, who knows?

Ja Brecht, alles goed en wel maar zaag Nr 936 ??? 't zal dan al wel een HEEEEELE grote boer of aannemer moeten geweest zijn.
Ik denk toch militair hoor ...

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
eds1989
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2018 23:55

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door eds1989 »

Ik heb indertijd een zaag zoals deze gekregen samen met een mijnwerkershelm(dikke lederen). Er werd mij gezegd dat dit een kolenzaag was.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door canadian2nd »

Zou kunnen ...
bij nader onderzoek blijkt dit een "trek" zaag te zijn (tanden naar achteren gericht).
Dit is bedoeld om te "steken" en daarna het gewenste object er uit te "trekken" dit wil zeggen : het stuk dat ingeboord werd, eruit te zagen.
stof tot nadenken...

mvg

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
eds1989
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2018 23:55

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door eds1989 »

Dit is geen steekwapen. Het blad is te dun en het is inklapbaar met bij mijn weten geen mogelijkheid tot vastzetten.
Bvb een japans houtzaagje is ook een trekzaag.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door canadian2nd »

eds1989 schreef: 18 nov 2018 23:14 Dit is geen steekwapen. Het blad is te dun en het is inklapbaar met bij mijn weten geen mogelijkheid tot vastzetten.
Bvb een japans houtzaagje is ook een trekzaag.
't is dat wat ik wil zeggen eds1989....

zeker geen "steekwapen" en inderdaad zoals een Japans houtzaagje ...

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: identificatie plooibare zaag

Bericht door Walesha »

homefront schreef: 20 jun 2018 16:41 Volgens mij is dit eerder tuingereedschap. Het Belgisch leger gebruikte handzagen maar die waren niet plooibaar.
Ik ben geneigd deze poster te volgen, ik heb zelf een dergelijk zaagje in moderne uitvoering wat een snoeizaag is om bvb struiken te snoeien op plaatsen waar je met groter gereedschap niet bijkunt. Betreft dat nummer: ik denk niet dat je dat in zijn geheel als nummer moet lezen maar dat het een identificatiecode is. Zoals nu nog krijgt elke leerling op school een klasnummer, bvb 9, in de technische school waar ik vroeger zat kregen wij voor praktijk een gevulde gereedschapskoffer die het zelfde nummer droeg als jouw klasnummer, al het gereedschap dat in die koffer hoorde had een nummer van 01 tot... tekens voorafgegaan met het klasnummer van de leerling dus: 9 01 enz. Ook de nummering van hotelkamers is zo: het eerste cijfer is het zoveelste verdiep. Wellicht behoorde dit zaagje dus toe aan een tuinbedrijf en zou hier het nummer 9 het nummer kunnen zijn van het materiaalbestand van een bepaalde werknemer... lees je dus: koffer 9 tool n° 36. Volgens mij is het zoiets maar ik twijfel er sterk aan dat dit specifiek militair is al sluit ik niet uit dat het bij het leger zou kunnen gebruikt zijn bij de onderhoudsdienst ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”