Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Militairen & burgers tijdens de Eerste Wereldoorlog ten dienste van België overleden.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 30 Jul 2010 9:38
love4history schreef:Hallo iedereen
Met de heemkundige kring werken we naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van WOI naar een publicatie toe . Ik neem een beetje het deel van de militairen voor mijn rekening (naast delen over plaatselijke politiek, economie, dagelijks leven, burgers etc...)
Momenteel ben ik aan het werk aan "het verhaal" van de gesneuvelde dorpsgenoten, zo'n 50-tal. Heb van het grootste deel al hun dossiers gekopieerd in het KLM, de genealogische gegevens opgezocht en ook van een groot deel het bidprentje verzameld. Nu ben ik ook op zoek naar een foto van de grafstenen. Bij gelegenheid maak ik uiteraard de foto's zelf, maar aangezien ze letterlijk in binnen- en buitenland verspreid liggen is alle hulp natuurlijk welkom.
Ben nog op zoek naar foto's uit begraafplaatsen in volgende plaatsen (meestal gaat het maar over één of twee zerken per begraafplaats)
Rhées (Luik), Halen, Champion, Tienen, Dendermonde, Mechelen, Antwerpen, Ruddervoorde, De Panne, Calais (Fr), Adinkerke, Steenkerke, Oeren, Hoogstade, Houthulst, Torhout, Lichtervelde, Aalter, Le Havre, Leopoldsburg, Veurne, Tours Radegonde (Fr), Rheinberg (De), St-Anne d'Auray (Morbihan) (Fr)

Wie kan en wil helpen, graag een berichtje, dan stuur ik de precieze gegevens door.
Bedankt en groetjes
l4h
Binkske007 schreef:Hier de eerste resultaten:
Tienen :
Er bevindt zich een plot rechts aan de ingang van de begraafplaats.

Kpl Bossuyt ligt op de derde (laatste) rij helemaal rechts.

Afbeelding
Afbeelding



Halen :
Soldaat Van Steelant bevindt zich op de vierde rij rechts, uiterst rechts.

Afbeelding
Afbeelding


Leopoldsburg :
In plot M (Deel 14-18, achteraan links van het pad) bevinden zich :
In graf M-002 : Soldaat Meeuws

Afbeelding
Afbeelding

Zelfde plot, graf M-005 : Soldaat Capelle

Afbeelding
Afbeelding
love4history schreef:Hartelijk dank Binkske. Dat zijn er al die mogen geschrapt worden van de lijst. Valt me op dat er toch verschil gemaakt werd, zelfs bij het sneuvelen: de een ridder in de Leopoldsorde, de ander niet, wel en niet met het C d G etc...

Kamiel Meeuws was meteen ook de oudste gesneuvelde uit het dorp, 40 jaar oud. Was milicien lichting 1899 dus nog bij de oudst opgeroepenen.

Blijven nog volgende plaatsen over: Rhées (Luik), Champion, Dendermonde, Mechelen, Antwerpen, Ruddervoorde, De Panne, Calais (Fr), Adinkerke, Steenkerke, Oeren, Hoogstade, Houthulst, Torhout, Lichtervelde, Aalter, Le Havre, Veurne, Tours Radegonde (Fr), Rheinberg (De), St-Anne d'Auray (Morbihan) (Fr)

Niemand die in Morbihan moet zijn volgende week? :grin:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Afbeelding

Deswarte, Aloysius Constantinus
Soldaat 1é Linie, legernummer 55.940
Ontgraven te Buggenhout en op 30-03-1918 overgebracht naar het Dendermondse krijgskerkhof, graf n° 58.
Vestingjager schreef:Zie ook mijn webstekje over de Slag om Buggenhout:
http://www.everyoneweb.com/buggenhout1418

Een fotootje van deze persoon zou welkom zijn, indien je die zou bezitten.
love4history schreef:Nog even aanvullen wat Kamiel Meeuws betreft: Was niet alleen de oudste gesneuvelde WOI van het dorp, maar is bovendien ook behoorlijk dramatisch aan zijn einde gekomen.
04/08/14 present bij CTA 1e Div.
04/09/14 Escadron a Pied PFA
10/10/14 POW, en naar Parchim (De)
15/01/19 Overleden te Parchim "suite de blessure (balle de fusil) reçue lors d'une tentative de fuite"

