OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door nickdracu »

Beste Vestingjager,
Ik weet niet of dit voor u enige hulp kan wezen, maar in men collectie doopzendjes kwam ik volgende tegen.
Afbeelding
De derde van boven te beginnen. kwaliteit is niet te denderend maar misschien kan ik volgende week wel nog een scan naar u doorsturen mocht u geinteresseerd zijn.
Zijn eigenlijke doodsprentje heb ik echter niet. Wat ik mischien wel heb, maar dit ben ik niet zeker sinds ik niet goed weet in welk regiment hij zat,
is een opname van iemand die oorspronkelijk naar het albertkanaal moest gaan, maar de dag zelf nog is overgeplaats in een regiment met jongens van de
mobilisatie van het jaar '40. En daarna richting frankrijk is vertrokken. Zijn naam kan ik ook geven, maar dit liever in een PB.
Misschien kan ik ook de locale begraafplaats hier in torhout eens afzoeken naar zijn graf, maar waarschijnlijk is hij niet in torhout begraven.
Of maar dit is dan waarschijnlijk voor in het verlof kan ik eens zoeken in het archief naar familieleden.
Met vriendelijke groeten,
Nick Braeckevelt.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Hey Niko,

Uit Royayx, R. Historique des 8eme, 16eme, 38eme et 58eme Regiments de Ligne 1939-40 haal ik de volgende aanvullingen voor wat het 38Li betreft:

- Henri Robbe was Sergeant bij de 9de compagnie. Mellaar is nu met aa, niet ae
- Joseph Rutten was Soldaat bij de 9de compagnie
- Auguste Berghmans was Soldaat bij de 9de compagnie
- Jules Lerat was Sergeant bij de 9de compagnie
- Maurice Timmerman diende als Soldaat bij compagnie 4/7 van de 14de infanteriedivisie, maar was afkomstig van het 38Li
- Richard Tialans staat genoteerd als Adjudant Kandidaat Reserveonderluitenant bij de 2de compagnie, niet als Onderluitenant
- Georges Derykere kwam eveneens oorspronkelijk van het 38Li
- idem ditto voor Gaston Zwaenepoel
- Gaston Deruyver behoorde tot de 2de compagnie en zou gesneuveld zijn op 12 mei te Lummen
- Rene Timmermans was korporaal bij de 3de compagnie
- Joseph Van Compernolle staat genoteerd als motorwielrijder, wat betekende dat hij allicht voor de divisiestaf werkte

Bovendien staan in dit boek nog de volgende namen die ik niet in jouw lijstje zie (sorry als ik er over las!):

- Korporaal Pierre Van Deuren, 2de cie, 12 mei, Lummen
- Soldaat Eugene De Wolf, 4de cie, 12 mei, Lummen
- Korporaal Maurice De Geyter, 9de cie, 13 mei, Mellaar
- Sergeant Alfred Herregodts, 9de cie, 25 september, Lummen (na gewond te zijn te Lummen op 13 mei)
- Soldaat G. De Brouwer, cie 4/7 14 ID, 12 mei, Lummen
- Kapitein-Commandant Fernand B. Dumoulin, compagniecommandant 9de compagnie, april 1961, Brussel (ten gevolge van wonden opgelopen op 13 mei 1940 te Lummen, beweerde men toen)


Allicht is het boek van Royaux ook niet helemaal waterdicht en zou hier ook wel een foutje kunnen in staan...

Zit tussen je info niks dat we kunnen gebruiken voor de wiki? ;)

http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/36e+Linie
http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/38e+Linie

Je mag het me steeds mailen - zal wel het typwerk doen...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Disposities van het 36Li en het 38Li:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Soldaat Auguste Berghmans, 9/III/38Li

Gesneuveld aan het kruispunt van de Medertsebaan en de Heesstraat bij een actie om de vijand de oversteek over de Zwarte Beek te ontzeggen.

