Graf Capitaine-Commandant Numa Charlier

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Graf Capitaine-Commandant Numa Charlier

Bericht door Andreas »

Hallo iedereen,

Nafgelopen vrijdag ben ik naar Schaarbeek geweest om het graf van Capitaine-Commandant Numa Charlier op te zoeken.
In het bureel van de begraafplaats konden ze geen informatie vinden m.b.t. Capitaine-Commandant Numa Charlier en zoedoende er dus ook ook geen graf bestaat.
Op www.bel-memorial.org stond dat zijn graf in 2002 naar de begraafplaats van Schaarbeek was verplaatst, maar dit blijkt dus niet te kloppen.
Kan mij misschien iemand verder helpen met het vinden van het graf?

Met vriendelijke groeten,

Andreas
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Graf Capitaine-Commandant Numa Charlier

Bericht door wsegers1 »

Beste

Ik vond van de week in ons archief inderdaad een verwijzing dat de Cdt Charlier begraven is op de begraafplaats van Schaarbeek.
Waarom hij daar nu niet meer ligt, kon ik echter niet achterhalen.
Misschien ken je eens schrijven naar de gemeente voor inlichtingen.

Mvg Willem
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: Graf Capitaine-Commandant Numa Charlier

Bericht door Andreas »

Beste Willem,

de informatie dat hij naar Schaarbeek was verplaatst was foutief. Hij is naar Etterbeek verplaatst, maar zijn graf is helaas verloren gegaan. Van de begraafplaats heeft men ooit een park gemaakt. En nu ligt hij anoniem in een park begraven.
Eigenlijk vind ik dit wel schandalig hoe men met een graf van een oorlogsheld omgaat, maar dat is puur mijn persoonlijke mening.

Groeten Andreas
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Graf Capitaine-Commandant Numa Charlier

Bericht door wsegers1 »

Misschien is een kleine uitleg wel op zijn plaats.
Als iemand begraven wordt op een gemeentelijke begraafplaats zijn er enkele mogelijkheden.
OP een gemeentelijk ereperk berust het onderhoud bij de gemeentelijke overheid.
Maar als hij in gewoon graf lag, al dan niet gekochte of in de gewone lijn, berust de verantwoordelijkheid voor het onderhoud en eventuele verplaatsing bij de familie.
Het is misschien maar een detail maaar het maakt een wereld van verschil.

Mvg Willem
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”