Lier BMB

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Lier BMB

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 09 Jun 2010 14:08
Vestingjager schreef:Vandaag een bezoek gebracht aan de Militaire Begraafplaats van Lier.

Hier liggen vooral gesneuvelden van de gevechten tijdens de Slag om Antwerpen, eind september-begin oktober 1914 en een aantal Britse graven van tijdens de bevrijding 30 jaar later.....

Vroeger lagen op deze begraafplaats ook Duitse militairen (overgebracht in de jaren '50 naar Vladslo) en Britse Marines (overgebracht naar het Schoonselhof).

Achteraan de begraafplaats staat een Duits monument dat vroeger te Eppegem stond maar in de jaren '20 werd verplaatst naar Lier.

Wat vooral opvalt is de erbarmelijke staat van de graven en het slecht onderhouden grasperk. Dit natuurlijk weer met uitzondering van de Britse graven......

Ik heb vandaag foto's genomen van alle graven van de Jagers te Voet en de Karabiniers, en een aantal van het 7e Linieregiment.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lier BMB

Bericht door Paddy »

Gedenkteken van Georg Kolbe:
Dit gedenkteken werd door Georg KOLBE. 1877-1947 in 1916 gebeeldbouwd voor het Duits-Belgisch soldatenkerkhof EPPEGEM in de periode tussen de twee wereldoorlogen werden de duitse gesneuvelden van dat kerkhof overgebracht naar de militaire begraafplaats in WESPELAAR. Het monument van KOLBE werd in 1939 verplaatst naar dit kerkhof in LIER, waar toen ook duitse en belgische soldaten samen begraven lagen. De duitse gesneuvelden van de eerste wereldoorlog vonden dan in 1956 door de zorgen van de Volksbund Deutsche Kriegsgraberfursoge e.v. hun laatste rustplaats in VLADSLO.

[link2]Het register van deze begraafplaats,http://www.abl1914.be/bwg/lier.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Lier BMB

Bericht door Glenn_Janssens »

Vandaag weer eens een visite gebracht en het is toch een schande dat ze daar weinig zorg dragen voor onze gevallenen.
Als ze dan iets herstellen is het ook maar erbarmelijk gedaan vind ik.

Afbeelding

Of in dit geval doen ze gewoon niks.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Lier BMB

Bericht door Jentyyy »

Misschien de Minister van Defensie of het Ministerie van Defensie aanspreken?
Van mijn part zouden ze moeten ophouden met buitenlandse missies en het geld gebruiken voor onderhoud en dergelijke van begraafplaatsen en monumenten.
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lier BMB

Bericht door Paddy »

Jentyyy schreef:Misschien de Minister van Defensie of het Ministerie van Defensie aanspreken?
Van mijn part zouden ze moeten ophouden met buitenlandse missies en het geld gebruiken voor onderhoud en dergelijke van begraafplaatsen en monumenten.
Opletten met dit soort uitspraken.
Men kan beter geld steken in zaken die mensen in leven houden dan geld verprutsen aan mensen die bijna 100 jaar dood zijn. Het respect voor de gesneuvelden moet blijven maar onze jongens in het buitenland moeten, volgens mij, de volle steun krijgen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Lier BMB

Bericht door Glenn_Janssens »

Men weet ervan, men heeft al klachten gekregen maar blijkbaar met weinig tot geen succes
Hier een artikel over dit onderwerp:
http://www.gva.be/antwerpen/lier/belgis ... smukt.aspx

Ik ga eens kijken of ik iets kan doen.
Misschien raadzaam als bezoekers van deze begraafplaats voortaan hun bevindingen neerpennen in het boek aldaar?
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Lier BMB

Bericht door Yente »

Als ik er de volgende keer na mijn examens nog eens voorbij rij( wat zowieso het geval zal zijn) ga ik er mijn gedacht ook eens inschrijven.
Jentyyy heeft opzich wel gelijk vind ik, zonder deze mannen kon men nu niet eens op buitenlandse missies gaan. Maarja moeilijke discussie.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Lier BMB

Bericht door Jentyyy »

Er wordt blijkbaar ook gestolen op kerkhoven;
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 077880.htm
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Lier BMB

Bericht door Yente »

Als ze er een foto van zouden hebben, kan iedereen mee rond kijken, zeker op verkoop sites en beurzen. Zielige mensen zijn het diegene die dingen van een graf gaan stelen.. :cry:
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Lier BMB

Bericht door Paddy »

Lier ligt jammer genoeg niet in de buurt van Ieper, het WOI-Pretpark 2014-2018 :cry:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Glenn_Janssens
Berichten: 94
Lid geworden op: 05 jan 2012 00:14
Locatie: Herenthout

Re: Lier BMB

Bericht door Glenn_Janssens »

En dan had ik enkele maanden geleden al eens afval geruimd op de site. :x
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:32
Locatie: Lier

Re: Lier BMB

Bericht door wim »

De werken zijn begonnen !
Groetjes, Wim
IMG_7813a.jpg
IMG_7811a.jpg
IMG_7815a.jpg
IMG_7816a.jpg
IMG_7818a.jpg
IMG_7859a.jpg
IMG_7860a.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Steeds op zoek naar foto's en documenten over Lier tijdens zowel 1914-1918 als 1939-1945.

Mijn grootoom Jozef Slootmans, 17 Linie / 11 Cie. Overleden te Moorslede op 29 september 1918.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Lier BMB

Bericht door Yente »

Ik heb gisteren de begraafplaats bezocht. Alle graven zijn goed herstelt, de kiezeltjes leken me ook 'vers'. Het is een mooi ereperk geworden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:32
Locatie: Lier

Re: Lier BMB

Bericht door wim »

Er is weer beweging op de begraafplaats van Lier. Afgelopen week lagen de Britse grafstenen, van diegene die tegen de muur liggen begraven, netjes opgestapeld op een pallet. Wat was hier de reden van? Wel, er hangt al geruime tijd een aanvraag aan de poort tot restauratie van de muur. En ondertussen staan er verbodsborden tot parkeren vanaf nu maandag tot en met 7 juli. Dus binnen afzienbare tijd gaat de muur er weer mooi moeten uitzien.
Groetjes, Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Steeds op zoek naar foto's en documenten over Lier tijdens zowel 1914-1918 als 1939-1945.

Mijn grootoom Jozef Slootmans, 17 Linie / 11 Cie. Overleden te Moorslede op 29 september 1918.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Lier BMB

Bericht door Yente »

Ben benieuwd naar het resultaat!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”