Vermeld in het legerdagorder van 13 mei
Ridderkruis der Orde van Leopold II met palmen
Oorlogskruis 1940 met palmen

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Korporaal Maurice De Geyter, 9/III/38Li

Gesneuveld te Mellaar op 13 mei 1940

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Geen enkel probleem ;)

Allicht moet je het boek eens zien te pakken te krijgen. Het SOMA en de bib van defensie zullen wel een exemplaar bezitten. Ik haal er snel even een paar inlichtingen uit die misschien nuttig zijn:

1. Het is Commandant Dumoulin die in de late namiddag van 12 mei aan de staf van het III/38Li meldt dat de stellingen van het op links gelegen 35Li verlaten lijken te zijn.

2. Sergeant Lerat maakte deel uit van het detachement van de 9/III/38Li dat in de vooravond van 12 mei de lege stellingen van het gevluchte 35Li verkende en bevestigde dat hier geen Belgische troepen meer aanwezig waren. Nabij de brug van Beringen stoot zijn gevechtsgroep op een achtergelaten 4/7 waarmee ze enkele brisantgranaten afvuren op woningen te Beringen die door de Duitsers zouden bezet zijn.

3. De Duitse troepen tegenover het I/38Li aan de Mangelbeek zijn het 53 Infanterieregiment dat via Roermond ons land binnenmarcheerde en oprukt via Schulen, Halen en Linkhout. Dit wordt bevestigd door enkele papieren die een soldaat van het peloton verkenners heeft zien achterlaten door een vluchtende Duitse motorfietspatrouille op de baan van Lummen naar Geneiken.

4. Op 13 mei om 13u35 ontvangt Commandant Dumoulin op de PC van het regiment het bevel om met zijn twee pelotons die nog niet in contact met de vijand staan een opening te maken naar het zuidoosten om het 38Li de kans te geven te ontsnappen. Zijn bevelen luiden om twee steunpunten aan te leggen:

-een peloton bij het kruispunt te Meldert
-een peloton bij het kruispunt 'Zwarte Ring' (huidige N29 Grote Baan en N725 Blanklaarstraat)

Het regiment zal dan trachten te ontkomen via de route Geneiken, Mellaar, Meldert en Zwarte Ring. Op initiatief van Commandant Joris, Adjudant-Majoor van het regiment, wordt aan de manschappen bevolen om de grote baan te vermijden en door de velden te marcheren. De pelotons van Dumoulin worden ondersteund door de Colt mitrailleurs van het peloton van Lt Van Gerven van de 12/III/38Li

5. De Duitsers duiken op tussen Mellaart en Meldert waarop de gevechten met de 9/III/38Li uitbreken. Cdt Dumoulin wordt wanneer hij op de grond ligt met een Chauchat machinegeweer in aanslag (en dat voor de compagniecommandant zelf!) getroffen aan de kin en afgevoerd naar een nabijgelegen veld om daar verbonden te worden. Op dat ogenblik verneemt Dumoulin dat Kpl Berghmans, Sgt Lerat en Sdt Rutten reeds gesneuveld zijn en het kruispunt Zwarte Ring nog niet is bezet. Dumoulin vermeldt geen tijdstippen in zijn verslag.

(meer later...)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:Euh....... :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik heb het boek net gevonden.......tussen mijn andere boeken...... :lol: :lol: :lol:
Zo gaat dat :)
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Koen Luts »

Dag Niko en andere belangstellenden

Echt boeiend om als Lummenaar info te vinden over de Belgen die sneuvelden in mijn gemeente.
36 soldaten sneuvelden in Lummen, een in Linkhout (nu een deelgemeente van Lummen)
en op 25 of 28 september 1940 overleed Alfred Herregodts,sergeabt vab get 38e Linie, 9e Comp. in zijn woning, Rue de Bruxelles, Casteau-lez-Mons aan de gevolgen van de kwetsuren die hij in Lummen opliep.
Waar ligt Casteau-lez-Mons en meer info over Herregodts vond ik niet.
Wie heeft tips?

Groet

Koen
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Niko,

Ik heb onlangs een exemplaar van de regimentsgeschiedenis van het 1A te pakken gekregen. Zoals je wel weet was de I/1A aangehecht bij het 22A om aan elk infanterieregiment toch een groep artillerie te kunnen in steun geven.

