Fort Liezele

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Fort Liezele

Bericht door georges-cdl »

Langs de Brandweg (toegang tot het fort) zijn er en paar bunkers... door wie gebouwd en wanneer ?
Zijn er nog een paar anderen dicht bij ?
Zoja waar, van wie en welke periode ?

Er is sprake van een koepel (ex-Brasschaat) in het fort te plaatsen ?
Welk kaliber ?
Waanner zou dit gebeuren ?
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fort Liezele

Bericht door georges-cdl »

Op sommige planne is "Brandstraat" vermeld, op anderen "Fortbaan"...
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Fort Liezele

Bericht door Paddy »

Als ik mij niet vergis werden de drie bunkers buiten het fort gebouwd door de Duitsers in 1917.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fort Liezele

Bericht door georges-cdl »

Dank U Paddy,

Het type ziet er meer WO2 dan WO1 uit als ik dezen vergelijk met die aan de kust b.v.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Fort Liezele

Bericht door Grenadier »

De bunkers zijn idd gebouwd door "den duitsch" tijdens WO1. Een paar honderd meter verder stonden er nog een 5-tal in een bosje. Dit braakliggend stuk land is onlangs bouw-rijp gemaakt, en dus dienden de bunkers te verdwijnen. Er zaten 2 unieke exemplaren tussen, observatiebunkers voorzien van een pantserplaat. De pantserplaten werden op verzoek van de VZW Fort Liezele losgemaakt en liggen nu op het fort (linker binnenkoer). Het Duitse leger bouwde tijdens WO1 enkele stellingen uit rond Antwerpen, de "Hollandstellung" die moest verhinderen dat de geallieerden via Zeeuws-Vlaanderen een aanval in de rug zouden uitvoeren, en de "Antwerpen-Maasstellung" waarachter men zich kon terugtrekken bij een eventuele terugtocht uit Frankrijk, dit om bij vredesonderhandelingen in een sterkere positie te staan. Beide "stellungen" hebben dus geen enkel nut gehad.

De koepel waarvan hier sprake (denk ik toch) is de tweede 7,5cm koepel op saillant 4 (rechter deel van het hoofdfront). Normaal zou de restauratie volgend jaar moeten starten, samen met de restauratie van het rechter hoofdfront , maar de Quickie (een West-Vlaams politicus die alle centjes liefst naar het Ijzer front ziet vloeien, denk aan 1914-2014) wil zijn handtekening niet zetten. Het gaat hier wel om het mechanisch gedeelte (draaimechanisme) van de koepel, de pantserkoepels zelf zijn helaas allemaal verdwenen (de enige die bij mijn weten nog bestaat, kan je bewonderen in een Oostenrijks museum! Deze is tijdens WO1 vanuit het fort van Kessel naar daar gebracht om bij de bevolking te snoeven met de vernietigende kracht van de Oostenrijkse 30,5cm stukken).

Groetjes,

Wim2

Nog vlug een PS'ke erachter plakken ;) , de huidige benaming van de straat is "Fortbaan", voorheen "Brandstraat". In iets oudere GPS'en staat de straat nog gekend onder haar oude naam.
Remember Brave Little Belgium
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Fort Liezele

Bericht door georges-cdl »

Dank U Grenadier !
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: Fort Liezele

Bericht door Andreas »

Beste Grenadier,

weet je toevallig welk museum dat is in Oostenrijk?
Lijkt me wel een vakantietripje waard.

Met vriendelijke groet,

Andreas
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Fort Liezele

Bericht door Grenadier »

U vraagt, wij draaien! :lol:

Mersiekes Niko ;)

Groetjes,

Wim
Remember Brave Little Belgium
Andreas
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jun 2011 19:39

Re: Fort Liezele

Bericht door Andreas »

Dankjewel Niko.

Groeten Andreas
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”