Een opmerkelijke speurtocht - Arthur Breine + 24/05/1940

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Een opmerkelijke speurtocht - Arthur Breine + 24/05/1940

Bericht door nick »

Afbeelding

Beste allemaal,

=> Gisteren kwam ik in het bezit van bovenstaande grouping, een aankoop op een kleine lokale ruilbeurs. Een envelop houdende een immatriculatieplaatje en twee brieven van een gesneuvelde, brieven die nooit werden verstuurd. De zaken werden ontdekt op het lijk van een gesneuvelde soldaat uit Wervik. Deze zaken werden gevonden op een rommelmarkt.

=> Vandaag begon de speurtocht... Na een tiental minuten opzoekingswerk op het stadhuis van Wervik kwam ik te weten dat het graf van Arthur Breine nog steeds bestond en dat de concessie in de jaren negentig werd verlengd. Ik kreeg er ook de akte van overlijden te zien. Een half uur later zat ik aan tafel met de mevrouw die indertijd de aanvraag tot verlenging had ingediend, de jongere zus van Arthur. Georgette was vijftien toen haar broer sneuvelde.
Plots vroeg Georgette aan haar man om in de kelder de foto van haar broer te gaan halen, Charles kwam naar boven met een heel mooie ingekaderde studiofoto. In de kader steken het Oorlogskruis 1940 met palm en het Kruis Ridder Orde Leopld II met palm. We bekeken ook het trouwboekje van haar ouders waar bij de eerstgeborene Arthur een kruisje vermeld staat met het jaartal 1940.
Na een tijdje vertrouwde Georgette me toe dat er eigenlijk niemand in de familie nog affiniteit heeft met het sneuvelen van haar broer. 'Out of the blue' vroeg ze me of ik de zaken van haar broer wou bijhouden in mijn collectie...
Ik kan jullie verzekeren dat je dan even stil wordt, we hebben nog uitvoerig gebabbeld en ik heb haar verzekerd dat ik goed zorg zal dagen voor deze zaken en op mijn beurt zal zorgen dat deze zaken niet verloren zullen gaan.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Een opmerkelijke speurtocht - Arthur Breine + 24/05/1940

Bericht door Bram1940 »

Nick,

Doe zo voort! Die gevallen mannen mogen de nodige eer blijven krijgen.

Ik hoop binnenkort met een gelijkaardig verhaal te komen van een oud-strijder '14-'18 die in 1944 omkwam in een concentratiekamp. De nazaten hebben mij alle papieren etc beloofd, ook uiteraard zodanig dat ze niet verloren zouden gaan. Blijkbaar wil de jongere generatie het verleden laten rusten, waarvoor uiteraard ook alle begrip. Meer nieuws volgt hopelijk later.

Groeten,
Bram
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Een opmerkelijke speurtocht - Arthur Breine + 24/05/1940

Bericht door SignalH »

Nick,

Dit is iets om inderdaad kippenvel van te krijgen.
Heb zelf zo ooit een bij een verzamelaar gekochte BD kunnen terugbrengen naar de dochter van de vrijwilliger. Was ook een speciaal moment.
Ik heb er wel meer dan 10 jaar over gedaan, dus je hebt me wel gepakt op snelheid :lol: .

Dit zijn wel de zaken die het "verzamelen" optillen tot een hoger niveau.

Chapeau!

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”