Het gaat om Gelard, J., 1985, Le premier régiment d'artillerie pendant la campagne des 18 jours, Louvain-la-Neuve: Cabay.

Beschrijft ook heel uitvoerig de eerste oorlogsdagen en de gevechten rond Lummen, van uit het artilleriestandpunt en met heel wat getuigenissen van oud-strijders van het 1A.

Afbeelding

Een aanrader! Zit misschien ook nog ergens tussen je boeken :)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Koen,

Ik denk dat het om Casteau-chez-Mons gaat; of gewoon Casteau dus.

http://maps.google.co.uk/maps?q=Casteau ... 38581&z=14

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

No probs - heb je ge-emailed.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:
eaw458 schreef:No probs - heb je ge-emailed.

Walter
...En ik heb ze goed ontvangen! Hartelijk dank!

Sorry voor de late reactie, maar ik heb er 10 daagjes tussenuit geweest, even naar Lotharingen (dju, daar is veel te zien maar de madam en kids waren mee.....)
Ah - Lorraine. Als daar geen fort of twee tussenzat ;)

Veel plezier ermee.
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Koen Luts »

Dag Niko en Walter

Al een positieve reactie gehad vanuit Casteau (bij Mons).
De overlijdensakte van Alfred Herregods (dus zonder t na de d) ontvangen.
Jammer genoeg werd zijn graf al opgeruimd en zijn er geen familieleden.
Verdere informatie ontbreekt ...

De scans over de Slag van Lummen en de verslagen van de oud-strijders mag je altijd doormailen:
koen.luts@telenet.be

Met vriendelijke groet

Koen
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door nickdracu »

Beste Koen en Niko,
Zopas naar de oude begraafplaats geweest hier in torhout. Aan de straatkant van deze staat een gedenksteen die hier, op het forum, al eens geplaatst is.
wat velen niet weten is dat deze deel uitmaakt van een groepsgraf.
Afbeelding
Afbeelding
In dit graf liggen de torhoutenaars die gestorven zijn voor het vaderland. Zij in gevangenschap tijdens de duitse bezetting, andere tijdens de mei dagen van '40.
Waaronder ook Jozef Vancompernolle.
Afbeelding
Een foto kan ik u ook geven, doch weet ik niet wie nu eigenlijk wie is.
Afbeelding
Doch stonden er 3 soldaten portretten op dus hoogwaarschijnlijk is De Heer Vancompernolle een van hen.
Afbeelding
Hopelijk ben je er iets mee,
Ik render de foto's nu nog een beetje sinds ik serieus wat heb moeten inzomen. Maar ik zend ze u zeker op in de loop van de dag of in de loop van de week.
Nogmaals succes,
Grtz,
Nick
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Troyka »

eaw458 schreef:
Vestingjager schreef:
eaw458 schreef:No probs - heb je ge-emailed.

Walter
...En ik heb ze goed ontvangen! Hartelijk dank!

Sorry voor de late reactie, maar ik heb er 10 daagjes tussenuit geweest, even naar Lotharingen (dju, daar is veel te zien maar de madam en kids waren mee.....)
Ah - Lorraine. Als daar geen fort of twee tussenzat ;)

Veel plezier ermee.
EAW dat boek over 1A...staat daar de namenlijst in van allen die gediend hebben in Mei 40? (blijkbaar kan ik geen pb verzenden).
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:Uit 'De Zondag', regio Zuid-Limburg van vorig weekend.....

Een vergeten gesneuvelde van een vergeten slag......

Afbeelding
Knap, Niko!

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:....Het verhaal van een postkaart.....

Vandaag zat er in de bus een postkaart van den ABL die ik op Delcampe had gekocht.

Niks speciaals zullen jullie denken, ware het niet dat Frans Van Looy, gesneuvelde uit Nijlen, op deze kaart staat!

De eenheid op de foto is dus het 36e Linieregiment, in kanton tijdens de mobilisatie. De kans is groot dat de foto in Lummen werd genomen.....

