Duitse krijgsgevangen geruild voor Belgische?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
SASWolfje
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2016 13:22

Duitse krijgsgevangen geruild voor Belgische?

Bericht door SASWolfje »

Beste allen,
ergens heb ik gelezen dat Duitse soldaten krijgsgevangen genomen in België, na de capitulatie naar Frankrijk werden gebracht. Frankrijk heeft dit aanvaard, onder voorwaarde dat de Belgische regering (in ballingschap) hiervoor betaalde. Klopt dit?
Het Belgisch militair hoofdkwartier wilde deze Duitse soldaten achter de hand houden om op deze manier Belgische gevangen uit te wisselen met Duitse.

Ik heb deze informatie nodig, omdat ik een vermoeden heb dat Ernest Claes op deze manier uit het krijgsgevangenkamp van Erfurt (Thuringen, Duitsland) werd vrijgelaten, zonder dat hij wist dat hij uitgewisseld werd voor Duitse militairen.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Duitse krijgsgevangen geruild voor Belgische?

Bericht door Yente »

Tijdens de eerste wereldoorlog werden inderdaad gevangenen geruild, volgens conventies van Wenen. Dit waren wel telkens gewonde/invalide soldaten. Zo ook mijn over over grootvader.

Mvg
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
SASWolfje
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 feb 2016 13:22

Re: Duitse krijgsgevangen geruild voor Belgische?

Bericht door SASWolfje »

Dag Yente,
bedankt voor je reactie.
Het is al een stukje van de puzzel, maar ik ben meer op zoek naar de houding van de regering in ballingschap over het al dan niet betalen aan Frankrijk voor het onderbrengen van Duitse krijgsgevangenen.

PS, via een gemeenschappelijk bekende zou ik voor jou nog wat documentatie moeten opzoeken in Duitsland ivm de regio Duffel. Volgende week ben ik terug in Duitsland en dan komt het er aan.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Duitse krijgsgevangen geruild voor Belgische?

Bericht door Yente »

Bedankt alvast!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”