De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door tsjokke »

Op Km 57,800 staat de brug van Eisden nr 2.Hierna komt er een grote werf met dokken en aanlegplaatsen die de voortgang belemmert.Het is best over de brug van Eisden 2 te gaan en aan de andere zijde tijdelijk verder te gaan.Tussen brug Eisden 2 en brug Eisden 1 zit 950m.Alle bunkers hiertussen zijn gesloopt.Het zijn bunkers 45 t.e.m. 47.Bunker nr 45 en 47 waren voor 2 Maxims,maar nr 46 voor 1 Maxim en 1 FM.30.Terug naar de linker oever via brug Eisden 1.

Eisden brug 1 ligt op Km 58,770-tien meter ervoor staat een pijplijnbrug,terwijl nog een eind verder terug weer een afsluitpoort is van die werf.

Op Km 59,300 staat oeverbunker 48.Hij is verzonken door mijnverzakkingen.
De bovenkant komt nu precies gelijk met het jaagpad.
De bunkers 48 tot en met 55 waren voor 2 Maxims.

Km 59,800:onder een fietsbrug door.
Km 60,250:Oeverbunker 49
Km 61,000:langs een fietsbrug gepasseerd die enkel rechts over de drukke weg voert.
Km 61,150: duiker van de Kikbeek
Km 61,250: een pijplijnbrug en 30m daarachter staat de brug van Mechelen a/d Maas(een gehucht van Maasmechelen)
Km 61,870:Oeverbunker 50.Deze heeft op het dak een betonnen sokkel met een korte rail,eindigend op een dikke stalen plaat.Waarschijnlijk een naoorlogse constructie.Ook zijn er sporen van een vierhoekig bakstenen bouwsel dat ooit naast deze opbouw stond.

Km 62,120 :de brug van de autoweg E314 in Mechelen a/d Maas.
Km 62,620 :een fabrieksbrug voor een pijplijn,en iets verder een laadinstallatie.

Km 62,970 brengt ons bij bunker 51 op het jaagpad.Het is een mitrailleurbunker met 2 schietopeningen en 2 handgranaat openingen met intacte metalen bekleding in de frontmuur .

Km 63,520: brug van Boorsem.Hier aan de vooroorlogse brug stond destijds de ATK bunker K26.
Km 64,140:duiker van de Ziepbeek
Km 64,240:oeverbunker 52
Km 65,350:oeverbunker 53.
Oeverbunker 53 is open.de 2 chardomes zijn nog aanwezig,

Km 66,040: brug Rekem..Hier in de buurt stond de K 27 voor het brugdek van de vooroorlogse brug.
Km 66,460:Oeverbunker 54, tegenover een in het kanaal stekende landtong.
En uiteindelijk volgt op Km 67,590 de brug van Neerharen.Verderop is de kanaalsplitsing:-links is de Zuid-Willemsvaart die verder gaat naar de Maas in Maastricht,en rechts is het Verbindingskanaal tussen het Albertkanaal en de Zuid-Willemsvaart.
Voor de brug van Neerharen stond ooit bunker 55,de laatste van de reeks . Aan de overkant stond een bunker van de linie aan het Verbindingskanaal,de BN 11.
Bunker 55 was bijzonder nuttig om de dode hoek van de BN11 te dekken.

Zo eindigt hier deze verkenning.Aansluitend op deze bunkerlinie volgt de linie van de bunkers achter het Verbindingskanaal.Een strook van ongeveer 6 Km werd beveiligd door 11 bunkers, waaronder 2 sluisbunkers en 9 zware bunkers tegen doorbraak op het jaagpad.8 hiervan zijn niet het slachtoffer geworden van wegverbredingen,bruggenbouw of andere ruimingen.Maar dat is voor een andere bijdrage.