Afbeelding

Afbeelding
Wat een toeval. De kans zit er dan ook in dat de andere kaarten uit dit serietje ook aldaar bij het 36Li zijn getrokken... Dat zijn in alle geval ook infanteristen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Vestingjager schreef:Ah? Is er dan een serietje van?
Hier is er in de rapte nog eentje:

Afbeelding

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Korfballer
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2012 11:08

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Korfballer »

Ik ben Philomene Van Laer (72) en ben de dochter van de nummer 3 op de gepubliceerde lijst Franciscus Van Laer. We zijn nog in het bezit van de doodsbrief van het overlijden van mijn vader en een militair boekje en de diploma's van de medailles die we nadien ontvingen.
dominique
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door dominique »

Beste,

Op zoek naar de begraafplaats van mijn oudoom zag ik zijn naam op de lijst gesneuvelden in de slag bij Lummen. Nr 22 Jan Hubertus Leopold Heyman, broer van mijn grootmoeder die me altijd vertelde dat hij in het begin van de oorlog sneuvelde. Ik ben als kind naar zijn graf geweest en weet alleen nog dat het in Limburg was omdat we voorbij Bokrijk kwamen. Verder heb ik enkel wat foto's want alles zal bij zijn weduwe en zoon terechtgekomen zijn die helaas ook al lang overleden zijn. Zijn graf heb ik nog niet gevonden maar ik zoek verder.
Jan.png
Jan2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
dominique
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2012 21:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door dominique »

Hey Niko,

Van Koen Luts kreeg ik volgende foto's en de bevestiging dat Jan Heyman op de begraafplaats van Lummen ligt.
overlijdensakte Jan Heyman.png
graf nonkel John.jpg
Nog eens bedankt voor je hulp !

Groetjes,

Dominique
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Koen Luts »

Dag Nick

Ik zit elke dag achter mijn pc, maar het forum bezocht ik al een tijdje niet meer. Jozef Vancompernolle sneuvelde inderdaad op 12 mei 1940 in mijn gemeente Lummen. Hij staat ook tussen de gesneuvelden, centraal onderaan. Hij sneuvelde op zijn motor, vandaar die speciale helm. Nog info over de Belgen die in Lummen sneuvelden? Laat maar komen !

Met vriendelijke groet

koen.luts@telenet.be
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Koen Luts »

Best even mailen naar koen.luts@telenet.be.
Ik heb nog heel wat info gevonden over motorrijder Vancompernolle !
Koen Luts
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jun 2011 20:54

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door Koen Luts »

Dag Walter

Heb je nog meer informatie over Kapitein-Commandant Fernand B. du Moulin, compagniecommandant 9de compagnie, ik vermoed overleden in april 1961 in Brussel ten gevolge van wonden opgelopen op 13 mei 1940 te Lummen, beweerde men toen. Ik vermoed dat hij niet als krijgsgevangene naar Duitsland werd overgebracht omdat hij dus gekwetst was. Vreemd is dat hij nadien niet meer naar Lummen kwam tijdens de herdenkingen en andere officieren wel.
Meer info mag je mailen naar koen.luts@telenet.be

Met vriendelijke groet uit Lummen

Koen
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: OPROEP: Gesneuvelden Slag om Lummen - 11-13 mei 1940

Bericht door eaw458 »

Koen Luts schreef: 11 mar 2022 19:14 Dag Walter

Heb je nog meer informatie over Kapitein-Commandant Fernand B. du Moulin, compagniecommandant 9de compagnie, ik vermoed overleden in april 1961 in Brussel ten gevolge van wonden opgelopen op 13 mei 1940 te Lummen, beweerde men toen. Ik vermoed dat hij niet als krijgsgevangene naar Duitsland werd overgebracht omdat hij dus gekwetst was. Vreemd is dat hij nadien niet meer naar Lummen kwam tijdens de herdenkingen en andere officieren wel.
Meer info mag je mailen naar koen.luts@telenet.be

Met vriendelijke groet uit Lummen

Koen
Geen idee…. Sorry. Probeer eens zijn persoonlijk dossier te gaan inkijken in Evere? Info via info.ca@mil.be
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”