Frans Vanzieleghem duikt in oorlogsdagboek opa

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Frans Vanzieleghem duikt in oorlogsdagboek opa

Bericht door Paddy »

Frans Vanzieleghem duikt in oorlogsdagboek opa

maandag 23 januari 2012, 03u00
Auteur: (rdh)

LICHTERVELDE - Frans Vanzieleghem heeft het dagboek van zijn opa Achiel uitgespit en uitgebracht in boekvorm. Achiel Lefever was rijkswachter tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Een minuscuul dagboek van zijn grootvader, meer had Frans Vanzieleghem niet nodig om een boek te schrijven. 'Ik heb lang getwijfeld om het uit te brengen in boekvorm, omdat ik het zelf niet interessant genoeg vond en er al genoeg boeken zullen uitkomen over de Eerste Wereldoorlog naar aanleiding van de honderdste verjaardag', aldus Vanzieleghem. 'Maar Roger Verbeke van het documentatiecentrum In Flanders Fields was geïntrigeerd door het boekje en heeft me aangespoord om het toch uit te werken.'

Het boek bestaat uit letterlijke passages uit het dagboek van grootvader Achiel Lefevere, aangevuld met commentaar en illustraties van kleinzoon Frans Vanzieleghem. 'Tweederde van het boekje is geschreven door mijn grootvader, de rest komt vooral uit informatie van het centrum In Flanders Fields. Ik heb eigenlijk gewoon gedirigeerd', lacht Vanzieleghem.

Het leven hoe het is

Het boekje vertelt het verhaal van hoe het leven tijdens de oorlog van 1914 tot 1918 écht was. 'Met alles waaruit een mensenleven bestaat. Werk, ontspanning en leefomstandigheden', zegt Roger Verbeke. 'Het is een echt tijdsdocument. Elke fase van de oorlog heeft hij vanop de tribune meegemaakt. In de tijd van de oorlog zat Achiel achter het front, zijn vrouw zat in bezet gebied. Pas na de oorlog vernam hij dat zijn echtgenote in 1916 was gestorven. Per dag schreef Verbeke zo'n twee tot drie alinea's over hoe het er aan toe ging aan het front. Naarmate de tijd vorderde, werd dat één alinea en nog later zelfs één zin. De sleur van de oorlog sloeg toe. En hij was heel minutieus. Hij schreef zelfs de prijs van de onderbroeken in zijn dagboek.'

Het boek is voor 14,18euro te verkrijgen bij de heemkundige kring en via frans.vanzieleghem@skynet.be

[link2]Bron,http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=5L3L7DP2[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”