Uniek boek over begin Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Uniek boek over begin Eerste Wereldoorlog

Bericht door Paddy »

Hugo De Looze bundelt getuigenissen uit regio Dendermonde
Uniek boek over begin Eerste Wereldoorlog

woensdag 16 oktober 2013, 03u00
Auteur: Jan Van de Velde

HAMME / WAASMUNSTER / DENDERMONDE - Hugo De Looze heeft een uniek boek geschreven over de beginfase van de Eerste Wereldoorlog in de regio Hamme-Waasmunster-Dendermonde.

De Hamse historicus en gepensioneerd journalist heeft aan de hand van dagboeken van bewoners, soldaten en journalisten zijn jarenlange oorlogsstudie Ooggetuigen van het gevecht om de Schelde en de Durme afgewerkt. Daarin focust hij op de periode van juni tot oktober 1914.

‘Ik beschrijf de gebeurtenissen tijdens de eerste maanden van de Eerste Wereldoorlog in Grembergen, Hamme, Kastel, Moerzeke en Waasmunster’, aldus De Looze.

‘Door de mobilisatie eind juli 1914 werden de kermissen en andere feestelijkheden afgelast. Fabrieken vielen stil, arbeiders werden werkloos en een deel van de bevolking moest noodgedwongen ondersteund worden om geen honger te lijden. Op dat moment waren de Duitsers zelfs nog niet tot in Brussel doorgedrongen. De eerste inname van Dendermonde op 4 september zorgde voor een massa vluchtelingen die de eerste uit Mechelen, Leuven en Brussel gekomen vluchtelingen aanvulden. Het oorlogsgeweld had toen Grembergen, Hamme, Kastel, Moerzeke en Waasmunster volledig in zijn greep.’

De Looze weet dat het tot 9 en 10 oktober zou duren vooraleer voornoemde gemeenten door de Duitsers werden ingepalmd.

‘Door hun ligging en de verplaatsingen van het Belgische en Duitse leger vormden deze gemeenten één geheel in de bewegingsoorlog. Ik kon getuigenissen vinden uit dagboeken van bewoners uit de omgeving, van soldaten en van journalisten. Die vormen een illustratie van mijn eerder gemaakte deelstudies, zodat ik de gebeurtenissen van het oorlogsbegin en de beleving ervan dag na dag kon beschrijven.’

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00792547[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”