Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-1918

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-1918

Bericht door Paddy »

Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-1918

Momenteel liggen er in Groot-Brittannië nog 301 Belgische militairen begraven.

[link2]De lijst met namen en begraafplaats,http://www.abl1914.be/bwg/brit.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

West Clandon, St-Peter & St-Paul, CWGC-Begraafplaats, UK, Surrey

Tussen de CWGC-grafstenen het graf van Soldaat FRANÇOIS Ghislain, 1é Karabiniers, overleden op 24/10/1914 aan verwondingen bekomen tijdens de gevechten rond Antwerpen.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Jentyyy
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:38
Locatie: Ardooie

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Jentyyy »

Brookwood;
Afbeelding

Op zijn graf staat er dat hij begraven is in Leytonstone. Misschien kun je dit ook op je site vermelden?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jentyyy op 29 mar 2012 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
België verwacht van u dat gij uw vaandel eer zult aandoen, wat er ook moge gebeuren. Mijn lot zal het uwe zijn. Onze zaak is rechtvaardig en rein. De voorzienigheid zal ons helpen. Leve België
Leopold III, 25 mei 1940
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Coventry (London Road) Cemetery, CWGC-Begraafplaats, UK, Warwichshire

Het graf van Soldaat CLAES Jules César, 6é Linie, °15/04/1891 te Wilrijk, +9/11/1918

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Yente »

Paddy schreef:West Clandon, St-Peter & St-Paul, CWGC-Begraafplaats, UK, Surrey

Tussen de CWGC-grafstenen het graf van Soldaat FRANÇOIS Ghislain, 1é Karabiniers, overleden op 24/10/1914 aan verwondingen bekomen tijdens de gevechten rond Antwerpen.

Afbeelding
Ik vind het raar dat als je sneuveld in Antwerpen bijvoorbeeld, dat ze je dan in GB begraven?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Yente schreef:
Paddy schreef:West Clandon, St-Peter & St-Paul, CWGC-Begraafplaats, UK, Surrey

Tussen de CWGC-grafstenen het graf van Soldaat FRANÇOIS Ghislain, 1é Karabiniers, overleden op 24/10/1914 aan verwondingen bekomen tijdens de gevechten rond Antwerpen.
Ik vind het raar dat als je sneuveld in Antwerpen bijvoorbeeld, dat ze je dan in GB begraven?
Mvg Yente
Hij (zij) werd(-en) gewond naar Groot-Brittannië overgebracht en overleden daar aan hun verwondingen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Yente »

Merci.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Wrexham Cemetery, CWGC-Begraafplaats, UK, Denbigshire

Soldaat VERBEKE Josephe Jean 1é Linie, ° Waregem, +2/11/1914
Soldaat VAN BEVEREN Philemon Amandus 1é Linie, ° 7/12/1891 te Sint-Gillis-D'monde, +8/11/1914

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Soldaat DANDOIS Hubert Jean Joseph 8é Linie 13/06/1892 Charleroi 15/11/1914
Soldaat MOLLEN Jozef Isidoor 11é Linie 18/02/1887 Westerlo 9/11/1914

Beiden begraven te Poole Cemetery , CWGC-Begraafplaats, UK, Dorset

AfbeeldingAfbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Yente »

Deze man zal ook tot deze groep behoren denk ik : http://www.benl.ebay.be/itm/RP-LONDON-H ... 2a1c0aa345
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

De foto:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Op de begraafplaats Kensal Green St-Mary's R.C.C. (London) worden op een monument 77 Belgische soldaten uit de Eerste Wereldoorlog herdacht.

Afbeelding

Een van hen is DE KEYSER Lodewijk, Brigadier bij het 7é Artillerie, overleden op 8/09/1917

In "De Legerbode" van 20/09/1917 vond ik het onderstaand verhaal:
Voor enkele dagen (10 September 1917) bracht de oorlogscorrespondent van den Times hulde aan den geest der Belgische troepen. In het nummer van 13 dezer vermeldt hetzelfde blad een heldhaftige daad bedreven door twee Belgische soldaten op Britschen bodem.
Korporaal De Keyzer en soldaat Drabs, van het 7e regiment artillerie, met verlof in Westminster, wandelden den 7 Sept., nabij de Temple Stairs, toen een kreet uit de rivier steeg. Op enkele meters van den oever eenen hoed bemerkend, speelde De Keyzer, die nochtans niet zwemmen kon, zijne vareuse uit en duikelde. Hij verdween onder het water. Dit ziende, sprong Drabs, gansch gekleed, insgelijks in het water, maar kon zijnen vriend niet bereiken; wiens lijk alsmede dit van de persoon, welke deze had getracht hulp te brengen, 's anderendaags 's morgens werden opgevischt.
Tijdens het onderzoek deed de Coroner opmerken dat De Keyzer en Drabs den titel van held verdienden. Zoo, de genegenheid van hem die zijn leven voor zijnen vriend ten beste geeft niet overtroffen kan worden, zegde hij, hoe dan den geest beschrijven van iemand die voor eenen vreemdeling sterft?
Dr J. Verbrugge heeft namens het Belgisch gezantschap bedankt.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Heb je toevallig geen info/foto's over de CWGC-begraafplaats in Yorkshire? Daar ligt volgens de lijst Jans Guillaume begraven, de enige gesneuvelde van mijn dorp, Werm (bij Hoeselt).