Nu kan je je vragen stellen bij de overlijdensdatum en de reden.
Hoe overlijd iemand bij een vluchtpoging NA 11 november 1918

1) Gebeurde de vluchtpoging eerder, en werd hij enkel gekwetst, waarbij hij dan pas in januari 19 overleed? Dan moet het een verwonding geweest zijn waaraan hij pas (minstens) twee maanden later overleed? Theoretisch mogelijk.

2) Men kan zich ook vragen stellen waarom iemand 4 jaar krijgsgevangen zou blijven en dan een vluchtpoging zou wagen als de oorlog gedaan is? Vluchtpoging die zo wie zo bijna onmogelijk was.
Of, (en ik denk in die richting), was de oorlog al voorbij en duurde het allemaal te lang voor Kamiel? Wou hij naar huis naar vrouw en kind? Heeft hij gewoon beslist: "de oorlog is voorbij, ik wandel de poort uit en ga naar huis, hou me maar 's tegen". Nooit gedacht dat de Duitsers het nog als "vluchtpoging" zouden beschouwen en nog minder dat ze zouden gaan schieten?

Allicht zullen we het nooit te weten komen.

Hoe (wanneer) verliep eigenlijk de terugkeer van onze POW's naar België? Weet iemand daar meer over?
groetjes
Binkske007 schreef:Nog enkele begraafplaatsen te schrappen :grin:

Hoogstade

Afbeelding
Afbeelding

Adinkerke

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De Panne

Afbeelding
Foto geeft geboorteplaats Wingene aan.
Afbeelding
Afbeelding

Geen Eeckhout Adolphe Joseph te vinden.


Steenkerke

Afbeelding

Houthulst

Afbeelding
Afbeelding

In Veurne zouden geen militairen meer begraven liggen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Paddy »

Binkske007 schreef:In De Panne was geen Eeckhut Adolphe Joseph te vinden.
Wel :
-Eechout Benoit, Sdt Genie, 11/9/1918 (graf F048)
-Eeckhout Karel Sdt, 7Li, 28/6/1915 (graf P019)
Eeckhout Benoit Sdt, 2Gr, 23/3/1918 (graf D125)
love4history schreef:Niet zomaar namen op stenen. Altijd iemands vader, altijd iemands kind...

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Binkske007 schreef:Schrappen op uw lijstje L4H : Mechelen

Op het Schoonselhof in Antwerpen heb ik uwe man nog niet gevonden, maar geen nood, ik neem wel eens contact op me de mannen van 'den buro'.
Afbeelding

Afbeelding
love4history schreef:Geschrapt [smilie=birra.gif]
Blijft: Rhées (Luik), Champion, Antwerpen (Schoonselhof) , Ruddervoorde, De Panne (? twijfelgeval, nog te onderzoeken), Calais (Fr), Torhout, Lichtervelde, Aalter, Le Havre, Tours Radegonde (Fr), Rheinberg (De), St-Anne d'Auray (Morbihan) (Fr) en nog een paar waar ik geen huidige begraafplaats van weet

Wat De Panne betreft Binkske geraak ik er niet aan uit.
Heb gecheckt op Belgian War Graves én op het IFF bestand. In beide gevallen vind ik maar één gesneuvelde terug met de naam Benoït Eeckhout ( De genist die op F0048 ligt in De Panne) en zou het wel degelijk Adolf Joseph moeten zijn die in graf D0125 ligt?? De eenheid (2 Gr) komt overeen. Mag ik vragen waar je die "2e" Benoït gevonden hebt? Op een register of stond er effectief een grafsteen op die naam op D125?
Binkske007 schreef:Ik heb op mijn zoektocht deze week wel twee naamgenoten uit hetzelfde dorp naast elkaar zien liggen.
Murphy?
Of waren het broers?

