Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Net als Nick in Gédinne, meld ik graag een beschadigd graf van een gesneuvelde van WOI op de BMB Veltem-Beisem. Toen ik er eind vorige week stopte om wat foto's te maken, zag ik een plaat die los tegen een zerk stond. Zeer gegeerd bij koperdieven, getuige de grote diefstal enige tijd terug op het stedelijk kerkhof van Mechelen. Ik heb de mensen van het Instituut voor Veteranen - Nationaal Instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers gecontacteerd in de hoop dat zij de bevoegde dienst zijn, maar nog geen reactie gekregen. De foto's:

BMB Veltem-Beisem aan de ingang langs de Brusselsesteenweg:
P5260162.jpg
Onderaan de trap :
P5260201.jpg
Het beschadigde graf:
P5260188.jpg
P5260189.jpg
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door nick »

Dag Bram,

=> Meer kunnen we helaas niet doen en zeker al niet op een Belgisch militair kerkhof.

=> In Poupehan (waar ons stulpje is) heb ik hetzelfde weekend een graf van een gesneuvelde hersteld, de marmeren plaat was losgekomen. Die platen zijn in het arduin gevezen dmv een schroef en een houten plug. Voorzichtig alles losgevezen, beide houten pluggen terug in het arduin geklopt en de plaat terug gevezen. Daar liggen twee gesneuvelden van mei '40, één officier uit WO I en één vliegenier die gestorven is in bevolen luchtdienst (jaren '50 geloof ik).

=> Volgende maal hang ik tussen hun graven op de kerkhofmuur ook een poppiekrans.

We mogen hun offer niet vergeten...

Groeten,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door Bram1940 »

Nick,

Volledig mee eens. De herinnering moet levendig gehouden worden. Het is het laatste respect dat we hen kunnen betuigen.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door canadian2nd »

Bram en Nick,
misschien een tipje wanneer je nog eens iets dergelijks tegen komt (losse stenen of losse koperen platen) : neem eens een tube Tec 7 mee (een kleine investering als eerbetoon aan onze gevallen helden). Hiermee kan je ALLES aan elkaar plakken en toekomstige dieven krijgen het NOOIT meer los.
Een dikke proficiat trouwens voor jullie bezorgdheid en engagement.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door Bram1940 »

Jan,

Het was een toevallige ingeving om de BMB te bezoeken nadat ik de kinderen afgezet had in de school. Ik was dus niet voorzien van materiaal. Boekhouders staan ook eerder gekend om hun "twee linkerhanden". Wij zijn eerder bedreven in de "fijne motoriek". :mrgreen:

Ik loop er zeker nog langs om te checken.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door jef »

Boekhouders staan ook eerder gekend om hun "twee linkerhanden
Bram, als je linkshandig bent is dit wel een voordeel :lol:
Jef
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Beschadigde grafzerk BMB Veltem-Beisem

Bericht door Bram1940 »

Jef,

Daar moet ik je teleurstellen. Ik behoor tot de mindere helft :mrgreen:

Bram
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”