Een foto van de gedenkplaat in de kerk van Werm (excuses voor de slechte kwaliteit):
Afb011.jpg

Het zou normaal gezien om deze begraafplaats moeten gaan, the Roman Catholic Cemetery in Leeds. Er ligt één Belg begraven ... http://ww2museums.com/article/4026/Comm ... metery.htm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Het enige wat ik daar kan aan toevoegen is dat hij diende als onderofficier bij het 14éLinie.
Volgens mijn gegevens stier hij op 01/11/1914.
Heb jij toevallig meer persoonlijke info over deze man? Geboorteplaats -datum....
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Ik veronderstel dat hij in Werm geboren is. Ik heb zelf niet meer informatie, maar ik ken iemand die er waarschijnlijk meer over weet. Zodra ik iets weet post ik het hier.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Ik heb via mijn contactpersoon al wat info weten te verkrijgen over Guillaume Jans:

Geboren te Werm op 4 juli 1890
Dodelijk gewond in het gevecht aan de IJzer op 25 oktober 1914 en overleden te Leeds op 1 november 1914.
Op zijn doodsprentje staat dat hij onderofficier was bij het 14de Linieregiment. Op zijn grafsteen staat evenwel dat hij soldaat was?
Hij was de zoon van Jans Cornelius (°3/5/1843 te Werm) en Neven Anna (°12/1/1855 te Werm en +27/8/1920 te Tongeren)


Ik ga binnenkort ook bij deze man langs, hij heeft het doodsprentje, een paar foto's van Guillaume en een foto van de grafsteen in Leeds. Als hij er toestemming voor geeft zal ik ze inscannen en hier plaatsen.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Nu mij stage ten einde is heb ik de tijd gehad om bij mijn contactpersoon langs te gaan. Ik heb behalve het doodsprentje ook nog een aantal foto's van Guillaume Jans meegekregen:

Afbeelding
Guillaume in het kamp van Beverlo, 1910-1911

Afbeelding
De 1ste compagnie van het 14de Linieregiment in 1910. Volgens de familie is Guillaume de soldaat die links vooraan op de grond ligt.

Afbeelding
Zijn doodsprentje.

Afbeelding
Zijn graf in Leeds. Er staan maar liefst vier namen op de steen, op Guillaume na allemaal Engelsen.

Afbeelding
Volgens de familie is de soldaat op deze foto eveneens Guillaume, maar ik heb hier grote twijfels over.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Ik heb het dossier van Guillaume Jans verkregen. Hij was bij de mobilisatie nog gewoon soldaat 2e klasse bij het 14de Linie maar werd tot sergeant bevorderd aan het front. Hoewel zijn doodsprentje vermeldt dat hij gewond raakte op 25 oktober, maar deze datum heb ik niet in het dossier kunnen terugvinden. Vast staat wel dat hij tijdens de Slag om de IJzer zwaargewond raakte aan het hoofd, plaats onbekend.

Volgens zijn overlijdensakte (opgesteld op 6/4/1917 te Veurne) overleed hij op 1/11/1914 par suite de blessure par éclat de shrapnel au crâne, à la 2e Nottern général hosp. mil. Leeds. Volgens mij is dit het 2nd Northern General. A TF General Hospital in Leeds. 60 officers and 2039 other ranks.
- included a 126 bed unit for limbless men domiciled in Yorkshire, Lincolnshire, Nottinghamshire and Rutland.
Zie http://www.1914-1918.net/hospitals_uk.htm

Andere documenten vermelden dan weer 3/11/1914 als overlijdensdatum. Eén fiche vermeldt dat hij op 30/10/1914 gehospitaliseerd werd te Leeds. Zijn verwonding wordt omschreven als een 'ingewikkelde voorhoofdsbeenbreuk'. Hij is dan op 3 november overleden ten gevolge van zijn verwondingen (met de vermelding 'schedelboring').

Wat ik mij afvraag is: waarom hebben ze iemand met zo'n ernstige verwondingen zo ver afgevoerd?
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Yente »

bcordens schreef:Ik heb het dossier van Guillaume Jans verkregen. Hij was bij de mobilisatie nog gewoon soldaat 2e klasse bij het 14de Linie maar werd tot sergeant bevorderd aan het front. Hoewel zijn doodsprentje vermeldt dat hij gewond raakte op 25 oktober, maar deze datum heb ik niet in het dossier kunnen terugvinden. Vast staat wel dat hij tijdens de Slag om de IJzer zwaargewond raakte aan het hoofd, plaats onbekend.

