De Muts

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

De Muts

Bericht door Walesha »

Nieuw boek over de Belgische para's, geschreven door iemand die er zelf bij was.

https://www.hln.be/regio/haacht/eigen-p ... ~a13b9b09/
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: De Muts

Bericht door Glenn_Janssens »

Ik haakte af na het lezen van : " in die voor hem volslagen onbekende wereld van macho’s en vechtersbazen"
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: De Muts

Bericht door Walesha »

Dat heb je verkeerd begrepen: dat was wel zijn eerste indruk toen hij eraan begon... eerst alles lezen en dan oordelen! :?
Of geef jij ook altijd je mening over een film na de eerste vijf minuten? :roll:
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: De Muts

Bericht door Glenn_Janssens »

Geen nood ik heb wel degelijk alles gelezen.
Met "ik haakte af" doel ik meer op het feit dat deze boek niks voor mij lijkt
En mij was niet duidelijk dat het enkel zijn eerste indrukken betrof...ik ben geen bolleboos vrees ik.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: De Muts

Bericht door Walesha »

het is wel zo dat veel para's idd een macho gedrag vertonen, daar kan ik van meespreken.Er zijn er veel die denken dat ze bij para's zijn of waren dat ze rambo's zijn waar je schrik moet van hebben... een vb: een discussie op café: "pas maar op: ik ben bij de para's geweest" en dat zijn waargebeurde feiten. Dergelijke idioten geven natuurlijk een hele eenheid een slechte naam terwijl onze para's ook veel goeie dingen hebben gedaan zoals bvb in Congo destijds. Dus ja, wat de schrijver dus bedoelt is die "bangmakerij" en het beeld dat sommigen van onze para's hebben. De opleiding is hard, heel hard zelfs maar dat moet ook, para-commando's zijn nu eenmaal geen "gewone" infanteristen maar sommigen vinden het blijkbaar leuk om onzinnig gedrag te vertonen buiten het leger. "ik ben (was) para"... ja en dan?? :roll:
Ik woon op een boogscheut van 3para in Tielen en niemand heeft met die mensen een probleem, maar die doen gewoon zowel binnen als buiten hun dienst! :)
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: De Muts

Bericht door mava105 »

Destijds toe ik nog niet op pensioen was, was mijn baas een zachtaardige kerel. Pas op mijn pensioenfeestje verklapte hij aan, na en glas op, aan iedereen dat hij bij de para's was geweest , en bewees dit met een aantal foto's. Wij waren allemaal al verwonderd dat hij zo goed presteerde tijdens teambuildingsdagen. Er zijn dus ook zachtaardige mensen bij die troep.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: De Muts

Bericht door Walesha »

Ja zeker weten, ik zei al dat ik op een boogscheut van 3para in Tielen woon en dat zijn allemaal toffe mensen hoor! Maar ja: onder alle koren zit kaf nietwaar? :roll:
En al die indianenverhalen dateren allemaal uit de tijd van de verplichte legerdienst, rondgestrooid door afgezwaaide miliciens. Mss als een soort wraak?
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: De Muts

Bericht door wolf »

D'er zijn heel wat fakers bij die mannen met hun straffe verhalen.
ik (ex-para) heb, evenmin als mijn makkers, geen enkele nood om straffe verhalen te vertellen.
We weten wat we beleefd hebben en hebben allemaal spijt dat er een einde aan kwam.
Tijden reünies komen de anekdotes wel boven, maar dan onder ons.
Al die zogezegde macho's komen zichzelf tijdens de opleiding wel regelmatig eens tegen.

Die zin: "..in die wereld van macho's en vechtersbazen..." houdt mij ook tegen om gretig uit te kijken naar dat boek.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: De Muts

Bericht door Spitfire »

Wel,

Ik kan Wolf hier enkel maar gelijk geven.
Ook bij mij op het werk zijn er maar weinig collega's die na meer dan 30 jaar mijn verleden kennen.

En die roepers op café, waarschijnlijk na enkele maanden afgehaakt.......

Drtz.

Luc 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”