NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Simon)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Simon)

Bericht door eaw458 »

Afbeelding

De Luikse historicus Eric Simon publiceert op 4 oktober aanstaande een uniek boek over de verkennerspelotons van de infanterie in mei 1940.

Deze formaties van 37 tot 50 manschappen verplaatsten zich per fiets of moto en vormden de ogen en oren van de 54 infanterieregimenten die ons veldleger rijk was. Hun unieke flexibiliteit en mobiliteit maakten hen tot een bijzonder veelzijdig en essentieel instrument bij talrijke opdrachten en het boek zit dan ook vol boeiende feiten en verhalen.

Dit nieuwe boek schetst enerzijds de organisatie, uitrusting en tactische rol van de verkenners en geeft anderzijds een overzicht van de veldtocht van elk van de pelotons.

Meer informatie en mogelijkheid tot voorintekening vindt je in dit document:

Een echte aanrader en net op tijd voor de brief aan de kerstman!

Walter

De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door Bram1940 »

Dag Walter,

Dat belooft een aanrader te worden!

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door piot1940 »

Ik ben al verzekerd van een exemplaar. Met een koude natte winter in het vooruitzicht weet ik al wat lezen. :D

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door piot1940 »

't Boek is toegekomen.
Gedetauilleerd en uitgebreid tot en met. Voor de liefhebbers van 'mei 40 een "must have".

grtz, Jean
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door Yente »

Een soldaat uit mijn dorp is als motorrijder gesneuveld, benieuwd of hij er in vermeld wordt.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Moto AB-BL
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 nov 2011 01:17

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door Moto AB-BL »

Zonder aan het enorme werk afbreuk te willen doen, noch op de auteur als dusdanig te willen schieten, wil ik toch eventjes aanhalen dat vooral de meeste foto's van moto's met bijhorende teksten heel wat onjuistheden bevatten. Ik vind het vooral belangrijk dit te melden opdat men dit niet zomaar als de referentie zo overnemen in de toekomst! Binnen 50jaar zou zo uiteindelijk nog eens een FN 1000 als een BMW R75 kunnen worden bestempeld en men zal het nog geloven ook.
Ook voor wat betreft het gebruik van de "C" (auteursrechten) bij de meeste historische foto's heb ik zo mijn eigen opvattingen.
Al bij al blijft het wel een lijvig werk met heel wat informatie over domeinen waar ik mij niet kritisch kan over uitspreken.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door eaw458 »

Dag Bart,

Da's jammer, want waar ik dan weer met kennis van zaken kan meepraten over het gros van de inhoud van dit boek, is zoals je weet mijn expertise ivm de moto's van ons ABBL zo beperkt dat ik ook niks anders kan doen dan uit de onderschriften van de foto's de (foute) mosterd halen. Je weet beter dan ik dat de correcte kennis ter zake slechts bij een beperkt aantal personen berust en het zou inderdaad jammer zijn als vergissingen van anderen zich blijven propageren.

Wat dat copyright betreft, treedt ik je eveneens bij. Het auteursrecht op een oude foto vervalt zowiezo 70 jaar naar het overlijden van de fotograaf. En het auteursrecht van een oude foto wordt niet verworven door het kopen van die foto.

"Foto bijgedragen door" had een betere formulering geweest. Er staan er ook een paar uit mijn kleine collectie foto's en postkaarten tussen en iedereen mag ze zien en copiëren. Heb ik geen probleem mee en ik heb tenslotte het auteursrecht niet.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: NIEUW: Les pelotons d'eclaireurs régimentaires (Eric Sim

Bericht door georges-cdl »

Heb het boek in de handen gehad... indrukwekkend !
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”