Dan nog een woordje over de bunkers van de alarmlinie.Deze linie is een nader onderzoek waard.
De laatst overgebleven bunker van drie in Kinrooi/Molenbeersel is vorig jaar na lange palavers en de acties van een beschermingscomité toch ten prooi gevallen aan de sloophamers.Het betrof bunker A7,zwaar bewapend met 3 mitrailleurs en een 47 mm ATK.
In Maaseik is er de A1 Maasbunker nog,maar die is overwelfd met allerlei meetinstallaties.Aan de overzijde van de Maas,op Nederlandse bodem, staat enkele honderden meters landinwaarts een eenzame stekelvarkenbunker.
In het centrum van maaseik ,aan het ziekenhuis,staat nog een overwoekerde zware bunker.De bunker in Dilsen-Stokkem,op de Europalaan,is er ook nog.Dat weet ik enkel omdat er onlangs nog iemand tegenaan geknald is.
Betreffende andere bunkers,zoals de Maasbunker in Stokkem,die van Grevenbricht of Boorsem……….geen info…Er valt dus nog wel een en ander te verkennen.

tsjokke
Afbeelding
De verzonken bunker 48
Afbeelding
mitrailleurbunker 51
Afbeelding
bunker 53-geopende handgranaatwerpopening
Afbeelding
Een 47mm ATK op veldaffuit,zoals opgesteld in de K-bunkers
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door one_O_five »

Ik wacht al op het vervolg.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Wat is er geweten (vorm, bezetting, voorziene bewapening, ...) van één of meerdere bunkers aan de Pater Sangersbrug van Maaseik (BE) naar Roosteren (NL)?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door georges-cdl »

Fijne reportage !
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door tsjokke »

Bram1940 schreef:Hallo,

Wat is er geweten (vorm, bezetting, voorziene bewapening, ...) van één of meerdere bunkers aan de Pater Sangersbrug van Maaseik (BE) naar Roosteren (NL)?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram.
Alleszins was er minimum 1 zware bunker tegen doorbraak.Links van de Pater Sangersbrug ligt nog de A1 bunker aan de oever van de Maas, die deel uitmaakte van de Alarmlinie.Deze bunker was bewapend met 3 zware Maxim machinegeweren en één FRC 47mm antitankkanon.Bunkers van deze categorie beschikten ook over een observatieklok,een handbediende ventilator en een zoeklicht.Misschien lag aan de rechterkant van de brug nog een zware bunker.Er waren in Maaseik 4 bunkers.Eentje nog in de monseigneur Koningsstraat.Meer weet ik er momenteel ook niet van.
Afbeelding
Maasbunker A1
Afbeelding
Maasbunker A1
Afbeelding
Maasbunker A1

Groeten,
tsjokke
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door Bram1940 »

OK, bedankt.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door eaw458 »

Hallo Tjokke, Bram,

Ik graaf nog even dit oude bericht op omdat ik de afgelopen dagen in het CHD dossier van het Bataljon Grenswielrijders Limburg een en ander gevonden heb ivm met dit gedeelte van je reportage.

Vooreerst haal ik er even deze schets van Viktor Leewerck uit 1945 bij:

Afbeelding

De oever van het Verbindingskanaal werd tussen Vucht en Rekem verdedigd door het 1ste Eskadron van de Wielrijdersgroep van de 17de Infanteriedivisie aangevuld met de 6de Compagnie van het Bataljon Grenswielrijders Limburg. De grenswacht was hierbij verantwoordelijk voor de bruggen en bunkers.

De 6de Compagnie van de Grenswielrijders was als volgt opgesteld:
- Het peloton Gillebeert bestreek de bruggen van Vucht, Mechelen aan de Maas en oeverbunkers 48, 49 en 50
- Het peloton Busseniers vervolgde naar het zuiden toe met de brug van Borsem en Rekem en oeverbunkers 51, 52 en 53
- Het peloton Manteleers vormde het tweede echelon
- De compagnie had ook nog een kleine vooruigeschoven post te Kotem

De 5de Compagnie vervolledigde de linies naar het zuiden toe, vanaf de brug van Neerharen tot de samenloop met het Albertkanaal.

Nu had ik de volgende vragen:

1. Ik neem aan dat K26 en K27 op de westelijke oever van het kanaal stonden. Is dit correct?
2. Hadden de andere bruggen in deze zone ook brugbunkers?
3. Waren K26 en K27 bunkers voor een getrokken C47 kanon?
4.Was er te Kotem een overgang over de Maas? Ik neem aan van niet...
5. Welke bunkers waren gebouwd aan het laatste deel van het Verbindingskanaal, van de splitsing met de Zuid-Willemsvaart over Lanaken tot de samenloop met het Albertkanaal?
6. Had het stukje van de Zuid-Willemsvaart tussen Smeermaas en Neerharen ook oeververdediging?