De Caestecker, Jeroom, Sdt, 21 Li, Geb. Beerst 19 dec 1894, + 20 Nov 1917. Oeren, graf 412

De Caestecker, Maurits P., Sdt, 4 Li, Geb. Beerst 31 okt 1892, + 20 Sep 1918. Oeren, graf 413

Graf gevonden dankzij de database van Paddy. :)

Afbeelding
leontine schreef:Op de begraafplaats van Tours-Sainte-Radegonde is er een graf van
Decuypere of Decuyper Achiel A. of Achille Aloise Geboren 10/08/1893
te Zwevezele er staat ook nog meer uitleg bij. Ik heb dat gevonden
onder alfabetisch index van monumenten en begraafplaatsen
van belgen in het buitenland.
[link2]Bel Memorial,http://www.bel.memorial.org/[/link2]
love4history schreef:Bedankt Leontine! Had deze nog niet gespot.
Weer eentje van de lijst

Blijft nog: Rhées (Luik), Champion, Antwerpen (Schoonselhof) , Ruddervoorde, De Panne (? twijfelgeval, nog te onderzoeken), Calais (Fr), Torhout, Lichtervelde, Aalter, Le Havre, Rheinberg (De), St-Anne d'Auray (Morbihan) (Fr)
love4history schreef:Calais gedaan :) blijft nog: Rhées (Luik), Champion, Antwerpen (Schoonselhof) , Ruddervoorde, De Panne (? twijfelgeval, nog te onderzoeken), Torhout, Lichtervelde, Aalter, Le Havre, Rheinberg (De), St-Anne d'Auray (Morbihan) (Fr)

Hier even een "speciale" grafsteen uit Calais

Afbeelding
love4history schreef:
Ik heb nog een foto gevonden van Claeys Emiel geboren op 08/03/1892
te Zwevezele en overleden te Eu Seine Maritime op 31/05/1916.
Het staat ook op www.bel-memorial.org onder alle namen,met de
volledige uitleg.
Dit blijft een zorgendossier. Ik heb de akten van geboorte in de burgerlijke stand geraadpleegd: niets te vinden. Ik heb de bevolkingsregisters geraadpleegd: (omdat ik dacht dat er een vergissing in het spel was en hij eventueel niet geboren was in het dorp maar er wel woonde) niet terug te vinden dus.
Zoals gezegd komt hij ook niet voor op de burgerlijke lijst van gesneuvelden uit de gemeente, noch op het parochiaal bidprentje.
Ik vermoed hier sterk een vergissing.

Nu vraag ik me af, als je ergens een fout ziet op één van de graven, kan je daarvoor iemand contacteren om dit te controleren en eventueel recht te zetten?
Vriendelijke groeten
l4h
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Highlander
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2011 14:54

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Highlander »

Nog niks ivm Ruddervoorde? Indien niet ga ik eerstdaags nog eens zien. Maar ik vrees dat er daar niemand uit Zwevezele begraven ligt, ben er vorig jaar al eens naar gaan kijken en precies niemand gevonden. Nog eens proberen dus!
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door love4history »

Hallo Highlander. Neen, de foto's uit Ruddervoorde heb ik nog niet.
grtz
l4h
Gebruikersavatar
Peter L
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 21:06
Locatie: Tienen

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Peter L »

Heb je al foto's van Linter-Orsmaal?
Comme à Orsmael, Je tiendrai
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door tsjokke »

Dag l4h,

Vertel eens wat meer over de gezochte persoon of personen begraven in Rheinberg.
Weet je op welk van de 9 Friedhöfe gezocht moet worden?
Ik veronderstel dat het een krijgsgevangene was die aldaar tewerkgesteld werd in de bruinkoolmijnen,maar er helaas overleden is.
groeten,
tsjokke
Luc Klaps
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2011 19:06

Re: Foto's begraafplaatsen WOI # locaties hulp gevraagd

Bericht door Luc Klaps »

[link2]De Caestecker Jerome en Maurits,http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/ar ... ?ID=754528[/link2]
Plaats reactie

Terug naar “Gestorven voor België 1914-1918 mort pour la Belgique”