Volgens zijn overlijdensakte (opgesteld op 6/4/1917 te Veurne) overleed hij op 1/11/1914 par suite de blessure par éclat de shrapnel au crâne, à la 2e Nottern général hosp. mil. Leeds. Volgens mij is dit het 2nd Northern General. A TF General Hospital in Leeds. 60 officers and 2039 other ranks.
- included a 126 bed unit for limbless men domiciled in Yorkshire, Lincolnshire, Nottinghamshire and Rutland.
Zie http://www.1914-1918.net/hospitals_uk.htm

Andere documenten vermelden dan weer 3/11/1914 als overlijdensdatum. Eén fiche vermeldt dat hij op 30/10/1914 gehospitaliseerd werd te Leeds. Zijn verwonding wordt omschreven als een 'ingewikkelde voorhoofdsbeenbreuk'. Hij is dan op 3 november overleden ten gevolge van zijn verwondingen (met de vermelding 'schedelboring').

Wat ik mij afvraag is: waarom hebben ze iemand met zo'n ernstige verwondingen zo ver afgevoerd?
Waarschijnlijk om dat men hem daar beter kon verzorgen.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door bcordens »

Yente schreef:
bcordens schreef: Wat ik mij afvraag is: waarom hebben ze iemand met zo'n ernstige verwondingen zo ver afgevoerd?
Waarschijnlijk om dat men hem daar beter kon verzorgen.
Helemaal in Leeds (Noord-Engeland)? Je zou toch denken dat er in het Zuiden van Engeland of in Noord-Frankrijk ook goede hospitaals zullen geweest zijn. Hij is ook de enige Belg die in Leeds begraven ligt, dus veel Belgische soldaten zullen niet naar daar afgevoerd zijn geweest. Misschien waren de overige hospitaals al overvol: de Slag om de IJzer en de Eerste Slag om Ieper waren immers volop aan de gang.

Al denk ik niet dat het voor Guillaume Jans veel verschil zou uitgemaakt hebben: met zo'n verwonding had hij volgens mij weinig kans om het er levend vanaf te brengen.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Yente »

bcordens schreef:
Yente schreef:
bcordens schreef: Wat ik mij afvraag is: waarom hebben ze iemand met zo'n ernstige verwondingen zo ver afgevoerd?
Waarschijnlijk om dat men hem daar beter kon verzorgen.
Helemaal in Leeds (Noord-Engeland)? Je zou toch denken dat er in het Zuiden van Engeland of in Noord-Frankrijk ook goede hospitaals zullen geweest zijn. Hij is ook de enige Belg die in Leeds begraven ligt, dus veel Belgische soldaten zullen niet naar daar afgevoerd zijn geweest. Misschien waren de overige hospitaals al overvol: de Slag om de IJzer en de Eerste Slag om Ieper waren immers volop aan de gang.

Al denk ik niet dat het voor Guillaume Jans veel verschil zou uitgemaakt hebben: met zo'n verwonding had hij volgens mij weinig kans om het er levend vanaf te brengen.
Ik dacht juist aan iets. Zou het kunnen dat deze man misschien familie in die streek wonen had? Dit kan het dan verklaren waarom hij naar Leeds ging.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Paddy »

Eerst en vooral denk militair, maar bovenal denk zoals 100 jaar geleden. Zolang de persoon nog teken van leven gaf werd hij vervoerd naar een hospitaal waar plaats was of waar men een gepaste chirurg vond. Bij familie of niet was bijzaak en ik durf stellen dat men met de huidige manier van werken vele "Died of Wounds" toen had kunnen redden, zelfs heden ten dage is er een groot verschil in overlevingskans tussen een militair die ten velde, in oorlogsgebied, zwaar gewond raakt en een burger die op straat zwaar aangereden wordt.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Luc Klaps
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2011 19:06

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-

Bericht door Luc Klaps »

Jans, Cornelius, eigenaar, zoon van Jans, Cornelius en Morrhey, Elisabeth. Geboren op 03-05-1843 te Werm.
Gehuwd op 46-jarige leeftijd op 11-09-1889 te Werm met Neven, Anna Elisabeth, 34 jaar oud, dochter van Neven, Winandus en Hayen, Anna Maria Christina. Geboren op 12-01-1855 te Werm.
Uit dit huwelijk:
1. Jans, Willem Cornelius. Geboren op 04-07-1890 te Werm.
2. Jans, Wilhelmus Ludovicus. Geboren op 26-12-1892 te Werm.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Belgische militairen begraven in Groot-Brittannië, 1914-1918

Bericht door bcordens »

Het verhaal van Guillaume Jans is sinds kort terug te vinden op http://www.hoeseltvrugger.be/geschieden ... temid=1368.
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”