Speldje Leopold III

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Nederlander
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2017 11:50

Speldje Leopold III

Bericht door Nederlander »

Via een internetconnectie kwam ik dit speldje tegen, het schijnt een zgn 'Yard sale' te zijn. Na een paar dagen het internet afspeuren ben ik nog niet veel verder gekomen.

De tekst op de voorkant luidt: 'Leopolvs III Rex belgarvm'

Ik vermoed nu dat dit een speldje is dat door soldaten gebruikt werd om hun loyaliteit aan Leopold III te tonen. Nu weet ik ook dat Leopold een controversieel persoon was in verband met de koningskwestie. Dit leidt mij vervolgens weer tot de aanname dat dit speldje voor 1944 gemaakt is.



Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Speldje Leopold III

Bericht door Patric »

Ik vermoed eerder het tegenovergestelde.
De koningskwestie dateert van na WO2. N.a.v. de volksraadpleging i.v.m. de terugkeer van Leopold III uit ballingschap waren er voor en tegenstanders.
Ik situeer dit speldje dan ook rond de periode 1949-1950 en gedragen door de pro-terugkeer-stemmers.
Wiki geeft uitleg omtrent de aard en tijd van de koningskwestie.
mvg,
Patric
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Speldje Leopold III

Bericht door canadian2nd »

Dit is inderdaad een na-oorlogs bevrijdingsspeldje.
Deze werden gedragen door pro-Leopold III aanhangers voor en tijdens de koningskwestie.
Mooi stukje.
zie ook :
http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=57&t=5848

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Nederlander
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2017 11:50

Re: Speldje Leopold III

Bericht door Nederlander »

Bedankt voor de reacties, volgens mij is mijn vraag hiermee beantwoord. Die andere thread is ook zeer interessant.

Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”