Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Waar werden de gesneuvelden na de slag begraven ? Als iemand bv. gesneuveld is te Moorselede, kan het dan dat hij daar nog ligt of dat zijn steen daar nog staat ? Want Joseph Alphonse De Beule, gesneuveld te Moorselede, ligt niet in Lokeren of Heiende, waar hij is geboren. M.a.w. Waar moet ik zoeken ?

mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Bericht door Paddy »

Joseph Alphonse De Beule, 7é Linie, legernummer 56.031 sneuvelde op 29 september 1918. Van hem heb ik ook geen bekende begraafplaats maar er bestaat altijd kans dat hij na de oorlog als onbekende begraven werd te Houthulst.

Je kan eens contact opnemen met didier.pontzeele@skynet.be , hoofd van de Belgische oorlogsgraven.

PS. Hou ons op hoogte ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
wim
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:32
Locatie: Lier

Re: Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Bericht door wim »

Mijn grootoom, soldaat bij het 17de Linie, overleed ook aldaar op dezelfde datum - ik veronderstel dat het hier toch over Moorslede gaat ipv Moorselede. In dat geval werd hij in eerste instantie begraven te Moorslede: "op de kleine militaire begraafplaats ten zuid-oosten van de hoek van het kleine bos dat zich bevindt op 500 meter ten zuiden van de sanitaire barak te Broodseinde (Baraque Fontaine Broodseinde) nabij Moorslede - 30/9/1918" aldus de beschrijving in zijn dossier, alsook op de lijst nummer 10 welke als bijvoegsel in het Staatsblad van 1923 zat (met dank aan Paddy !) Vandaag rust hij op de begraafplaats te Houthulst.
Misschien dat de andere ook daar begraven werden ?
Groetjes,

Wim
Steeds op zoek naar foto's en documenten over Lier tijdens zowel 1914-1918 als 1939-1945.

Mijn grootoom Jozef Slootmans, 17 Linie / 11 Cie. Overleden te Moorslede op 29 september 1918.
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Bericht door Sgt. Veldeman »

Vandaag heb ik een mail ontvangen van dhr. Pontzeele die ging als volgt:
Geachte heer,


DE BEULE Joseph Alphonse
°Lokeren 11/04/1889
zoon van DE BEULE Rosalie Sophie
Soldaat 1ste klasse van de lichting 1909 bij het 7de Linieregiment
Stamnummer: 107.56031
Ingeloot met nummer 72 en ingelijfd op 24/05/1909
Wederopgeroepen 01/08/1914 bij zijn regiment
Gekwetst (kogel in rechterdij) te Lombardzijde op 04/11/1914
Geëvacueerd naar Engeland
Heropgenomen in het Depot van de 2de Legerdivisie op 19/02/1915
Overgegaan naar het 7de Linieregiment op 23/02/1915
Vermist op 29/09/1918 tussen Broodseinde en Moorslede
Geen gekend graf

Ligt waarschijnlijk begraven als onbekende op de Belgische militaire begraafplaats van Houthulst
Met vriendelijke groeten



Didier PONTZEELE
Dienst Oorlogsgraven

IV-NIOOO
Mvg,


Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
rijder17ra
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2014 15:31

Re: Gesneuveld in Moorselede, begraven in Moorselede ?

Bericht door rijder17ra »

Mijn grootoom is daar ook gesneuveld (Moorslede/Pasendaele), maar ook ik ben op zoek naar z'n graf...
Ik ga ervan uit dat ie nu in Houthulst ligt, maar zeker weet ik het niet. In het register aldaar staat ie in elk geval niet :-/
Onderstaande link Kempense klaprozen zegt "1ste begraafplaats: Passendale (ter plaatse op 4 oktober 1918)"

Z'n gegevens:

VERMEYLEN
Peter, Lodewijk, Albertus
Soldaat 2kl Mil 1912
Regiment: 16 Linie 3/7
Datum van overlijden: 29/09/1918
Geboorteplaats: MOL

Ik heb ook hier Info gevonden: http://www.kempenseklaprozen.be/kerf/so ... rtus#tabs1

Kan iemand enige klaarheid brengen in deze zaak of neem ik gewoon aan dat ie als "onbekende soldaat" gebraven moet liggen in Houthulst?
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”