Schietprijs burgerwacht

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Schietprijs burgerwacht

Bericht door jef »

Beste vrienden,
Kan er mij misschien iets meer vertellen van deze schietprijs burgerwacht Mons. Zou het een hangertje zijn of werd het aangeboden in een doosje?
Materiaal brons. Blijkbaar werd het nooit uitgereikt, de achterkant vertoont een plaats waar eventueel een naam kon gegraveerd worden (??) Heb google afgedweild, boeken geraadpleegd maar geen info gevonden.
met vriendelijke groet en dank,
Jef
P1100138.JPG
P1100135.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door jef »

en nog de voorkant.
P1100138.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door foxy.jack »

De schietoefeningen werden regelmatig georganiseerd op regionaal vlak en jaarlijks op nationaal vlak (Tir national in Brussel).

1) op lokaal vlak: Er is een boek op internet te raadlegen. Hierin worden de schietoefeningen en peletonoefeningen voor de Burgerwacht uitgelegd. "Règlement pour l’exercice et les manœuvres de la garde civique - Ecole de peloton - Edition officielle - E. Renier Bruxelles - 1859"

2) op nationaal vlak: Jaarlijks werd een schietwestrijd georganiseerd in de Tir National Brussel (eerst op Dailly later op Kattepoel). Hierbij namen zowel Burgerwacht als Leger aan deel. Op de medailles werd "Tir national' vermeld.
010_001.jpg
Ik vermoed dat de medaille uitgereikt werd op de lokale schietoefening.

Hopelijk ben je hiermee gediend.

Foxy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door jef »

Dank u wel Foxy. Had reeds zitten zoeken in: Grands Concours de Tir, Fetes dy 75me Anniversaire de L'Independance Nationale, Bruxelles 1905 waarin talrijke schietprijzen en foto's afgebeeld zijn. Had helaas niets gevonden. Zal zoals je zegt een souvenir van een lokale schietoefening zijn.
mvg,
Jef
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door foxy.jack »

Hello Jef',

Ter informatie: de burgerwacht van Mons bestond in 1868 uit één legioenstaf - 2 bataljons (met bataljonstaf) van elk 4 compagnieën - 1 compagnie Jagers Verkenners - 1 bereden batterij artillerie - 1 peloton Cavalerie. In 1877 was de samenstelling identiek. Recentere gegevens heb ik momenteel nog niet.

Voor de Nationale schietoefening kwamen enkel de beste schutters aan bod (dit konden even goed officieren zijn). De prijzenbod was niet min. Deze werd door verschillende organisaties geschonken. De eerste prijs was een karabijn. (What in the name kon je daaarmee aanvangen? Konijnen schieten?)

Groetjes Foxy
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door canadian2nd »

Hi Foxy

die "karabijn" zal wel een Comblain zijn geweest, want de benaming van dat ding is nog steed "Carabine Comblain"

benaming karabijn : Een karabijn is een geweer met ingekorte loop en soms ook een ingekorte schoudersteun.

Eens googelen op "Carabine Comblain".

Dus : de eerste prijs is er wel eentje met veel waarde (althans in die tijd ... en nu teug denk ik ...)

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Schietprijs burgerwacht

Bericht door foxy.jack »

Je hebt gelijk. Het waren Comblains. Haast en spoed is zelden goed. Ik had eerst mijn naslagwerk moeten raadplegen.
Maar bon, daarmee is er iets gezet.
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”