Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Militairen & burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Paddy »

Vorig weekend gevonden op een rommelmarkt, een prentkaart van een Belgisch soldaat met op de achterzijde de volgende tekst:
"De Familie Cools- Van Caestreel (?)
Ter herinnering aan uw gebuur en vriend Maurits gesneuveld te Hekerdam (?)(Holland) op 24 maart 1945"

In de verlieslijsten van de "Brigade Piron" vindt ik niemand terug die op die dag sneuvelde maar misschien weten jullie meer :?:

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Paddy »

Het zou hier mogelijk gaan om [link2]Kekerdom,http://maps.google.be/maps?q=kekerdom&o ... =nl&tab=wl[/link2] maar welke Belgische eenheid zat daar eind maart 1945?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Paddy »

Het zou hier vermoedelijk kunnen gaan om een soldaat van het 2é Bn Fuseliers dat in de periode maart 1945 in de buurt van Nijmegen defensieve posities innam.
Heeft er soms iemand een regimentsgeschiedenis van deze eenheid?

[link2]Korte info,http://www.be4046.eu/2BnFus.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door wsegers1 »

Zonder achternaam wordt dit een zware dobber.
Ons archief van de Tweede Wereldoorlog is geklasseerd op achternaam.
Ik ben bezig iedereen in een Database te plaatsen, maar de gesneuvelden van de Fuseliersbataljons (70) bevinden zich tussen de ander 12.700 gesneuvelden.
Dus dit kan nog even duren.

Mvg Willem
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Paddy »

Alvast bedankt voor de moeite Willem.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door patrouilleur »

Willem,
Zijn dat 12700 gesneuvelde Belgen tussen 10mei 1940 en 8mei 1945?
Mvg,
Kris


wsegers1 schreef:Zonder achternaam wordt dit een zware dobber.
Ons archief van de Tweede Wereldoorlog is geklasseerd op achternaam.
Ik ben bezig iedereen in een Database te plaatsen, maar de gesneuvelden van de Fuseliersbataljons (70) bevinden zich tussen de ander 12.700 gesneuvelden.
Dus dit kan nog even duren.

Mvg Willem
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door wsegers1 »

Ja en neen. Het begint op 8 mei 1940 en maar de eindatum ligt in Mei 1946.
12.700 is het hoogste nummer in het nummeriek klassement.
Ik deed een tweede, heel andere controle om te bepalen of dit cijfer klopt.
Ik woog 1000 kaarten en naderhand alle kaarten. In deze vergelijking kwam ik uit op net geen 13.000. Dus het aantal 12.700 zal niet ver naast de waarheid liggen. Ik probeer een 25 kaarten per dag in te brengen in onze database, maar het is een vrij tijdrovende zaak.

MVG Willem
Gebruikersavatar
Military-Images
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2011 17:27

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Military-Images »

Paddy schreef:Vorig weekend gevonden op een rommelmarkt, een prentkaart van een Belgisch soldaat met op de achterzijde de volgende tekst:
"De Familie Cools- Van Caestreel (?)
Ter herinnering aan uw gebuur en vriend Maurits gesneuveld te Hekerdam (?)(Holland) op 24 maart 1945"

In de verlieslijsten van de "Brigade Piron" vindt ik niemand terug die op die dag sneuvelde maar misschien weten jullie meer :?:
Er staat niet Hekerdam, maar Kekerdom.
Kekerdom is een klein plaatsje aan de Rijn oostelijk van Nijmegen en westelijk van Millingen aan de Rijn, in de Ooypolder.
Tegen het einde van de oorlog was dit gebied ontruimd en door de Duitsers onder water gezet om de geallieerde opmars te bemoeilijken. Het gebied werd bevrijd door Canadese troepen die ook betrokken waren bij de gevechten in het nabijgelegen Reichswald tussen 17-9-44 en 23-3-45.
Gebruikersavatar
Military-Images
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 aug 2011 17:27

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Military-Images »

Military-Images schreef: Er staat niet Hekerdam, maar Kekerdom.
Kekerdom is een klein plaatsje aan de Rijn oostelijk van Nijmegen en westelijk van Millingen aan de Rijn, in de Ooypolder.
Tegen het einde van de oorlog was dit gebied ontruimd en door de Duitsers onder water gezet om de geallieerde opmars te bemoeilijken. Het gebied werd bevrijd door Canadese troepen die ook betrokken waren bij de gevechten in het nabijgelegen Reichswald tussen 17-9-44 en 23-3-45.
Vervolg:

Op de 9 februari, de 2de dag van Operatie Vertitable veroverden de New Brunswick Rangers het dorpje Kekerdom dat grotendeels overspoeld was doordat de Duitsers de Rijndijk hadden opgebazen; van Belgische troepen is geen sprake maar het is mogelijk dat ze enkele Vlaamse of Nederlandse tolken/vertalers bij zich hadden. Voorts sneuvelt Maurits op 23 maart, de laatste dag van de slag om het Reichswald en de dag waarop de Canadese troepen (eindelijk) bij Wesel de Rijn konden oversteken. Op dat moment was Kekerdom al meer dan een maand in geallieerde handen. Ik heb vroeger in Millingen gewoond en ken er nog wel wat mensen van de regionale historische vereniging; ik zal eens informeren of die een verklaring hebben.
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door wsegers1 »

GEVONDEN

Tijdens mijn verwoede pogingen om de fiches van begraafplaatsen te digitaliseren, stootte ik op volgende informatie.

De gesneuvelde is De Bourdere Maurits geboren in Willebroek op 27 Julie 1924 en overleed op 24 maart 1945 in Kekerdom.
Hij kreeg een tijdelijke begraafplaats in Groesbeek Canadian Cemetery en werd in 1947 overgebracht naar Ruisbroek.
Hij nam in 1944 dienst als oorlogsvrijwilliger bij het 2 bataljon fuseliers, 1 compagnie, stamnummer 0303.
Hoe hij sneuvelde was spijtig genoeg niet te vinden in zijn dossier van de militaire begraafplaatsen.

Mvg Willem
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Maurits ?, geneuveld 24/03/1945 Nederland

Bericht door Paddy »

Bedankt Willem :) !!!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1940-1945 mort pour la Belgique”