Mechelen 29 november 1944

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Mechelen 29 november 1944

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,

Misschien staat deze vraag verkeerd maar weten jullie of er op 29 november 1944 iets in Mechelen is gebeurd? Meer bepaald een bombardement of een V1 of 2 inslag?
Op een doodsprentje van een verpleegster staat: 'smartelijk omgekomen te Mechelen slachtoffer harer verplegingstaak op 29 november 1944'
Het kan goed dat dit niets met WO2 te maken heeft maar ik vermoed van wel.
Tevens vond ik op [link2]Deze site,http://www.beeldbankmechelen.be/index.p ... lugin=list[/link2] het volgende tekstje:

Beschrijving: Vanaf 1889 werd in de Stassartstraat de danszaal Schala ingericht (ook Scala genoemd). Na een heropening in 1902, waarbij de gasverlichting vervangen werd door electriciteit (zeer nieuwerwets voor die tijd!), kreeg de zaal in 1930 een nieuwe eigenaar en naam. Brouwer Seeldrayers uit Heffen gaf het de naam Magic Palace, later ook Dancing Magic genoemd. Na de verwoesting door een bombardement op 29 november 1944 wordt de Magic afgebroken. Op dezelfde plaats bouwde men een appartementsgebouw met garage op het gelijkvloers.

Is er dus weet van een bombardement ergens in de buurt van een ziekenhuis?
Alvast bedankt.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Mechelen 29 november 1944

Bericht door Yente »

Ik heb al iets gevonden.

Met het inslaan van een V-I bom op 29 november 1944 op de nabijgelegen St Elisabethkliniek, werd ook deze zaal zeer zwaar beschadigd. Ze werd niet meer heropgebouwd. Op de plaats kwam er een garage.

[link2]Bron,http://www.mechelenblogt.be/2008/05/danszaal-scala[/link2]
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Mechelen 29 november 1944

Bericht door Yente »

Bedankt voor de bijkomende informatie!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”