nieuw monument te Brasschaat

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

nieuw monument te Brasschaat

Bericht door marcbrans »

Niet iedereen is "lid" van het legermuseum op facebook dus kan niet iedereen de prentjes zien, maar ik kan wel de tekst kopiëren ;)

Vandaag werd op onze externe museumsite "Gunfire" in Brasschaat een monument onthuld ter nagedachtenis van slachtoffers van de bezetter (verzet, gijzelaars,...uit de hele provincie die op het Klein Schietveld gefusilleerd en begraven werden), en dit door Goeverneur Cathy Berx en Burgemeester Dirk De Kort.

"vandaag" is donderdag 6 oktober 2011.
Op de steen staat, onder een afbeelding van een oorlogskruis, "Ter nagedachtenis van de meer dan tachtig mannen die nabij deze plaats in 1943 en 1944 door de Duitse bezetter gefusilleerd en begraven werden".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door Paddy »

Dan is het nu nog wachten tot er iemand langsgaat met een fototoestel ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door ABL »

Da's achter mijne hoek, maar binnen de afrastering van de basis.
zal na mijn verlof een polshoogte gaan nemen.

zo is er ook sprake van dat binnenkort (maar wat is 'kort'), er in Maria-Ter-Heide een M108 of M109 als monument zou komen te staan
thv kruispunt Bredabaan-St-Jobsestwg (kasteel Wit Hof)

eerst zien en dan geloven.

Gr/ABL
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door ABL »

Afbeelding

hierbij een foto van dat nieuwe monument, helaas getrokken doorheen de afrastering. Ik zal later bij een bezoek aan het artillerie museum een goeie foto gaan nemen.

Heb echter per toeval een dikke 100 meter verderop onderaan de voormalige toren van het Licht Vliegwezen, volgende plakaat gevonden.

Afbeelding

by the way, dat stuk basis is nu dus ook gesloten..
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door marcbrans »

Prachtig! Bedankt voor de foto's ABL ;)
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door georges-cdl »

Het gaat om de crach van een De Havilland DH9.
Sergent POULLET had als nickname "Le Kiek".
Poullet had zijn vliegbrevet op 31 mei 1928 behaald en was nog geen jaar militair piloot.

Maar er was destijds een monument ter gedachtenis van ongekomen helikopter piloten van het Light Avi.
Deze was achter de controletoren gelegen...
Het ging om een in mekaar geplooid schroefblad van een helikopter (3.25 hoog en 1300 kilo zwaar).
Deze is er niet meer, dus de vraag : waar naartoe... ? ? ?
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door ABL »

Geen idee, dat stuk basis staat leeg sinds heeeeeeeeel kort. de poort is echter wel gesloten, je kan dus niet gaan rond kijken.
als je op de basis van de artillerie te Brasschaat rond wandelt, staan er links er rechts verschillende monumenten/gedenkstenen
die vroeger in andere kazernes stonden.

Bij de sluiting worden die dingen afgebroken en ergens anders terug geplaatst.

Gezien het Licht Vliegwezen nu onder de luchtmacht valt, vermoed ik dat dat monument nu ergens op een ander basis staat, mogelijk
Bevekom gezien daar de heli's zitten. Zo stond er vroeger ook een kleine vliegtuig op sokkel binnen de kazerne van het Licht Vliegwezen.
Dat is ook verdwenen toen de basis sloot.

Tot voor kort zat het C.E.M. daar, toen stonden er een M74 bergingstank op Sherman chassie (zeldzaam ding, er staat er nog 1 die niet
volledig is in het MKOK musem te Leopoldsbur) en een tank (vanop de weg slecht zichtbaar)
Deze 2 staan nu, gelukkiglijk, in het artillerie museum.

Gr/ABL-JP
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door georges-cdl »

Het kleine vliegtuig, een "Auster", is naar Bierset vertrokken tijdens het verhuis van de A.190's.
Maar sindsdien ook weg ginder en blijkbaar komt deze te staan in het "Gunfire" Museum... dus back home !
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door marcbrans »

uit "Passepartout" van 19 oktober 2011:
Afbeelding

uit "Aankondigingsblad" van 20 oktober 2011:
Afbeelding
ABL
Berichten: 144
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:42

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door ABL »

Afbeelding

hierbij het monument, zonder draad ervoor
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door georges-cdl »

Ik krijg geen enkel antwoord op mijn mails gericht naar Gunfire cfr Light Avi monument... k'zal mijn telefoon moeten nemen dan !
Gebruikersavatar
cupido 1973
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 apr 2012 14:46
Locatie: Kalmthout

Re: nieuw monument te Brasschaat

Bericht door cupido 1973 »

Hoi,

De M 109 staat inmiddels op het kruispunt aan het Texaco station in Maria - ter - Heide, Ik geloof dat die er op 17 april
jl.geplaatst is, maar daar ben ik niet zeker van, het was in ieder geval de afgelopen week.
Hopelijk laten ze hem nu niet verkommeren zoals dat hier meer voorvalt, zie maar naar de Cromwelltank in Antwerpen,
zo goed als doorgeroest, die Cromwell is inmiddels in restauratie, (ik geloof in Brasschaat) gelukkig maar.

Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”