Alvast hartelijk dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door tsjokke »

Hallo Walter,

Met de informatie waarover ik kan beschikken kan ik helaas niet meer geven dan hieronder vermeld.Zoals eerder al ooit ergens gezegd moet er voor meer info in de archieven gedoken worden.
Om aldaar die meestal Franstalige technische beschrijvingen en veelal gekrabbelde rapporten te ontcijferen en die dan bovendien nog juist te interpreteren zou iemand noodzaken aldaar zijn bed op te stellen voor- zeg maar meerdere weken.Ik wens mezelf ook niet te beschouwen als een expert inzake deze materie omdat ik ooit eens wat bronnen vergeleken heb,de nog bestaande bunkers een kusje gegeven heb en een en ander beredeneerd heb. :roll:

vraag 1+3

De bunkers K26 en K27 lagen op de westelijke oever met vuurrichting van het FRC kanon naar het oosten over het brugdek van een brug.
Het kanaal,hier noord-zuid gesitueerd diende als waterbarrière.
K26 lag aan de brug van Boorsem en K27 aan de brug van Rekem.
In de lichte K-bunkers stonden de FRC kanonnen op hun veldaffuit(met wielen dus)om reden dat ze er niet permanent stonden.Enkel in crisisperioden werden ze hier aangevoerd..
Dit in tegenstelling tot de zware bunkers van de Zuid-Willemsvaart en het Verbindingskanaal waar deze antitankwapens permanent op een zwaar onderstel op rails geplaatst waren.

vraag 2+5

Langs de Zuidwillemsvaart vanaf K21 tot de vertakking met het Verbindingskanaal enkel K26 en K27.
Voor het verbindingskanaal zie:
http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=44&t=1535

vraag 4

Kotem is een gehucht van Boorsem dat op zijn beurt een deelgemeente is van Maasmechelen.Het ligt vlak bij de "grensmaas".De Maas is hier dikwijls zeer grillig .
Het is onwaarschijnlijk dat hier ooit een brug geweest is.Hier de grens willen oversteken betekent eerst de grensmaas passeren dan overstromingsgebieden en weer wat verder het julianakanaal oversteken om dan nog maar tussen kleine gehuchten en dorpen te belanden. Nog ver van grotere centra zoals Sittard en Geleen. De vooruitgeschoven post Kotem hoort denkelijk bij de alarmstelling van Kinrooi over Maaseik, tot Stokkem,Grevenbicht,Boorsem.


vraag 6 Geen bunkers alleszins.De laatste bunker aan de Zuidwillemsvaart was de bunker 55 - als ik het goed geïnterpreteerd heb aan de overkant van de brug van Neerharen.
Eigenlijk schuin tegenover de eerste bunker van het Verbindingskanaal -de BN11-gelegen (geteld vanaf Neerharen) en bedoeld om de dode hoek van deze BN 11 te dekken.Dit is nog vóór de samenloop van Zuidwillemsvaart en Verbindingskanaal.Deze bunker 55 is gesloopt.

Hopelijk zijn deze antwoorden terzake
groeten,
tsjokke
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5

Bericht door eaw458 »

Dank u Tjokke

Ik was dat andere artikel over de bunkers aan het Verbindingskanaal rond Lanaken efkens vergeten :oops: Ik zal direct mijn huiswerk maken en het nog eens nalezen.

De rest van je toelichtingen helpt me wel om een beter beeld te schetsen van de stellingen aldaar.

Ik zal nog even moeten uitvlooien of K26 en K27 ook met een C47 bezet waren op 10 mei 40 en van wie die dan wel kwamen. De Wielrijdersgroep van de 17ID had er geen, en de twee T13's de 6de Compagnie van de Grenswacht toebedeeld gekregen had, waren natuurlijk niet geschikt. Misschien wel van een Compagnie C47 van de divisietroepen van een of andere ID.

Kotem leek me dan in alle geval niet meer dan een waarnemingspost te zijn.

Hartelijk dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Belgische Forten, bunkers & stellingen - fortification belge”