Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Bericht door Paddy »

Uit mijn mail-box:

Op het kerkhof van Pellenberg (Lubbeek, Vlaams-Brabant) bevindt zich het sterk verwaarloosde graf van de familie Van Aerschot-Roche.

Op het linkerpaneel staat volgende tekst: "ICI REPOSE / JOSEPH VAN AERSCHOT / NE LE 15 MAI 1914 / SOLDAT AU 2e REGIMENT / DES GRENADIERS 5e COMP. / MORT POUR LA BELGIQUE / ET POUR SON ROI LE 12 MAI / 1940 A MAASTRICHT"

Op hetzelfde kerkhof bevinden zich een individueel graf en een massagraf voor gesneuvelden uit Wereldoorlog I, waaraan elk jaar op 11 november een bloemenhulde wordt gehouden, maar dit graf wordt blijkbaar niet (h)erkend als een soldatengraf. Ik zou hier iets aan willen doen.
De foto op het graf is nu totaal vervaagd, maar in 1998 heb ik hem al gefotografeerd en toen waren de gelaatstrekken van soldaat Van Aerschot nog enigszins herkenbaar (zie bijlage). Ik ben al te weten gekomen dat het 2° Grenadiersregiment in mei 1940 de omgeving van Eben-Emael verdedigde. Is het nog te achterhalen onder welke omstandigheden hij gewond is geraakt (en hoe hij in Nederland terecht is gekomen)?

Met vriendelijke groet,
Peter Vans.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Bericht door Lewis Gunner »

Dit staat wel bij gestorven voor België 1914-1918.
Maar nu on-topic, tja de voor de handliggende reden voor het verloederd graf is dat het waarschijnlijk een privé graf is. Hierdoor trekt de gemeente zich hier niks van aan.
Helaas zal het graf dus nog verergeren en zelfs op den duur weg gaan om plaats te maken.

Jammer dat de gemeente haar strijders vergeet.

Groeten.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Bericht door Paddy »

Lewis Gunner schreef:Dit staat wel bij gestorven voor België 1914-1918.
Maar nu on-topic, tja de voor de handliggende reden voor het verloederd graf is dat het waarschijnlijk een privé graf is. Hierdoor trekt de gemeente zich hier niks van aan.
Helaas zal het graf dus nog verergeren en zelfs op den duur weg gaan om plaats te maken.

Jammer dat de gemeente haar strijders vergeet.

Groeten.
Je hebt twee keer gelijk Lewis.
Het topic staat nu op zijn plaats, daar kon ik iets aan doen maar de gemeente verplichten om een privégraf te onderhouden is iets moeilijker.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Lewis Gunner
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:31

Re: Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Bericht door Lewis Gunner »

Hoi,
ja ik zie het zo, als de familie geen bloemen plaatst op allerheiligen dan zullen er ook geen geplaatst worden door de gemeente.
Inderdaad de gemeente verplichten om hier wat aan te doen wordt moeilijk. Maar dan vraag ik me af of er geen oud-strijder verenigingen meer zijn, en zoniet dan is het een werkje voor idealisten.

Groeten.
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Joseph Van Aerschot, °1914 +1940

Bericht door wsegers1 »

Als het een privégraf is, kan de gemeente de nabestaanden niet verplichten het te onderhouden.
Alleen als het gevaar vormt voor de bezoekers van de begraafplaats kan de gemeente de zerk laten wegnemen.
Het is zelfs zo dat men als particulier het graf niet kan onderhouden of herstellen zonder toestemming van de nabestaanden.

Persoonlijk vind ik dat het absoluut niet tot de taken van de gemeentediensten om particuliere graven te onderhouden of te herstellen. Volgens mij heeft dit een zware inpact op de gemeentelijke budgetten en is dit een straatje zonder einde.

De enige oplossing volgens mij, is de nabestaanden opsporen en samen met hun een oplossing zoeken.

Mvg Willem
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”