Het Cointet-element, 1936-1940 Tuyteleers Wim

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Het Cointet-element, 1936-1940 Tuyteleers Wim

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Ik heb net de auteur over de vloer gekregen van het boek "Het Belgische Cointet-element". Die man heeft een zeer grote kennis over de KW-linie in het algemeen en de bedoeling is dat er binnen onafzienbare tijd extra publicaties van hem verschijnen over het onderwerp. Ik heb het bovenstaande boek pas aangeschaft. Het is zeer verzorgd en een must voor al diegenen die geïnteresseerd zijn in de Belgische militaire geschiedenis van de jaren 30 en de Achttiendaagse Veldtocht. Het gaat om een uitgave in eigen beheer, verkrijgbaar bij de auteur.

Hierna de tekst van de publicitaire folder (ik krijg helaas het pdf-bestand niet opgeladen):

Het van oorsprong Franse Cointet-element is een verplaatsbare antitankhindernis die in het midden van de jaren ’30 aan de Belgische Generale Staf wordt voorgesteld en die nadien door de Belgische geniediensten verder wordt bestudeerd en aangepast aan de eigen noden. Vanaf 1937 zal de zeer herkenbare hindernis op grote schaal in België geproduceerd worden door verschillende firma’s om in aanloop naar de Tweede Wereldoorlog de meeste Belgische verdedigingslijnen tegen aanvallen met tanks te kunnen beschermen.

De hardcover Het Belgische Cointet-element 1936-1940 is een rijkelijk geïllustreerde, diepgaande en unieke studie van bijna 200 pagina's over de introductie, aanpassing en inzet van deze antitankhindernis in België. Voor zover de beschikbare informatie het toelaat, wordt elk aspect van het element bekeken, gaande van het testen van de hindernis tot het uitbesteden van de verschillende orders aan een aantal Belgische staalverwerkende firma's, het transport en de plaatsing op de verschillende verdedigingslijnen. Vooral het eerste project voor een hindernis op de Vesting Luik en langs de Limburgse grenskanalen wordt grondig onder de loep genomen, maar ook de plaatsing van de hindernis in de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant, Waals-Brabant en Oost-Vlaanderen komt aan bod. Meer dan de helft van de bladzijden is voorbehouden aan foto's, stafkaarten in kleur en situatietekeningen van de verschillende hindernissen.

De verkoopprijs van het boek bedraagt 36,99 euro en het boek kan via ISBN 9781090171092 besteld worden. Eventuele bijkomende inlichtingen kunnen opgevraagd worden bij de auteur via e-mail: wim.tuyteleers@telenet.be of op het telefoonnummer 0486/52.84.94

Een foto van de inhoudstafel, een aantal illustraties zoals ze werden opgenomen in het boek (het boek werd gedrukt op A4-formaat) of het plaatsnamenregister uit de folder kan ik helaas niet geplaatst krijgen. Als je weet dat ik zelfs het Vlaams-Brabantse onooglijk kleine boerendorp waar ik opgegroeid ben, vermeld wordt met foto's van hindernissen, kan ik enkel besluiten dat de man zijn studie grondig aangepakt heeft.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Het Cointet-element, 1936-1940 Tuyteleers Wim

Bericht door eaw458 »

Dank u voor de tip, Bram :-)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”